• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
17

اعتراض به وکلای انتخابی در جرائم یقه سفیدها/ بالا بودن حق الوکاله وکلا فقط شعار است

  • کد خبر : 35963
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۵۵
اعتراض به وکلای انتخابی در جرائم یقه سفیدها/ بالا بودن حق الوکاله وکلا فقط شعار است
رئیس کانون وکلای خراسان شمالی اظهارکرد: بالا بودن حقوق یا حق الوکاله وکلا فقط یک شعار است و واقعیت ندارد.

رضا نوروزیان ظهر امروز ۷ اسفند ماه در نشست خبری که به مناسبت سالگرد استقلال کانون وکلای ایران برگزار شد، اظهار کرد: کانون وکلا مسئول محاسبه حق الوکاله نیست و دادگستری مبنای حق الوکاله را اعلام می‌کند.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به مشکلات مالی بسیاری از وکلا در کشور، افزود: در کانون وکلای خراسان شمالی امسال ۱۸ درصد از همکاران پروانه خود را به خاطر اوضاع مالی نامناسب تمدید نکردند؛ این نشان می دهد که حقوق وکلا بالا نیست و موضوعاتی که در این خصوص مطرح می شود، صحت ندارد.
وی ادامه داد: ۱۰ درصد از وکلای ما در استان، پروانه خود را تودیع کرده و اکنون کار وکالت انجام نمی‌دهند؛ ما افرادی را داریم که دارای دکترای حقوق خصوصی هستند اما نمی‌توانند کار کنند؛ اینها مصداق مناسب نبودن شرایط برای وکالت است.

رئیس کانون وکلای خراسان شمالی تاکید کرد: ما نتوانستیم فرهنگ استفاده از وکیل را در استان و کشور نهادینه کنیم.
وی با بیان اینکه باید نگاه ها در یاری گرفتن از وکلا تغییر کند، افزود: متاسفانه نگاه بسیاری از افراد جامعه این است که از وکلا صرفاً برای عبور از مسیرهای سخت یا زمان رسیدن به بن بست استفاده کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که باید تلاش شود تا جامعه از وکلا پیش از وقوع مشکلات و در واقع برای پیشگیری از وقوع مشکلات استفاده کنند تا در معاملات و قراردادها یا سایر مواردی که با آن روبرو هستند به مشکل برخورد نکنند.

گلایه از وکلای انتخابی در پرونده های امنیتی

نوروزیان همچنین از محدود بودن وکلا به خاطر انتخاب وکلا توسط دادگستری برای قبول وکالت پرونده‌ یقه سفیدها و موضوعات امنیتی، انتقاد کرد و گفت:  دادگستری در خراسان شمالی صرفاً ۱۲ وکیل را برای قبول کردن پرونده های امنیتی یا جرائم یقه سفیدها تایید کرده است که ما نسبت به این موضوع گلایه داریم.
وی تاکید کرد: در خراسان شمالی بیش از ۲۵۰ وکیل پایه ۱ عضو کانون وکلای استان هستند و جالب اینجاست که هیچ یک از این ۱۲ نفر از مجموعه کانون وکلای استان نیستند.

پرونده های امنیتی چقدر اهمیت دارد؟

وی تصریح کرد: ۱۲ نفر انتخاب شده برای وکالت پرونده های امنیتی یا یقه سفیدها، همکاران ما و وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه هستند و سوالی که پیش می آید این است که چرا بعضی از افراد انتخاب شده صرفاً دارای یک سال تجربه وکالت بوده و آیا پرونده های امنیتی و یقه سفیدها اینقدر بی ارزش است که نیاز به وکلای با تجربه تر ندارد؟

نوروزی ادامه داد: در کل کشور بیش از ۱۵۰ هزار وکیل وجود دارد که فقط ۱۲۰۰ نفر آن‌ها می‌توانند وکالت پرونده‌های امنیتی و یقه سفیدها را برعهده بگیرند. زمانی در خراسان بزرگ از بین ۲۵۰۰ وکیل پایه ۱ صرفاً ۴ وکیل برای این نوع پرونده ها انتخاب شد که البته آنها هم از خیر این قضیه گذشتند.
وی بیان کرد: این موضوعات خلاف قانون اساسی است و حق دفاع را از وکیل و همچنین برای متهم سلب می کند و در واقع به «استقلال» لطمه می‌زند.

نوروزیان همچنین از وجود مجموعه موازی با کانون وکلا نیز انتقاد کرد و افزود: بر اساس قانون نباید مجموعه موازی با مجموعه ای که از قبل وجود دارد تشکیل شود اما از ۲۰ سال گذشته این اتفاق در حوزه وکلا رخ داده است.
وی تصریح کرد: در این مجموعه موازی که با شکل و شمایل کانون وکلا تشکیل شد، صدور پروانه، نظارت، تعلیق یا ابطال پروانه نیز با قوه قضاییه است؛ مجموعه ای که استانی است اما در آن به صورت کشوری عمل می‌شود. این‌ها از نقایص این مجموعه است که به صورت موازی با کانون وکلا فعالیت می کند و نه تنها استقلال آن مورد سوال است بلکه هزینه دولتی نیز دارد.

رئیس کانون وکلای خراسان شمالی اظهار کرد: کانون وکلای استان از تیر ماه امسال مستقل شد و تلاش برای آگاهی رسانی به مردم را به صورت ویژه در برنامه خود دارد.
وی ادامه داد: ما می خواهیم مردم را با حقوق خودشان و در واقع حقوق اولیه زیست در جامعه آشنا کنیم تا در نهایت سبب رعایت قانون و کاهش مشکلات شود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=35963
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1124 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما