• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12
رئیس کانون وکلای دادگستری همدان

تنها راه برون رفت از مشکلات، تعامل سازنده دستگاه قضا با نهاد وکالت است

  • کد خبر : 36771
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
تنها راه برون رفت از مشکلات، تعامل سازنده دستگاه قضا با نهاد وکالت است
رییس کانون وکلا استان همدان با اشاره به اینکه به دنبال تعامل سازنده با دستگاه قضا هستیم گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات که عدالت به عنوان اساس حاکمیت را نشانه رفته است، تعامل سازنده توام با حسن نیتی دستگاه قضا با نهاد وکالت است

دکتر مهدی غلامی جلال در همایش اسکودا با بیان اینکه امید داریم در این برهه حساس که ضربات پی در پی و غیر منصفانه به نهاد وکالت وارد می‌شود، انصاف رعایت شود افزود: امیدواریم اتخاذ تصمیماتی تاریخی، شجاعانه و مدبرانه در کهن‌ترین شهر ایران برای کهن‌ترین نهاد مدنی کشور نقشه معاندین عدالت، ملت و نظام را خنثی نماید.

وی با بیان اینکه صحبت از عدالت صحبت از مقدس‌ترین واژه ای است که هدف غایی زندگی اجتماعی است بیان کرد:عدالت در توزیع ثروت، قدرت، رفاه و مهمتر از همه عدالت قضایی که همانا العدل اساس الملک است باید رعایت شود، اما سوال اینجاست آیا عدالت قضایی بدون حق دفاع و آزادی آن متصور است؟ آیا به غیر از آن است که استقلال وکیل و نهاد وکالت الازمه عدالت قضایی است؟ مگر نه اینکه مولا علی علیه السلام در نامه خویش به مالک اشتر نخعی زمانی که وی را به فرمانداری منصوب کرد فرمود : « واجعل لذوی الحاجات من قسم تفرغ لهم فیه شخصک، وتجلس لهم مجلس عامه، فتتواضع فیه لله الذی خلقک، وتقعد عنهم جندک وأعوانک من أخراسک وشرطک، حتى یکلمک متکلمهم غیر متتعتع » «و برای نیازمندان که مراجعه آنان به تو ضروری است، قسمتی از وقت خود را اختصاص بده که با شخص تو بطور مستقیم ارتباط برقرار کنند، و برای آنان مجلس عمومی قرار بده که در آنجا به خدایی تواضع کنی که تو را آفریده است. و در این ارتباط لشکریان و معاونانت مانند نگهبانان و پاسبانانت را از آنان دور ساز، که کسی که از آن نیازمندان با تو سخن می‌گوید بدون گرفتگی زبان و بدون نقص سخنش را بگوید. و سپس فرمود، إنی سمعت رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم یقول فی غیر موطن: «لن تنفس أمه لا یؤخذ للضعیف فیها حقه من القوى غیر متتعتع »

وی افزود:حال آیا وکیلی که مستقل نباشد می‌تواند بدون ترس از حقوق موکل خویش دفاع کند؟ مگر نه اینکه برخورداری از حق دفاع جزء حقوق ملت است که مورد تاکید قانون اساسی کشور است و آیا حاکمیت وظیفه پاسداشت از حقوق ملت و قانون اساسی را بر عهده ندارد؟

وی عنوان کرد: از آنجائی‌که کانونهای وکلای دادگستری مستقل بودن خویش و وکلا را لازمه دفاع و مقدمه عدالت می‌دانند، هیچگاه در مقابل هجمه‌ها و اقداماتی که این رکن رکین عدالت را نشانه گرفته باشد سرخم نخواهیم کرد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=36771
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 924 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما