• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
21
دكتر كوشا در نشست خبری در شيراز

خواب تضعیف اسکودا تعبیر شدنی نیست، به نقش‌آفرینی مسئولانه خود ادامه خواهیم داد

  • کد خبر : 35967
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
خواب تضعیف اسکودا تعبیر شدنی نیست، به نقش‌آفرینی مسئولانه خود ادامه خواهیم داد

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری بازگشت به قانون و عقلانیت را تنها راهکار برون‌رفت از چالش‌های موجود در حوزه قضایی و حقوقی دانست و گفت: استقلال نهاد وکالت نه فقط سرمایه اصلی کانون‌های وکلا که جزء حقوق عامه است و همچون گذشته برسر این حق اساسی، ایستادگی خواهیم کرد.
 
دکتر جعفر کوشا، رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری شامگاه دوشنبه ۹ اسفندماه در جمع خبرنگاران در شیراز ضمن تبریک شصت و نهمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و مبعث رسول اسلام(ص) بیان کرد: اسکودا یا اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، در واقع یک فلسفه وجودی داشت و برای هماهنگ کردن با امور مربوط به سیاست‌های نهاد وکالت در سال ۸۲ شکل گرفت.
وی با اشاره به برخی هجمه‌ها که اخیرا به اسکودا انجام می‌شود، گفت: اسکودا نماد انسجام و وحدت رویه کانون‌های وکلای سراسر کشور در امور مربوط به وکالت است و طبعا کسانی که با انسجام و وحدت کانون‌ها مشکل دارند، از نقش‌آفرینی اسکودا خرسند نخواهد بود.
 
کوشا با تاکید بر اینکه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا با اراده و عزم محکم به نفش‌آفرینی مسئولانه خود در حوزه وکالت ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: برخی با تلاش برای تضعیف اسکودا، رویای تشتت و تفرقه در نهاد وکالت را در سر می‌پروانند. این رویا با هوشمندی کانون‌های وکلا و تک تک منتسبان به نصف وکالت مستقل، تعبیر نخواهد شد.
 
رییس اسکودا اما در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، از برداشتی از قانون که در دهه هشتاد منجر به شکل‌گیری نهاد موازی با وکالت شد، ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه یک تلقی خاص‌ از قوانین موجب شد تا در برنامه سوم توسعه بر اساس اشتغال‌زایی یک نهادی دیگر در حوزه خدمات وکالت تاسیس شود.متاسفانه قوه قضاییه در آن زمان با استفاده از ماده ١٨٧، مرکز مشاوران را تشکیل داد و به این شکل نطقه اختلاف آغاز شد.
وی ادامه داد: مرکز مشاوران که به وجود آمد، افراد جویای کار رفتند امتحان دادند که ما با این افراد مشکلی نداریم، بلکه نسبت به اصل قضیه و ماهیت نهادی که در آن ایجاد شد، ملاحظه داریم.

کوشا استقلال وکیل را شرط اصلی تحقق دادرسی عادلانه و منصفانه دانست و خاطرنشان کرد: حرف ما این است که اگر کسی پروانه وکالت را از یک نهاد حاکمیتی بگیرد و در هر زمانی در معرض ابطال پروانه اشتغال باشد، ماهیتا نمی‌تواند وکیل مستقل قلمداد شود.
 
دکتر کوشا در این نشست خبری از این گفت که بر اساس قانون، کانون وکلا یک نهاد مدنی مستقل است و درباره امور دفاع قضایی در کشور سیاست‌گذاری می‌کند: اگر بخواهیم نگاه عقلانیت را در جامعه حاکم کنیم، باید به قانون برگردیم و به موجب قانون، نهادی حق سیاستگذاری و ایفای نقش در حوزه وکالت دارد که مستقل باشد. بر همین اساس ما معتقدیم نهاد موازی نباید وجود داشته باشد، چون وجود نهاد موازی به ضرر مردم است. چنانکه در هیچ کجای دنیا نیز اینچنین نیست که دو نهاد امور مربوط به وکالت را انجام دهند.
 
رئیس اسکودا در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل برگزار نشدن آزمون وکالت کانون‌های وکلا، گفت: اگر مانع‌تراشی غیرقانونی انجام نشود، ما در زمینه گرفتن آزمون هیچ مشکلی نداریم و طبق رویه هر ساله هم انجام می‌شود. برای توسعه ظرفیت هم براساس قانون مشکلی نداریم. رئیس دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون هر استان، هر ساله ظرفیت را مشخص و اردیبهشت ماه آن را اعلام می‌کنند و آزمون هم آذرماه برگزار می‌شود.

امسال به دلیل اینکه آزمون ۱۳۹۹ به دلیل کرونا چندباری تعویق افتاد و نهایتا تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد، چند ماهی از زمانبندی عقب بودیم و اعلام کرده بودیم که آزمون را اسفندماه برگزار می‌کنیم. همه امور مربوطه نیز به دقت از سوی نهاد وکالت برای برگزاری آزمون انجام شده بود اما متاسفانه برخی مانع‌تراشی‌ها که پیش از این تفصیل درباره آن اطلاع‌رسانی شده است، انجام شد که مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد.
 
دکتر کوشا با تصریح بر این موضوع که دخالت در امور کانون را بر نمی‌تابیم، گفت: متاسفانه عده‌ای می‌خواهند ما را با نظام در تقابل قرار دهند در حالی که بحث ما اصول است.
 
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه برخی استقلال را جدایی‌طلبی قلمداد می‌کنند در حالی که در منطق حقوقی براساس رسالتها، ما باید خودمان متولی باشیم، عنوان کرد: اگر هر کسی کار خود را به درستی انجام دهد، می‌تواند از طرف مقابل هم توقع داشته باشد.

کوشا با تاکید مجدد بر این نکته که باید عقلانیت در جامعه حاکم شود، گفت: نهاد وکالت تاکنون مستقل عمل کرده و از این پس هم این استقلال را به عنوان یک سرمایه به نفع مردم حفظ خواهد کرد.
 
رئیس اسکودا با بیان اینکه عدالت قضایی تنها به کمک قاضی دست‌یافتنی نیست، افزود: فرایند دادرسی تنها در صورتی که قاضی و وکیل مستقل در آن نقش‌آفرین باشند، منصفانه و عادلانه خواهد بود. این حرف من نیست، حرفی است که قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه بر آن تاکید کرده است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تاکید کرد: حضور وکیل در پرونده‌های مهم امری ضروری برای کمک به قاضی در راستای کشف حقیقت است.
او در خصوص تخصصی شدن حوزه‌های وکالت هم گفت: این مهم در دست بررسی است و امید است که به نتیجه نهایی برسد.
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران خاطرنشان کرد: البته تخصصی کردن مانع از این نمی‌شود که یک وکیل در دیگر پرونده‌ها امکان ورود نداشته باشد چون کسی که پروانه می‌گیرد، می‌تواند در همه امور وکالت کند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=35967
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1007 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما