• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
31
دکتر لیلا رئیسی در نشست خبری مشترک با رئیس اتحادیه در اصفهان:

طرح‌های مربوط به نهاد وکالت و هر گونه اصلاح در مقررات آن باید با نظر کانون‌های وکلا و همفکری دستگاه قضایی کشور به مجلس برود

  • کد خبر : 33656
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
طرح‌های مربوط به نهاد وکالت و هر گونه اصلاح در مقررات آن باید با نظر کانون‌های وکلا و همفکری دستگاه قضایی کشور به مجلس برود
رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه باید طرح‌های مربوط به نهاد وکالت و هر گونه اصلاح در مقررات آن با نظر کانون‌های وکلا و همفکری دستگاه قضایی کشور به مجلس برود، گفت: نباید طرحی بدون توجه به ویژگی‌های نهاد وکالت راهی مجلس شود چون ممکن است سبب ورود آسیب جدی به حقوق مردم، دستگاه قضایی کشور و نهاد مدنی وکالت بشود.
به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، دکتر لیلا رئیسی روز پنج شنبه نهم اردیبهشت ماه ۹۹ در نشست خبری در کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، ضمن اشاره به مشکلات صنفی کانون، اظهار داشت: قاطعانه می‌گوییم با توجه به مشکلاتی که این روزها در نهاد وکالت کشور وجود دارد بعد از انقلاب اسلامی ما هیچ مقطعی را به این سختی و دشواری برای نهاد وکالت کشور نداشتیم.
وی افزود: هجمه‌های رنگارنگ علیه نهاد وکالت، مشکلات عدیده و مختلف و هر روز با یک خبر جدید علیه کانونهای وکلا، مواجه هستیم.
اما آنچه که مسلم است این است که تمام این مشکلات که هر روز بیش از قبل به نهاد وکالت وارد می‌شود، باعث گردیده یک انسجام، وحدت و پایمردی در نهاد وکالت در جهت صیانت از  این نهاد مدنی به وجود بیاید.رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که صاحبان اصلی نهاد وکالت، مردم هستند، گفت: پس بنابراین در راه دفاع از حقوق مردم از نهاد وکالت صیانت می‌کنیم و در این راه از هیچگونه تلاش و فعالیت قانونی  فروگذار نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: بعضی از طرح‌هایی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نهاد وکالت پیشنهاد شده، در صورت تصویب نتایج بسیار خطرناک و نگران‌کننده ای برای حرفه وکالت پیش خواهد آورد.

رئیسی تصریح کرد: طرح‌هایی که ماهیت و ذات نهاد وکالت را به کل استحاله می‌کند، طرح‌هایی که اصول اساسی و شالوده‌های ذاتی حرفه وکالت را نقض می‌کند و از بین می‌برد از جمله مانند کسب و کار تلقی کردن حرفه وکالت که طبیعی است نه تنها جامعه وکالتی کشور بلکه کل جامعه حقوقی کشور در مقابل اینگونه طرح‌ها سکوت نخواهد کرد و با تمام قوا در راستای دفاع از حقوق مردم با اینگونه طرح‌ها مخالفت کردیم و خواهیم کرد.

وی با اشاره به انتظار نهاد وکالت از مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: انتظار داریم مجلس شورای اسلامی در امور مربوط به نهاد وکالت که یک نهاد کاملا تخصصی است، حتما با متولیان این نهاد که کانون‌های وکلا هستند، مشورت کنند و به آنها فرصت بدهند تا نظراتشان را بیان کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان استان اصفهان خاطرنشان کرد: منطقی و قانونی این است که  طرح‌های مربوط به نهاد وکالت و هر گونه اصلاح در مقررات آن باید با نظر کانون‌های وکلا و همفکری دستگاه قضایی کشور به مجلس برود نه اینکه  طرحی بدون توجه به ویژگی‌های نهاد وکالت راهی مجلس شورای اسلامی شده و به واسطه جریان‌هایی که وجود دارد به سرعت در فرایند تصویب قرار گرفته که واقعا نگران کننده است، چون برخی از این طرحهاموجب ورود آسیب جدی به حقوق مردم، دستگاه قضایی کشور و نهاد مدنی وکالت می‌شود.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید انصاف داشته باشند و صحبت‌های کانون‌های وکلا را بشنوند به آنها فرصت بدهند تا نقطه نظراتشان را در ارتباط با این طرح‌هایی که در تصویبشان عجله دارند، ارائه بدهند. بدون شک هر نوع تصمیم‌گیری در ارتباط  با نهاد وکالت که بدون توجه به اصول و ویژگی‌های اساسی و ذاتی این حرفه از سوی هر یک از دستگاه‌های مربوطه که انجام شود، موجب ایجاد مسئولیت و الزام به پاسخگویی هم در مقابل جامعه وکالت و هم در مقابل کل شهروندان کشور خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه به کانون‌های وکلا اتهام انحصار گرایی زده شده، گفت: سوال من این است که کسانی که مدعی هستند کانون‌های وکلا انحصار ایجاد کرده‌اند تعریف آنها از انحصار چیست؟ وقتی تعیین ظرفیت دست ما نیست چگونه انحصار ایجاد کردیم آنها کسانی هستند که به اشتباه تصور می‌کنند  وکیل کسی است که دانشنامه حقوق یا فقه و الهیات دارد این تصور اشتباهی است در تمام دنیا داشتن دانشنامه حقوق شرط لازم وکیل شدن است ولی شرط کافی نیست. وکیل باید تربیت شود. به موجب قانون، کانونهای وکلا مهم‌ترین رسالت‌شان تربیت وکیل است. تربیت وکیل زیر ساخت نیاز دارد، دو سال کارآموزی نیاز به زیر ساخت دارد، دادگستری نیاز به زیر ساخت برای تربیت وکیل دارد و مقامات قضایی و مسئولان دادگستری که در جریان این زیر ساخت‌ها هستند، تعیین ظرفیت می‌کنند و از سه رای یکی مربوط به کانون وکلا است، من از نمایندگان مجلس می‌پرسم به نظر شما آیا کانون‌های وکلا با این  الزامات و شرایط انحصار ایجاد کرده اند؟

وی تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند وظیفه کانون وکلا اشتغالزایی است در صورتی که اینگونه نیست بلکه وظیفه ما تربیت وکیل است، اگرچه وظیفه اشتغالزایی نداریم، اما نمایندگان مجلس مطمئن باشند که اگر فرصت بدهند کانون‌های وکلا  برای حل اصولی معضل بیکاری فارغ التحصیلان حقوق، راهکارهای مفید و اصولی ارائه خواهند کرد. چرا باید برای حل یک مشکل، نهاد مدنی وکالت را که اعتبار جهانی دارد را باید خراب کنند، در این صورت چگونه پاسخگو خواهند بود؟ این روزها همکاران ما به واسطه این مشکلات و هجمه‌ها و احساس ناامنی شغلی، کلافه و عصبی شده‌اند من از کسانی که در نهاد وکالت قدرت تصمیم‌گیری دارند خواهش می‌کنم کمی جامعه وکالت را دریابند و با تصمیمات کارشناسی نشده موجب التهاب و نگرانی در جامعه وکالت کشور نشوند، وکلا هم شهروندان همین کشور هستند و انتظار دارند به مشکلات و مطالباتشان توجه جدی شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3.5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=33656
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1401 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما