• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
28
دکتر عبدالرضا علیزاده در سی و هفتمین همایش اتحادیه سراسری کانونهای وکلا

قاضی باید بتواند ابزار آن را هم داشته باشد که حتی خلیفه را محکوم کند

  • کد خبر : 33795
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
قاضی باید بتواند ابزار آن را هم داشته باشد که حتی خلیفه را محکوم کند
نهاد حقوق در ایران به رسمیت شناخته نشده و ذیل سیاست و قدرت قرار گرفته است.

دکتر عبدالرضا علیزاده، دانشیار حقوق خصوصی و مدیر گروه حقوق خصوصی پردیس فارابی دانشگاه تهران با حضور در نشست بعد از ظهر سی و هفتمین همایش اتحادیه سراسری کانونهای وکلا به بررسی نهاد وکالت از منظر اجتماعی پرداخت.

وی در ابتدا به بررسی مفهوم استقلال نهاد وکالت پرداخت و اظهار داشت: استقلال نهاد وکالت همانند هر نهاد اجتماعی دیگر استقلالی نسبی است و استقلال مطلق در هیچ نهاد اجتماعی وجود ندارد.

علیزاده حقوق را از دو منظر حقوق واقعی و حقوق کتابی تبیین نمود و اشاره کرد حقوق را باید در خلق و خوی جامعه شناخت، وی بیان داشت با اخلاقیات ناصری نمی توان به امر دفاع پرداخت، باید مبنایی داشت که براساس آن قانون و اخلاق را گرانمایه و بزرگ دانست.

علیزاده نهاد را یک الگوی پایدار معرفی کرد و در ادامه ابراز داشت: نهاد حقوق در ایران به رسمیت شناخته نشده و ذیل سیاست و قدرت قرار گرفته و هنوز با انگاره‌های سنتی مقابل است، که مسلم است این رویکرد به نهاد وکالت پایدار نخواهد بود و تغییر خواهد کرد.

این جامعه شناس حقوق اشاره داشت مردم نهادهای حقوقی را می سازند و تحمیل  نهادهای سابق و قدیمی بر این نهاد توالی فاسد خواهد داشت. علیزاده افزود:قاضی باید بتواند ابزار آن را هم داشته باشد که حتی خلیفه را محکوم کند.

این پژوهشگر در پایان با ذکر تاریخچه و ریشه های نهاد وکالت در یونان باستان، آسیب های امروزی این نهاد را تبیین نمود و از ضرورت ایجاد احساس عدالت برای مردم سخن گفت.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=33795

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما