• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

انعقاد و تبادل تفاهم نامه همکاری بین معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و کانون وکلای دادگستری استان یزد

  • کد خبر : 25604
  • ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳

در این نشست دکتر محمدحسین جعفری (رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد) هدف از استقرار کانون وکلا در بافت تاریخی، اثبات پایبندی وکلا به میراث ملی و مذهبی می باشد. دفاع و حفاظت از هویت فرهنگی جزء حقوق بشر و حقوق شهروندی می باشد. وی افزود بافت قدیم دارای مشکلاتی من جمله خالی از سکنه شدن […]

در این نشست دکتر محمدحسین جعفری (رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد) هدف از استقرار کانون وکلا در بافت تاریخی، اثبات پایبندی وکلا به میراث ملی و مذهبی می باشد. دفاع و حفاظت از هویت فرهنگی جزء حقوق بشر و حقوق شهروندی می باشد. وی افزود بافت قدیم دارای مشکلاتی من جمله خالی از سکنه شدن خانه های قدیمی، اسکان افراد با ملیت های غیرایرانی، کاهش ضریب امنیت و کوچ خانواده ها به بافت مدرن می باشد که حضور وکلا در این بافت پیامدهای بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت از جمله به نظر می رسد پیشگیری از جرم در بافت قدیم، کاهش آسیب های اجتماعی، رونق اقتصادی بافت قدیم، ارتقاء حقوق شهروندی و کمک به اقشار آسیب پذیر و محروم جامعه از آثار مثبت این حضور باشد.

دکتر جعفری اعلام نمود طی مدت حدود چهار ماه از تشکیل کانون وکلا  اقداماتی از جمله مراسم افتتاحیه با حضور شخصیت های  روحانی و مقامات قضایی، سیاسی و انتظامی، کلاس توجیهی کارآموزان، مراسم تحلیف کارآموزان با حضور خانواده هایشان، مراسم اختبار کتبی و شروع به کار تمدید و تعویض دفترچه های وکالت انجام شده است. این اقدامات در مدت کوتاه از شروع به کار کانون وکلای دادگستری استان یزد تحسین آقای کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای ایران، و کانون مرکز را برانگیخته است که این مهم با حمایت تک تک اعضای کانون محقق شده است. همچنین آقای کشاورز زیباترین و منحصربه فردترین کانون را کانون وکلای یزد معرفی کردند. در ضمن دکتر جعفری برنامه های آتی کانون وکلای یزد را اجرای مراسم اختبار شفاهی در آذرماه و جذب ۷۰ نفر وکیل جدید در آزمون پنجم آذرماه اعلام نمود.

در ادامه دکتر محمود عباسی (معاون وزیر دادگستری در حقوق بشر و امور بین الملل) ضمن تشکر از کانون وکلای دادگستری استان یزد جهت فراهم نمودن این نشست، به دکتر جعفری به خاطر نگاه باز و روشن بابت استقرار در بافت تاریخی که بسترساز یک حرکت فرهنگی می باشد، تبریک گفت. وی افزود هنگامی که اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط انقلابیون فرانسه مطرح شد و مورد توجه جهانیان قرار گرفت شعار اصلی آن ها مبتنی بر سه نکته بنیادین آزادی، برابری و برادری بود. بر پایه هر یک از شعارهای سه گانه سه نسل از حقوق بشر شکل گرفت. نسل اول که بر پایه اعلامیه جهانی حقوق بشر است و موضوع آن حقوق آزادی  فردی و اجتماعی بود. نسل دوم برپایه برابری است و موضوع میثاق مدنی، سیاسی و اجتماعی شکل می گیرد و متعاقب آن در نسل سوم یک سری اعلامیه های جهانی بر پایه برادری و موضوع آن حقوق همبستگی شامل میراث فرهنگی، حق بر سلامت و حق محیط زیست می باشد. درصورتی که ما این مسائل را در حوزه های دینی خود داشته ایم که ۱۴۰۰ سال پیش هم در قرآن و هم در روایات راجع به این مسائل بحث شده است و هنر بشر سوم این بود که به این اکتشافات دست پیدا کرده است.

دکتر عباسی ضمن تاکید بر اهمیت میراث فرهنگی اعلام نمود طبق جلسه ای که با سرپرست میراث فرهنگی داشتیم انشاءالله ظرف ده روز آینده کلینیک تخصصی حقوق شهروندی در حوزه میراث فرهنگی ایجاد خواهد شد که مهمترین پایگاه برای مدیریت کلینیک حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری می باشد.

دکتر عباسی اضافه نمود برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید معاونت حقوق بشر ایجاد شده است که در دو حوزه اقداماتی شروع شده است. حوزه اول در دستگاه های اجرایی برای توجه کارگزاران نظام در صیانت از حقوق مردم که اساسا دولت توجه ویژه ای به آن داشته است. حوزه دوم پرداختن به حقوق شهروندی در بستر اجتماعی که بهترین پایگاه برای توجه به حقوق شهروندی شوراهای عمومی و مدنی از جمله شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها می باشند و باتوجه به امکاناتی که دارند می توانند در امور فرهنگی، اخلاق شهروندی، حقوق شهروندی بسیار کمک کننده باشند. قانون اساسی ظرفیت و پتانسیل آن را دارد که بتوانیم وظایف شوراها را گسترش بدهیم. شوراها درحال حاضر شورای شهرداری ها هستند و اخلاق شهروندی یکی از عرصه هایی است که می تواند موجب ارتقاء جایگاه شوراها گردد. در چارچوب تفاهم نامه همکاری بین وزیر دادگستری و رئیس شورای عالی استان ها مقرر گردید اجرای حقوق شهروندی توسط شوراها و شهرداری ها شروع شود و استان یزد را به عنوان پایلوت اجرای این طرح به لحاظ ظرفیت ها و امتیازات خاص معرفی شد. امروز به منظور بسط و توسعه همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی برای استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های طرفین به ویژه در زمینه تاسیس و راهبری کلینیک های حقوق شهروندی تفاهم نامه همکاری با کانون وکلای دادگستری استان یزد به امضاء طرفین می رسد.

در پایان دکتر عباسی بیان نمود برای نخستین بار کنگره بین المللی حقوق ژنتیک با همکاری اندیشمندان داخلی و خارجی  در تاریخ ۲۶ و ۲۷ آبان ماه در یزد برگزار می شود.

img_4866 img_4877 img_4898

منبع: کانون وکلای دادگستری استان یزد

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25604
  • 1267 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای انعقاد و تبادل تفاهم نامه همکاری بین معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و کانون وکلای دادگستری استان یزد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما