• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
26
نایب رئیس اسکودا:

برای صدور پروانه وکالت تابع قانون هستیم

  • کد خبر : 33451
  • ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
برای صدور پروانه وکالت تابع قانون هستیم
هیچ انحصاری در کانون وکلا نیست

ابراهیم کیانی، نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران (اسکودا) در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره انحصار در نهاد وکالت گفت: قبل از هرگونه پاسخ باید به قانون مراجعه کنیم و به این سؤالات پاسخ دهیم که آیا در بحث جذب وکالت انحصاری صورت پذیرفته است یا خیر؟ آیا قانون شرط یا شروطی برای ورود به حرفه وکالت پیش‌بینی کرده است؟ و آیا کانون‌های وکلا به شروط مقرره در قانون عمل کرده‌اند؟

وی افزود: در ماده ۱ ‌قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری (مصوب ۱۳۷۶) مقرر شده: از تاریخ تصویب این قانون کانون‌های وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران مکلف‌اند حداقل یک بار در سال نسبت به پذیرش متقاضیان‌ پروانه کارآموزی وکالت از طریق آزمون با آگهی در جراید اقدام کرده و حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از برگزاری آزمون ضمن اعلام نتایج قطعی‌ نسبت به صدور پروانه کارآموزی وکالت برای پذیرفته‌شدگان اقدام کنند.

کیانی ادامه داد: ‌تبصره ذیل این ماده می‌گوید؛ تعیین تعداد کارآموزان وکالت برای هر کانون برعهده کمیسیونی متشکل از رئیس‌کل دادگستری استان، رئیس شعبۀ اول دادگاه انقلاب و ‌رئیس کانون وکلای مربوط است که به دعوت رئیس کانون وکلای هر کانون، حداقل یک بار در سال تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌کند.

سخنگوی اسکودا همچنین گفت: همچنین ‌ماده ‌قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری هم اذعان دارد؛ برای اشخاصی پروانه کارآموزی وکالت صادر می‌شود که علاوه بر دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی‌ یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی دارای شرایط مورد نظر باشد.

وی افزود: این شرایط عبارتند از: اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام، اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی، نداشتن پیشینه محکومیت مؤثر کیفری، نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروه‌هایی که مرام‌نامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی ‌است، عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه‌های رژیم طاغوت، عدم عضویت و هواداری از گروهک‌های غیرقانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران و همچنین عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی.

کیانی تأکید کرد: حال با این اوصاف بایستی اذعان داشت که اولاً، هیچ انحصاری در کانون وکلا وجود ندارد، چراکه ظرفیت را کمیسیونی تعیین می‌کند که اکثریت آن با قوه قضائیه است نه کانون وکلا. ما مجری تصمیمات کمیسیون هستیم و هر آنچه کمیسیون تشخیص دهد کانون‌ها اجرا خواهند کرد.

نایب رئیس اسکودا ادامه داد: ثانیاً، هر سال کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور به استناد قانون کیفیت آزمون برگزار می‌کنند و جهت جلوگیری از هرگونه شائبه احتمالی و تضمین سلامت آن را به سازمان سنجش واگذار کرده‌اند و هیچ‌گاه نشده است که آزمون برگزار نشود. ثالثاً، کانون‌های وکلای دادگستری موظف هستند به استناد قانون و بر اساس شروط علمی و اخلاقی ذکر شده در آن مبادرت به جذب دواطلبین کنند.

کیانی در پایان اظهار کرد: کانون وکلای دادگستری تنها نهادی است که از زمان تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه همه‌ساله و به طور منظم مبادرت به جذب وکیل کرده است.

 

 خبرگزاری تسنیم

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=33451
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1648 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما