• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
13

بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس ابزاری مناسب برای دفاع از منافع ملی

  • کد خبر : 2093
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷

به گزارش کمیته اطلاع رسانی در بخش اول همایش ، شهرام مختاری دبیر همایش و نائب رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با بیان دیدگاههای خود در خصوص دلایل برگزاری همایش ملی خلیج فارس  توسط کانون وکلای دادگستری پرداخت و اظهار داشت : در سالهای اخیر ، فعالیت های هدفمند برخی مقامات کشورهای عربی ، در […]

به گزارش کمیته اطلاع رسانی در بخش اول همایش ، شهرام مختاری دبیر همایش و نائب رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با بیان دیدگاههای خود در خصوص دلایل برگزاری همایش ملی خلیج فارس  توسط کانون وکلای دادگستری پرداخت و اظهار داشت : در سالهای اخیر ، فعالیت های هدفمند برخی مقامات کشورهای عربی ، در به چالش کشیدن نام خلیج فارس و یا طرح ادعای ارضی نسبت به جزایر ایرانی در محافل مختلف تشدید شده است.بعلاوه اظهارات و اقدامات فراوان با بکار بردن عبارت مجعول و به خصوص هزینه بسیار زیاد در جهت نفی اسم تاریخی خلیج فارس و ترویج عبارت مجعول در مجامع بین المللی موجب خشم و نفرت افکار عمومی ایرانیان گردیده است.

دولت ایران در چند سال گذشته تلاش گسترده یی در راستای استقرار آشتی و پایداری در منطقه و تنش زدایی انجام داده است، ولی برخی از همسایگان باز هم بر تکرار ادعاهای نادرست درباره جزیره های تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی ، پایداری می ورزند؛ و این ادعاهای بیهوده، روندی جدی و فراگیرتر از گذشته به خود گرفته است.

به نظر می رسد آنچه که موجب ادامه این گستاخی شده است و در آینده در ابعاد بیشتری ادامه خواهد یافت ریشه در زمینه های طرح ادعاهای یاد شده و به خصوص رضایت قدرتهای بین المللی از ادامه و گسترش چالش مذکور است.

 برای روشن نمودن و درک واقعیت های موجود بررسی جوانب تاریخی و حقوقی مسئله در چارچوب قواعد و اصول حقوق بین الملل می تواند ابزاری مناسب برای دفاع از امنیت وحاکمیت و منافع ملی مردم ایران  باشد چرا که گسترش روز  افزون ادعاهای کشور امارات در سنوات و ماههای اخیر و همکاری همه جانبه کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب در این مورد ، در صورت بی تفاوتی به مسئله  از جانب ایران ، موجب تجاوز و تعدی به یکی از خطوط قرمز ملت ایران می شود و انفعال فرهیختگان در این مورد گناهی نابخشودنی محسوب خواهد شد .

وی با بیان ضرورت دخالت کانون های وکلای دادگستری در امور اجتماعی و دفاع از منافع ملی جامعه اظهار داشت : همیشه از کانون وکلای دادگستری این انتظار می رفته است  که  چون ، وکلا مدافع حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی هستند و کانون نیز ، شخصیتی برای دفاع از منافع جامعه و کشور است، از حیث حضور در مسائل اجتماعی و حقوقی جامعه، یک شخصیت زنده باشد. بدیهی است، صرف صدور بیانیه و لکن انجام ندادن کوچکترین اقدام عملیاتی بعدی، مثل برگزاری اجلاس تخصصی یا تهیه متون حرفه ای دفاعیه و نظایر آن، موجب از بین رفتن فرصت ارائه دیدگاه کلان جامعه وکالت در کشور نزد افکار عمومی جامعه می باشد.

به لحاظ اهمیت و جایگاه شغل وکالت، به طور طبیعی از وکلای دادگستری انتظار میرود که بعنوان نخبگان جامعه، ضمن احترام به فضایل اخلاقی مرسوم، مدافع آرمانهای جامعه خود باشند. لذا بعنوان اشخاص صاحب نظر در مسائل اجتماعی و حقوقی از وکلا و شخصیت حقوقی آنها یعنی کانون وکلای دادگستری، حضور موثر و ملموس در مسائل و معضلات حقوقی و به خصوص دفاع از حقوق جامعه و منافع کشوری، مورد مطالبه افکار عمومی و مسئولان جامعه است.

در این راستا کانون وکلای دادگستری منطقه فارس پیشنهاد برگزاری این همایش را پیرو مصوبه مجمع عمومی اسکودا در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ در کردستان مطرح و با قبول ریاست محترم اتحادیه مقرر شد این همایش به تاریخ امروز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ و همزمان با روز ملی خلیج فارس در شیراز با حضور اعضای هیات های مدیره محترم کانونهای وکلای دادگستری ایران ، مورخین ، حقوقدانان و سایر صاحبنظران فرهیخته برگزار شده و به بررسی حقوقی و تاریخی حاکمیت و مالکیت ایران بر جزایر سه گانه خلیج فارس بپردازد .

بدیهی است با توجه به ماهیت کانون وکلای دادگستری بعنوان یک سازمان مردم نهاد و عدم وابستگی آن به حکومت و دولت ، استماع نظرات پخته حقوقی و قضائی بین المللی، از ناحیه کانون و جامعه وکالت، تاثیرات منطقی خویش را در جامعه بین المللی به جا خواهدگذاشت و در نتیجه در زمان مناسب، بازخورد آن را ، که احترام به رعایت حقوق مردم ایران است خواهیم دید.

دبیر همایش بررسی حقوقی و تاریخی خلیج فارس در پایان از دست اندکاران برگزاری همایش سپاسگزاری نمود و بیان داشت :  از طرف خود و سایر همکارانم در هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس و همچنین جامعه شریف وکلای دادگستری استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد برخود وظیفه می دانم از ادارات ، سازمانها و نهاد های استان فارس که کانون برگزاری این همایش را مدیون زحمات آنها می داند تشکر نمایم.

۱-استاندار محترم فارس جناب آقای مهندس حسین صادق عابدین و معاون فرهیخته سیاسی و امنیتی استان جناب آقای دکتر کمال فیروزآبادی و همچنین دوست ارجمند جناب آقای عبداله حسینی مشاور محترم حقوقی و پارلمانی استاندار که زحمات زیادی را در این مدت متقبل شدند.

۲- مجموعه پر تلاش شهرداری شیراز که به حق برگزاری این همایش مدیون زحمات جناب آقای مهندس پاک فطرت شهردار محترم و معاونین ارجمند ایشان و همچنین شهرداران محترم مناطق مختلف شیراز و دوست و همکار ارجمندم جناب آقای مجید فرمانی وکیل محترم دادگستری و مشاور حقوقی شهرداری شیراز است .

۳-  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس جناب آقای همتی مدیرکل محترم و معاونین ارجمندایشان

۴-  سازمان اسناد و کتابخانه های ملی استان فارس جناب آقای دکتر رنجبر که برگزاری نمایشگاه صیانت از نام خلیج فارس نتیجه تلاش ایشان و همکاران گرانقدرشان است.

۵- سازمان میراث فرهنگی و امور گردشگری استان فارس  و همکاران ارجمندشان

۶-  مدیرکل محترم فرودگاههای استان فارس  که در با شکوه تر برگزار شدن این همایش از هیچ کوششی دریغ نداشتند.

۷-  فرماندهی محترم ارشد منطقه نظامی فارس جناب آقای دکتر محمدی

۸- همکاران پرانگیزه و تلاشگرم در کانون وکلای منطقه فارس آقایان امید آرمند ریاست محترم روابط عمومی ، پوریا نجابت جو ، رامین معینی ، کیانوش نوابی فرد ، سید عباس سعادت ، محسن محمدی کشکولی ، مسعود احمدیان و سرکار خانم ستاره سعادت در کمیته اطلاع رسانی و آقایان عبدالحسین وصال ، کریم میرزایی ، محمد رضا یزدان پناه ، مجتبی خباز ، علی رضا مهندس ، عبدالحمید ناصر پور ، احسان حسینی ، و خانمها راضیه علوی ، عاطفه عباس نیا ، فاطمه زارع ، منصوره اشراقی ، و مهناز شریفی در کمیته تشریفات ، و آقایان محمود طراوت روی ، عباس پگاه ، سامان مظفری و خانمها ثریا رستمی ، حلیمه مرجانه و صفورا موسوی در کمیته رفاه و همچنین کارکنان گرانقدر کانون خانمها حکمتی ، کاتوزیان ، اسد سنگابی ، وآقایان توکل ، قاسمی ، فیلی و نوید.

۹- ریاست محترم اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران استاد ارجمندم جناب آقای دکتر علی مندنی پور و سرکار خانمها سپیده مانی فر و محبوبه موذنی که تلاش های زیادی را جهت برگزاری این همایش  نموده اند.

۱۰- و درنهایت از تمامی مدعووین ارجمند اعضای محترم هیات های مدیره کانونهای وکلای دادگستری ایران و مقامات اداری و قضایی ، نمایندگان معزز مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین شما شرکت کنندگان گرانقدر که با دغدغه دفاع از منافع ملی این کهن مرز و بوم در این همایش شرکت کرده و رنگی دیگر به آن داده اید سپاسگزاری می کنم و اقامت خوشی را برای میهمانان ارجمندمان آرزو دارم.

گزارش از کمیته اطلاع رسانی همایش

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=2093
  • 1748 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بررسی تاریخی و حقوقی خلیج فارس ابزاری مناسب برای دفاع از منافع ملی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما