• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11
رئیس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه در همایش داوری غرب کشور مطرح کرد

تراکم بسیار پرونده‌های قضایی در محاکم دادگستری

  • کد خبر : 37060
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
تراکم بسیار پرونده‌های قضایی در محاکم دادگستری

همایش بزرگ داوری با حضور وکلای ۸ استان کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان، لرستان، مرکزی، چهار محال و بختیاری و آذربایجان غربی در روز پنج شنبه ۹ تیر ماه ۱۴۰۱ در کرمانشاه برگزار شد.

نحوه تعامل داوری کانون‌های وکلای دادگستری با دستگاه قضا و نقش و جایگاه داوری در حل و فصل اختلافات، کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری، داوری و چالش‌های پیش رو از جمله محور‌هایی مورد بحث در این همایش بود.

رئیس کانون‌های وکلای دادگستری استان کرمانشاه در این همایش گفت: پرونده‌های قضایی در محاکم دادگستری به عنوان یکی از ابرچالش‌های موجود در نظام قضایی کشور دارای تراکم بسیار است. این مسئله اطاله دادرسی، تاخیر در احقاق حق و عدم تحقق دادرسی عادلانه و به موقع را به دنبال دارد.

وکیلی افزود: هرچند متصدیان دستگاه قضایی برای حصول نتیجه مطلوب تلاش می‌کنند، اما این‌ها کافی نیست.
از سال‌ها پیش نظام قضایی کشور‌های دنیا با این معضلات مواجه شده‌اند و برای برون رفت از آن به تأسی از پیشینه تاریخی، فرهنگی، مذهبی، سنن و عرف جامعه خود، درصدد مواجه با این چالش و کاهش پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی برآمده‌اند.

رییس کانون وکلای دادگستری کرمانشاه ادامه داد: در دنیای معاصر، قضازدایی از اصول و سیاست‌های مهم نظام‌های حقوقی به حساب می‌آید و هر کشوری به فراخور و نظر به سیستم حاکمیتی حقوقی، فرهنگی، رسوم و اعتقادی خود نهاد‌های خارج از دادگستری و روش‌های جایگزین حل و فصل اختلافات را تاسیس کرده‌اند که این مسأله در نهایت باعث تسریع در احقاق حق بصورت آسان، ارزان، عادلانه و در نتیجه کاهش بار سنگین ورودی پرونده‌ها به دادگستری شده است.

وکیلی گفت: خوشبختانه در نظام حقوقی کشور ما نهاد داوری پیش بینی شده است، داوری می‌تواند تمرکز زدایی از محاکم دادگستری را بدنبال داشته باشد و موجب تحقق عدالت قضایی شود.
ما این آمادگی را داریم تا با تأسی و به پشتوانهٔ نیرو‌های متخصص‌مان در مراکز داوری، باری را از روی دوش دادگستری‌ها برداریم و از طرفی معتقدیم داوری باید جنس مردمی داشته باشد تا مورد اقبال قرار گیرد و اعتمادسازی و اقبال عمومی را در جامعه به همراه داشته باشد.

وکیلی با اشاره به لزوم استقلال مراکز داوری افزود: نهاد داوری باید خارج از پیکره دستگاه قضایی باشد، در غیر اینصورت عین تمرکز و نه تمرکز زدایی خواهد بود، چراکه ذات و جنس داوری، مردمی بودن آن است و این تمرکز با آن منافات دارد.

او با بیان اینکه درگیر شدن قوه قضائیه در امر داوری آینده روشنی در پیش نخواهد داشت، اظهار کرد: آمادگی داریم تا در بخش داوری با دادگستری کل استان‌ها برای حل و فصل پرونده‌ها همکاری کنیم.

همچنین ببینید: انتقاد رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری از غیرتخصصی بودن نهادهای داوری در کشور

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=37060
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 997 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما