• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
دکتر کوشا در مجمع عمومی بطور فوق العاده اتحادیه:

تعامل و مدارا دو اصل اساسی در حرکت کانون‌های وکلاست

  • کد خبر : 37503
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
تعامل و مدارا دو اصل اساسی در حرکت کانون‌های وکلاست

مایه مباهات ماست که سازوکارهای دموکراتیک بر نهاد وکالت حاکم است

* استقلال‌طلبی نهاد وکالت، صیانت از حق مردم است نه صف‌آرایی در مقابل حاکمیت

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران سازوکارهای دموکراتیک را اصل و اساس نهاد وکالت خواند و گفت: این مایه افتخار همه ماست که نهاد وکالت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین نهادهای مستقل مدنی ایران، تصمیمات خود را با همراهی اعضای خود می‌گیرد و دموکراسی را به معنای واقعی اجرا می‌کند.

دکتر جعفر کوشا در جلسه فوق‌العاده هیات عمومی که پنج شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، با قدردانی از زحمات دکتر جلیل مالکی در دوره ریاست بر کانون دادگستری مرکز، خاطرنشان کرد: از جناب آقای جلیل مالکی که از حضورشان به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره محروم هستیم بابت زحماتشان سپاسگزاریم و امیدواریم در ادامۀ این راه از نظرات و تجربیات ایشان استفاده کنیم.

رئیس اسکودا در ادامه با تبیین دو مفهوم مدارا و تعامل به‌عنوان راهبردهای نهاد وکالت در مواجهه با چالش‌های پیش رو اذعان داشت: ما در تاریخ ایران و نظام فرهنگی اسلام، رد پای پررنگی از مفهوم مدارا را مشاهده می‌کنیم. بزرگان ما پیش از اسلام و پس از آن همواره به دلیل مدارایشان در تاریخ درخشیده‌اند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه «یکی از وظایف حاکمیت مدارا با مردم است»، افزود: مدارا یعنی پذیرش آزادی‌های فردی و عقاید دیگران. سعۀ صدر و تساهل در اسلام با مدارا خود را نشان می‌دهد. سیرۀ انبیا به‌خصوص پیامبر اسلام در طول بیست‌وسه سال نبوت نیز مدارا بوده است.

دکتر کوشا با تبیین جایگاه اخلاق در آموزه‌های اسلامی و فرهنگ ایران، بیان داشت: سیاستی که اخلاق‌مدار نیست پذیرفتنی نیست. حذف و منکوب و توهین کردن به دیگران هیچ سنخیتی با مکارم اخلاق ندارد.

رئیس اسکودا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئولیت سنگین مدیران نهاد وکالت، گفت: میزهای ما امانت است و ارزشی ندارد و اگر باقی‌ماندنی بود، برای گذشتگان باقی می‌ماند. باید همۀ عقاید و سلایق را بپذیریم. اگر خودمان را قوی کنیم در بنیادهای اساسی نباید ترسی از هجمه‌ها داشته باشیم چراکه ما درختی تناور هستیم.

* آماده گفت‌وگو با قوه قضائیه و سایر نهادها هستیم

دکتر کوشا با تاکید بر انسجام کامل همه ارکان این نهاد اظهار داشت: بحث‌های طایفه‌گرایانه پشتوانه‌ای ندارد. ما باید تعامل کنیم. برای مدارا باید تعامل کنیم. شرط تعامل این است که طرف مقابل نیز ما را ببیند. ما باید با قوای قضاییه و مقننه و مجریه و همۀ مردم تعامل داشته باشیم. ما نهاد مردمی و برگرفته از خود مردم هستیم.

دکتر کوشا با مرور برخی از مشکلات در تعامل با نهادهای رسمی کشور، افزود: ما در تعامل با نهادهای حاکمیتی چالش داریم. آن‌ها تصور می‌کنند تعامل یعنی اینکه دیگران به ایشان گوش دهند. تعامل از باب تفاعل به معنای این است که هر دو سمت قضیه فعال باشند.

رئیس اسکودا با تمجید از مواضع رئیس قوه قضائیه در باب تعامل و گفت‌وگو، خاطرنشان کرد: رئیس قوه دیدگاه قابل تقدیری در حوزه گفت‌وگو و تعامل ابراز می‌کنند. ایشان در سخنان اخیرشان گفتند بیایید همفکری کنیم. من امروز به نمایندگی از نهاد وکالت اعلام می‌کنم که ما نیز برای گفت‌وگو آمادگی کامل داریم.

دکتر کوشا با تاکید بر اینکه استقلال‌طلبی نهاد وکالت به معنای جدایی‌طلبی نیست، گفت:  ما در مقابل نظام نیستیم بلکه درون حاکمیت هستیم و از اصول خود پیروی می‌کنیم. ما در برهه‌ای تاریخی جمع شده‌ایم بر اینکه نهاد وکالت در این کشور حفظ شود. کانون‌های وکلا باید در این مملکت حفظ شوند. عقیدۀ کسانی که می‌گویند کانون باید از بین برود درست نیست.

رئیس اسکودا حفظ نهاد وکالت را وظیفه همه مدیران این نهاد دانست و گفت: گاه ما گمان می‌کنیم که باید حضور داشته باشیم ولی باید این امر منوط به مصلحت نهاد وکالت باشد. اگر وجود و نظر مدیری برای نهاد وکالت مشکل‌زا باشد باید خود کنار برود.

رئیس اسکودا خطاب به مدیران کانون‌های وکلای کشور، افزود: قلمی که می‌زنید، نگاهی که دارید، باید همگی در جهت استقلال و حفظ منافع نهاد وکالت باشد اما این استقلال باید با تعامل باشد. تعامل یعنی ما در شرایطی که قرار می‌گیریم باید ببینیم عقلا چه تصمیمی می‌گیرند. ما باید در این جمع عقلایی و منطقی فکر کنیم.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=37503
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 886 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما