• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
19

حضرت حجت الاسلام و المسلمین، آقای دکتر سید حسن عاملی

  • کد خبر : 2581
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹

از طرف استان، خیر مقدم عرض میکنم به مهمانان فرهیخته و خوشحالیم که این جمع علمی در استان ما تشکیل شده است و تقدیر و عرض ادب دارم به محضر مفاخر بزرگ جامعه وکلای کشور و شخصیت های ارزشمند حقوقی کشور که در استان ما حاضر شده اند. مخصوصا استاد بسیار مکرم که از انفاس […]

از طرف استان، خیر مقدم عرض میکنم به مهمانان فرهیخته و خوشحالیم که این جمع علمی در استان ما تشکیل شده است و تقدیر و عرض ادب دارم به محضر مفاخر بزرگ جامعه وکلای کشور و شخصیت های ارزشمند حقوقی کشور که در استان ما حاضر شده اند.

مخصوصا استاد بسیار مکرم که از انفاس مبارکشان استفاده کردم، جناب آقای دکتر کاتوزیان، که افتخار دارم به صورت غیر مستقیم، تلمذ کردم و از علم ایشان بهره ها بردم و در اصلی ترین اثر حقوقی خودم که مربوط است به ماهیت رابطه عقد و شرط و تمام مباحث مربوطه، از ایشان بیشترین استفاده گرفته شد و تالیفات این شخصیت نادر و و مغز متفکر حقوقی کشور، اثر مذکور را تقدیم ایشان میکنم.

دستگاه قضایی ما و نظام وکالت ما همه در مسیر تحقق عدالت و احیای عدالت است و لذا ساختار برتر در این مجموعه ساختاری است که جامعه ما را هرچه بیشتر در رسیدن به این مفهوم قدسی یعنی عدالت کمک کند این در واقع کمک به غایت تکوین و تشریع است. حسب آیات الهی، اگر تمام حرفهای من را خلاصه کنید می شود دو کلمه عدالت و صداقت. سخن بالاتر از این نمیشود که خدا عدالت را در ردیف توحید ذکر کرده است. اساس اصلاح جامعه از همین نقطه شروع میشود. دین و فرهنگ از عدل است که صعود یا سقوط میکند. نظام اقتصادی از همین نقطه یا اعتلا پیدا میکند یا سقوط میکند.

نظام آرمانی وکالت ما، رکن اصلیش منابع انسانی ماست که خصوصیاتی دارد. اول حریت و استقلال و بعد تخصص و ایمان است. ما حریت و آزادی را دو قسم میکنیم. یکی اینکه وکیل در اندرون خود آزاد باشد. آزادی معنوی. وکیل باید عادل باشد و خوددار و اسیر قوای نفس نباشد و اعتدال نفس داشته باشد.

حریت باطنی هم داریم که وکیل اگر مرهون یا مدیون یا تحت سیطره دولت باشد هیچوقت وکالت آرمانی را هیچوقت نمیتوانیم به دست بیاوریم. صدور پروانه وکالت اگر منحصرا از طریق کانون وکلا انجام نگیرد حریتی که مورد نیاز است، واقع نمیشود و این بهتر از مداخله دولت است. ماده ۱۸۷ برنامه سوم، باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.  استقلال کانون صد در صد به نفع دولت است و وکلایی که منصوب از طرف دولت باشند نمیتوانند به شایستگی متکفل دفاع اشخاصی شوند که دعاوی آنها، به نوعی به طرفیت دولت است.

شما بهتر میدانید که صدام در جریان محاکمه  خود، به حضور سه وکیل، منصوب از طرف حکومت، اعتراض میکند که از طرف دولت هستند، لکن به وی گفته شده، این بر اساس قانونی است که در زمان خود شما، تصویب شده است!

در خصوص گزینش قضات هم، آرزو داریم که سیستم اینگونه باشد که ابتدا مشاور و وکیل باشند و بعد تشرف به شرف قضاوت صورت گیرد که این روش منطقی تر و در سلامت دستگاه قضا موثر است. شایسته است شان وکلا در همه جا و مخصوصا در محاکمه حفظ شود و وکلا هم نباید در آموختن احساس بی نیازی بکنند و کانونها بر این امر باید نظارت کنند. وکلا باید در اموری که مسلط نیستند وارد پرونده نشوند و خودشان از خودشان مراقبت نمایند.

ان شاءالله که ایام مبارکی را در اردبیل داشته باشید. از برادر بسیار عزیزم حضرت آقای زرعی که مقدمات این مجلس را فراهم کرده اند و همکاران مکرم شان تقدیر و تشکر می کنم.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=2581
  • 1586 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای حضرت حجت الاسلام و المسلمین، آقای دکتر سید حسن عاملی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما