• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

راه‌اندازی سرویس‌های جدید در سامانه ثبت آنی برای جلوگیری از جعل اسناد

  • کد خبر : 3713
  • ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹

سرپرست دفتر توسعه فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه‌اندازی چند سرویس جدید در این سامانه به منظور جلوگیری از جعل در اسناد رسمی خبر داد. بردیا صدر نوری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سامانه ثبت الکترونیکی اسناد از ۲۶ شهریور ۹۲ رسما آغاز به […]

سرپرست دفتر توسعه فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از راه‌اندازی چند سرویس جدید در این سامانه به منظور جلوگیری از جعل در اسناد رسمی خبر داد.

بردیا صدر نوری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سامانه ثبت الکترونیکی اسناد از ۲۶ شهریور ۹۲ رسما آغاز به کار کرد و تا ۱۸ دی ماه ۹۲ بیش از پنج میلیون سند از طریق این سامانه صادر شده است که از این تعداد، دو میلیون و ۲۶۵ هزار سند مربوط به وکالت و یک میلیون و ۳۵۰ هزار سند مربوط به بیع است.

وی گفت: در آخرین نسخه‌گذاری سامانه ثبت آنی یک امکان را برای اطلاع‌رسانی بهتر فرآیند تنظیم و صدور سند فراهم کردیم، بدین شکل که وقتی سند نهایی شد پیامکی برای اصحاب سند ارسال می‌شود مبنی بر اینکه سند آنها به چه شماره و در چه دفترخانه‌ای ثبت شده است.

سرپرست دفتر توسعه فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: این امر به جلوگیری از جعل کمک می‌کند و در حال توسعه است، یعنی ما امکان ارسال انواع پیامک‌های دیگری که در طول تنظیم سند می‌تواند اطلاع‌رسانی به اصحاب سند انجام دهد را فراهم کرده‌ایم که ان‌شاءالله به زودی راه‌اندازی می‌شوند.

صدر نوری با اشاره به راه‌اندازی سرویس عکس در سامانه ثبت الکترونیکی اسناد، گفت: ما به شکل آنلاین با سامانه ثبت احوال مرتبط هستیم و وقتی اطلاعات هویتی یک فرد در سامانه ثبت آنی معاملات وارد می‌شود، بلافاصله تصدیق اقلام اطلاعاتی با پایگاه ثبت احوال چک می‌شود و از این طریق زنده یا فوتی بودن فرد مشخص می‌شود و این امر تا حد زیادی از جعل جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: سرویس عکس در استان‌ قزوین راه‌اندازی شده و به تدریج ظرف ۱۰ روز آینده تمامی دفاتر اسناد رسمی در کل کشور این امکان را خواهند داشت که از سرویس عکس استفاده کنند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره چگونگی جلوگیری از جعل توسط سرویس عکس، گفت: اصحاب سند باید مدارک شناسایی خود را ارائه کنند تا سردفتر مطمئن شود مشخصات هویتی فرد مدعی مالکیت درست است. این احراز هویت تاکنون صرفا بر اساس نام، نام خانوادگی و شماره شناسنامه چک می‌شد، اما ممکن بود کسی عکس خود را بر روی کارت ملی فرد دیگری قرار دهد و آن را جعل کند.

صدر نوری افزود: با استفاده از سرویس عکس از ابتدا عکس اصحاب سند در سامانه ثبت آنی ثبت می‌شود تا از این به بعد احراز هویت تنها بر اساس نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه افراد نباشد.

وی با اشاره به راه‌اندازی یک سرویس دیگر در سامانه ثبت آنی، گفت: وقتی کسی سندی را در دفترخانه‌ای می‌برد و مثلا می‌خواهد با یک وکالت‌نامه، بیع انجام دهد ما برای دفترخانه دوم این امکان را فراهم کردیم که محتویات سند را در سامانه ببینند و مطمئن شوند که این سند اصلی است و در مفادش دست نبرده‌اند که این امر نیز از جعل اسناد و استفاده از اسناد جعلی جلوگیری می‌کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=3713
  • 1287 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای راه‌اندازی سرویس‌های جدید در سامانه ثبت آنی برای جلوگیری از جعل اسناد بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما