• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
21

سخنرانی جناب دکتر کوشا ریاست اتحادیه در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای مرکز

  • کد خبر : 32915
  • ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
سخنرانی جناب دکتر کوشا ریاست اتحادیه در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای مرکز
 مجلس شورای اسلامی باید بداند که با سوگندی که وکیل می‌خورد، وکالت کسب و کار نیست/ سیاست از نهاد وکالت به دور است. کسی که بخواهد سیاسی کاری کند، ما از او تبری می‌جوییم / کسانی که می‌خواهند به اتحادیه ضربه بزنند، بدانند که باید در مقابل تاریخ پاسخگو باشند
متن کامل سخنرانی جناب دکتر کوشا ریاست اتحادیه در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای مرکز

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می‌کنم خدمت سروران عزیز و حضار محترم. خیلی متشکرم از دعوت جناب آقای دکتر مالکی ریاست کانون مرکز، برادر عزیزم جناب دکتر روحانی نایب رئیس محترم

خوشحالم از اینکه دوستان عزیز در این جلسه سوگند یاد می‌کنند و به کسوت و حرفه وکالت وارد می شوند. در ارتباط با بحث سوگند همانطور که مستحضر هستید ما دو نوع سوگند داریم، سوگند عهدی و سوگند قضایی.

سوگند قضایی یعنی آنچه که در دستگاه قضایی به آن استناد می‌شود که می‌تواند قاطع دعوا، سوگند تکمیلی و یا موضوعاتی از این دست باشد. اما محل بحث ما بحث سوگند عهدی است.

ما در مشاغل و عناوین و مناصبی ناگزیریم که از افراد برای به کارگماردن در آن حرفه یا منصب عهد بگیریم. رئیس‌جمهور در قوه مجریه، نمایندگان مجلس در قوه مقننه و قضات در قوه قضاییه. این عهدها اهمیت این مشاغل در این سه قوه را نشان می‌دهد. رئیس جمهور در حضور قرآن با مردم عهد می‌بندد و به خداوند متعال سوگند یاد می‌کند که امانت دار خوبی باشد و وظایف خود را به نحو احسن طبق قانون انجام دهد. نمایندگان مجلس هم امانت‌دار هستند و در حضور قرآن در برابر مردم به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنند. قضات محترم هم سوگند یاد می‌کنند که در آرای خود وجدان را به عنوان محور اصلی مناط اعتبار قرار دهند.

اما در کنار این موارد که به‌صورت حاکمیتی است مشاغل دیگری هستند که به صورت خصوصی و حرفه‌ای باید سوگند یاد کنند مانند پزشکان، وکلا و کارشناسان.

با مطالعه مفاد سوگند نامه درمی‌یابیم وکیل با عهدی که می‌بندد چگونه باید رفتار کند.

امروز شما عهد می‌بندید و به صورت رسمی به حرفه وکالت وارد می‌شوید و باید یکسری مسائل را رعایت کنید؛ به تعبیری بایدها و نبایدها.

احترام به قوانین و نظامات

به قوانین و نظامات احترام بگذارید. قوانین از نظر شما باید محترم باشد. علاوه بر پایبندی، احترام هم بگذارید. نظامات هم به همین صورت است. ما علاوه بر نظامات دولتی، یکسری نظامات حرفه‌ای هم داریم. وکیل در زمان وکالت یکسری نظامات را باید رعایت کند و در عین حال احترام بگذارد. به مردم احترام بگذارید، مردم ولی نعمت ما هستند. ما حق نداریم به عنوان یک وکیل به مردم توهین کنیم. به مقامات قضایی هم احترام بگذارید،صرف نظر از اینکه قاضی سواد دارد یا ندارد و یا جایگاهش را به درستی گرفته است یا خیر، او را به خوبی خطاب کنید. به مقامات اداری، مدیر دفتر، ثبات، منشی و … بهمین صورت احترام بگذارید. ادب شما و آداب وکالت در رفتار شما هنگام دفاع نشان داده می‌شود.

به همکارانتان در جلسه دادگاه به عنوان وکیل طرف مقابل احترام بگذارید. به اصحاب دعوا هم باید احترام بگذارید. وکیل حق ندارد به موکل طرف مقابل توهین کند. به موکل خودتان هم به طریق اولیٰ احترام بگذارید. در دادسرا یا دادگاه و هرجا که حاضر می‌شوید، باید احترام را رعایت کنید و سرلوحه قرار دهید.

اهمیت عدالت و احقاق حق

عدالت هم باید منظور شما باشد، یعنی رسیدن به عدالت، اجرای عدالت، استقرار عدالت برای شما باید ملاک باشد.

احقاق حق هم باید منظور شما باشد. وکیل برای احقاق حق و ابطال باطل وکالت می‌کند.

قاضی و وکیل هر دو شریف هستند. شرافت وکالت و شرافت قضاوت هر دو هم وزن، همسنگ و همپا هستند.

شما امروز به شغل شریف وکالت وارد می‌شوید و لذا وکالت شغل است، اما شغلی است که ماسوای دیگران است، کسب و کار نیست. مجلس شورای اسلامی باید بداند که با سوگندی که وکیل می‌خورد، وکالت کسب و کار نیست. به عنوان یک شغل شریف وارد عرصهٔ احقاق حق و اجرای عدالت می‌شود.

احتراز از سیاسی‌کاری

نظریات سیاسی ندهید. ما سیاسی کاری نمی‌کنیم، سیاست از نهاد وکالت به دور است. کسی که بخواهد سیاسی کاری کند، ما از او تبری می‌جوییم. در لباس وکالت هر سیاستی داشته باشیم، پشت در باید باشد. اینجا صنف است و مسائل صنفی مطرح است. نظریات سیاسی خود را کنار بگذارید. احتراز از اعمال نظریات سیاسی مساله مهمی است.

احتراز از انتقام جویی

از انتقام جویی احتراز کنید. نباید در فکر این باشیم که به مسندی برسیم تا بتوانیم انتقام بگیریم. وکیل انتقام نمی‌گیرد. وکیل پیروی کننده خداست. « و نِعمَ المولی و نِعمَ النصیر» خدا انتقام نمی‌گیرد. خدا کینه‌توزی نمی‌کند. کینه توزی نکنید. وکیل نباید کینه‌توز یا زیرآب‌زن باشد.

رئوف باشید.صعه صدر داشته باشید.

« اَلَم نَشرح لَکَ صَدرَک» یا در آیه‌ای دیگر « ربِّ اشر‌َح لی صَدری. و یَسِّرلی اَمری»

خط مشی و رویه یک وکیل

خط‌مشی یک وکیل باید شامل این موارد باشد:

۱- راستی و درستی و صداقت. اگر موکلی داشتید که متوجه شدید قابل دفاع نیست به او بگویید. وکالت او را قبول نکنید و از او مبلغی دریافت نکنید. رویه‌تان راستی و درستی باشد.

از حق دفاع کنید. تشخیص حق سخت است. به زعم هرکس ممکن است حق با او باشد، ولی درواقع باطل باشد. وکیل، مدافع حق است.

دوستان عزیز شما که امروز قسم یاد می‌کنید و سوگند عهدی می‌خورید، اولین نکته روال شما باید رازداری باشد. من سوگندنامه‌های مختلف را خوانده‌ام. پزشکان، نمایندگان، وکلا. وجه اشتراک تمام این سوگندنامه‌ها رازداری است.

۲- مساله دوم در وکالت مشاوره است. با بزرگان و پیشکوستانتان مشورت کنید.

۳- مسئله سوم این است که مطالعات به روز داشته باشید. لوایح شما باید با دکترین روز هماهنگ باشد. گاهی می‌بینیم که افراد با قوانین منسوخ لوایح می‌نویسند.

وکیل باید شهامت داشته باشد. در دفاع از موکل شجاعت داشته باشد و با سینه ستبر و با احترام به قانون از او دفاع کند. گاهی می‌بینیم که وکیل پشت موکل خود پنهان می‌شود! وکیل وقتی به صفحات و بند بند پرونده موکل مسلط باشد و مطالعه داشته باشد، از پرونده بخوبی می‌تواند دفاع کند. من بخاطر دارم در پرونده بنیتای هشت ماهه (طفلی که با قساوت سارقان خودروی پدرش، در خودرو از تشنگی جان داد) وقتی می‌خواستم بصورت تسخیری در دادگاه جنایی کیفری یک، از آن طفل مظلومه دفاع کنم، طبق روال همیشه سعی می‌کردم جلسات دادگاه بشکل آموزشی و کلاس درس برای جوانان باشد.

وکیل نباید آسمان ریسمان کند، وکیل نباید بی‌سوادی خود را نمایش دهد. گاهی در ادای بعضی کلمات عربی اشتباه می‌کنند! وقتی کلمه‌ای را بلد نیستید نباید بگویید. اگر نخوانده‌ای صحبت نکن و اگر نمی‌دانی وکالت نکن. قرار است موکل به وکیل اتکا کند تا وکیل از او دفاع کند. مشاهده می‌کنیم که بعضی وکلا پرونده را نمی‌خوانند!

دوستان عزیزم، امروز در صحنه ملی با مشکلاتی مواجه هستیم و هجمه‌های به وکالت می‌شود. من به عنوان مسئول اتحادیه در این برهه زمانی قبول کرده‌ام و ایستاده‌ام تا از شرافت و از وکالت حمایت کنم. اخیرا سفری به استان بوشهر داشتیم که سفر بسیار خوبی بود، و ما قصد داریم سفرهای استانی را ادامه دهیم تا از نزدیک مشکلات وکلا و کانون‌ها را ببینیم، در این سفر جلسه‌ای با رییس کل دادگستری استان داشتیم، البته بنده از قبل با ایشان آشنایی داشتم، در آنجا گفتم که آقایان هیئت مدیره باید در جلسات دادگستری شرکت کرده و نظر دهند. در اتحادیه با فعالان صنفی صحبت کردیم و دغدغه هایشان را شنیدیم. امروز در مجلس طرح‌هایی علیه وکالت مطرح است، ما باید در این برهه با هم متحد باشیم و ان‌شاءالله مسائل را با اتحاد حل کنیم. اتحاد باعث ارتقا می‌شود، اختلاف باعث انحطاط می‌شود. ما اتحادیه کانون‌های وکلا داریم. کسانی که می‌خواهند به اتحادیه ضربه بزنند، بدانند که باید در مقابل تاریخ پاسخگو باشند. من در اینجا عرض می‌کنم، جناب آقای دکتر کیانی نایب رئیس محترم اتحادیه هم حضور دارند، همه شما جوانان را به همکاری در اتحادیه دعوت می‌نماییم. امروز ۲۵ کانون در سراسر کشور داریم و به زودی کانون‌های دیگری به این تعداد اضافه می‌شوند؛ استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی که باید برای افتتاح آنها برویم. ما با این نهاد وکالت، که یک نهاد صنفی قانونی مدنی قدیمی است، با استقلال ایستاده‌ایم.

ان‌شاءالله در این شغلی که انتخاب کرده‌اید با درایت و انگیزه پیش بروید. به همگی شما تبریک می‌گویم و از تمام دوستانی که برای برگزاری این جلسات زحمت کشیدند، تشکر می‌نمایم. از تمامی کادر اداری و کادر تدریس و اساتید محترم و هیئت محترم مدیره هم تشکر می‌نمایم. ان‌شاءالله موفق باشید. خدانگهدار»

 

روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=32915
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1975 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما