• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
20
رییس کانون وکلای دادگستـری خراسان

قانون تسهیل و اعمال تراز در آزمون وکالت، هر دو بال فرشته عدالت را تضعیف می‌کند

  • کد خبر : 37318
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
قانون تسهیل و اعمال تراز در آزمون وکالت، هر دو بال فرشته عدالت را تضعیف می‌کند

رییس کانون وکلای خراسان اظهار داشت: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و اعمال و ملاک قرار دادن تراز در آزمون وکالت، به هر دو بال فرشته عدالت آسیب می‌زند. این امر نه تنها کانون‌های وکلا بلکه قطعاً دادگستری را نیز تضعیف می‌کند.
به گزارش‌ روابط عمومی کانون وکلای خراسان، دکتر مجتبی زاهدیان در مراسم تحلیف کارآموزان دوره‌ی بیست و پنجم کانون وکلای دادگستری خراسان که در سالن همایش‌های هتل پارس در مشهد برگزار شد، در توضیح مطلب فوق بیان داشت: مشکل اصلی مجلس شورای اسلامی این است که طرح محور هست، به این معنی که به جای تقدیم لایحه از طرف دولت که بتوان بر روی آن کار تخصصی انجام داد، در مجلس طرحی توسط ۱۵ نماینده مطرح و نهایتاً به عنوان قانون تصویب می‌شود. وی افزود: قانون تسهیل نیز به صورت طرح وارد مجلس شد و پس از جلسات متعدد با نمایندگان محترم و جامعه‌ی حقوقدان‌ها، اساتید و حتی نهاد دادگستری نیز راجع به مضرات این طرح صحبت کردند اما مجلس نهایتا آن را به قانون مصوب تبدیل کرد.


 زاهدیان با اشاره به این‌که نهاد وکالت با کشمکش‌های فراوانی درباره‌ی لایحه‌ی استقلال مواجه بوده و همچنان نگرانی در مورد خدشه‌دار شدن همین نیمه استقلال کانون‌ها نیز وجود دارد، تصریح داشت: نگرانی بعدی و تاسف اصلی ما ورود مجلس شورای اسلامی در حوزه‌هایی است که نتیجه‌ی خوبی برای نظام حقوقی کشور به دنبال نخواهد داشت.
ریاست کانون وکلای خراسان افزود: همچنین علی‌رغم مخالفت با ملاک قراردادن تراز در آزمون وکالت از سوی ریاست محترم قوه قضاییه در سخنرانی اخیر ایشان راجع به این مساله، مجلس شورای اسلامی به بهانه‌‌ی انحصارزدایی و اشتغال‏زایی به این تذکرات توجهی ننمود. وی با اظهار تعجب نسبت به اعتماد به نفس نمایندگان مجلس در تصویب چنین طرح‌هایی اظهار داشت: چنانچه مجلس، استاندارد و متشکل از حقوقدانان قوی بود، ورود به این حوزه‌ها توجیه داشت، ولی وضعیتی که شاهد آن هستیم به گونه‌ای است که کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که مهم‌ترین کمیسیون مجلس است، در این دوره ضعیف‌ترین کمیسیون نیز هست و به همین دلیل کمیسیون‌های غیرتخصصی مانند کمیسیون جهش در تعیین نظام حقوقی کشور دخالت کرده است و این بسیار جای نگرانی است.


ریاست کانون وکلای دادگستری خراسان همچنین به طرح دیگر مجلس در جهت تضعیف نهاد وکالت اشاره نمود و خاطر نشان کرد: آسیب اصلی طرح استفاده از نماینده‌ی حقوقی به جای وکیل در شرکت‌های خصوصی و گسترشی که در این حوزه صورت گرفته، متوجه مردم است. دکتر زاهدیان با اشاره به این مطلب که چنین طرح‌ها و قوانینی برخلاف رویکرد پیشگیری از ورود حجم زیاد پرونده‌ها به دادگستری و جلوگیری از اطاله‌ی دادرسی است، بیان داشت: قضات محترم نیز بر این عقیده‌اند که حجم کارآموزان ورودی بر اساس قانون تسهیل و ملاک نمره‌ی تراز بسیار زیاد خواهد بود و دادگستری و کانون‌ها توان و امکانات لازم جهت آموزش و تربیت آنان را ندارند. وی ادامه داد: کانون‌ها این امکان و ظرفیت را ندارند که این حجم از کارآموز را که برخی حتی با نمره‌ی منفی امکان ورود به این نهاد را پیدا می‌کنند، به لحاظ علمی ارتقا دهند. آیا نتیجه‌ی این عمل ضرر به امنیت حقوقی کشور نیست؟ آیا واقعاً این دلسوزی برای نظام و کشور محسوب می‌شود؟
دکتر زاهدیان با تاکید بر این نکته که وظیفه‌ی کانون‌هاست که در وضعیت فعلی تلاش کنند تا آسیب های این قانون کمتر شود، تصریح کرد: مسائلی مانند کارآموزی، اختبار و خود انتظامی باید توسط کانون‌های وکلا جدی گرفته شوند و عملکرد تک تک وکلا در ارتقاء جایگاه نهاد وکالت و اعتماد مردم و جلب پشتوانه افکار عمومی موثر است.


وی با بیان اینکه اگر بخواهیم آینده‌ی کشور را با اقتصاد، فرهنگ و نظام حقوقی بهتر بسازیم، باید آن را با تصمیمات و مصوبات حال حاضر محقق کنیم، خاطرنشان ساخت: این در حالی است که مصوبات فوق بر خلاف این امر بوده و اگر وضعیت به همین صورت باقی بماند، آینده و نتیجه‌ی آن معلوم است.
ریاست کانون وکلای خراسان در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک به کارآموزان دوره بیست و پنجم برای دریافت پروانه‌ی پایه یک دادگستری، مسئولیت وکلاء در این برهه‌ی زمانی را به لحاظ حساسیت‌ها، تهدیدها و نگرانی‌های موجود، حساس و سنگین دانست و اعلام کرد که وکلاء محترم باید در کنار بحث معیشت، به رسالت‌های حرفه‌ای و اجتماعی خود بویژه در ارائه خدمت به قشر آسیب پذیر نیز به نحو احسن توجه کنند.
وی خطاب به کارآموزان، ضمن تاکید بر توجه به تک تک جملات و مضمون متن سوگند وکالت که در پیشگاه الهی یاد می‌شود، تصریح نمود: عملکرد تک تک ما در اعتلای نهاد وکالت موثر است و نباید آن را مسئله‌ی شخصی ببینیم. چه بسا بخشی از آسیب‌هایی که دیده‌ایم، ناشی از نادیده گرفتن این مسئله بوده است. 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 2.7]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=37318
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 2803 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما