• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17

مجازات حبس برای پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی

  • کد خبر : 5189
  • ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت که به موجب قانون پیش‌فروش ساختمان برای پیش فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی مجازات حبس تعیین شده است. به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد ضمن تبریک این روز، […]

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت که به موجب قانون پیش‌فروش ساختمان برای پیش فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی مجازات حبس تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفتران و دفتریاران در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد ضمن تبریک این روز، یاد و خاطره شهدای خبرنگار از جمله شهید صارمی و خبرنگارانی که در غزه به شهادت رسیده‌اند را گرامی داشت.

وی با اشاره به آغاز فیلمبرداری سریال کپی برابر اصل در کانون سردفتران و دفتریاران از یک ماه پیش، گفت: هدف این سریال ترویج و اشاعه استفاده از سند رسمی در جامعه است و خوشبختانه امروز نیز عوامل فیلم در کانون سردفتران و دفتریاران حضور دارند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: کارگردان این فیلم آقای دری است که خودشان نیز عضو جامعه سردفتری هستند.

دشتی‌اردکانی گفت: از آغاز سال ۹۳ تا ۳۱ تیر ماه، ۴ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۵۴۸ سند رسمی ثبت شده است.

وی افزود: استعلام‌ها پیش از این از طریق فیزیکی انجام می‌شد ولی با اجرای طرح ثبت آنی یک میلیون و ۸ هزار و ۷۷۷ استعلام به صورت الکترونیکی انجام شده است و اگر برای هر استعلام سه سفر درون شهری حذف شده باشد می‌بینیم که چه کمک بزرگی انجام شده است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: تعرفه ثبت اسناد به صورت یکسان در دفترخانه‌ها نصب شده است و در صورتی که تخلفی گزارش شود حتما پیگیری می‌شود.

دشتی اردکانی ادامه داد: طبق قانون هر چهار سال یک بار تعرفه ثبت تغییر می‌کند و اگرچه در دولت تدبیر تورم کنترل شده، اما تعرفه کنونی با واقعیت فاصله زیادی دارد ولی به هر حال طبق قانون ما تا سال ۹۴ هیچگونه افزایش تعرفه‌ای نداریم.

وی درباره تخلفات دفاتر اسناد گفت: در چهار ماهه اول سال ۹۳، ۲۶۰ مورد بازرسی انجام شده و از این تعداد ۲۰ مورد تخلف وجود داشته باشد و متخلفین به دادگاه انتظامی سردفتران معرفی شده‌اند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ما سعی می‌کنیم که خودمان نظارت داشته باشیم و بازرسی کانون بسیار فعال است، کما اینکه در چند مورد از سازمان ثبت خواسته‌ایم که افراد متخلف سلب صلاحیت شوند.

دشتی اردکانی با بیان اینکه در چهار ماهه اول سال ۱۱۸ مورد شکایت از دفاتر اسناد گزارش شده است، گفت: ما به تمام این موارد پاسخ داده‌ایم و اگر شکایت دیگری هم انجام شود ظرف یک هفته نتیجه آن را به مردم اعلام می‌کنیم.

وی درباره اختلاف راهور با کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی گفته مردم برای تعویض پلاک به راهنمایی و برای تنظیم سند به دفاتر اسناد مراجعه کنند و محاکم نیز سند رسمی را ملاک قرار می‌دهند. اختلافی هم که در این زمینه وجود دارد ناشی از برداشت از قانون بود که مجلس تکلیف را مشخص کرد.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه قانون پیش فروش ساختمان، گفت: خوشبختانه این آیین‌نامه ابلاغ شد تا قانون پیش فروش ساختمان قابلیت اجرا داشته باشد. طبق این قانون برای پیش فروش ساختمان مردم حتما باید سند رسمی تنظیم کنند و برای کسانی که به صورت عادی مبادرت به تنظیم سند کنند مجازات حبس پیش‌بینی شده است.

دشتی اردکانی گفت: به موجب ماده ۲۳ قانون پیش فروش ساختمان، اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش فروش ساختمان کنند به حبس از ۹۱ یک روز تا یک سال یا جزای نقدی محکوم می‌شوند.

وی درباره آمار ثبت گواهی امضای الکترونیک گفت: از ابتدای راه‌اندازی گواهی امضای الکترونیکی در کل کشور تاکنون ۱۷۶ هزار و ۴۸۸ گواهی امضای الکترونیکی به ثبت رسیده است. همچنین ۳۶ هزار و ۱۳۱ گواهی امضای الکترونیکی از ابتدای سال تاکنون در کشور ثبت شده است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: در سال ۹۲، ۹۱ هزار و ۴۰۴ گواهی امضای الکترونیکی در کشور ثبت شده است که از این رقم ۷۴ هزار گواهی امضا مربوط به شهر تهران بوده است.

دشتی اردکانی افزود: تعداد گواهی امضای الکترونیکی در شهر تهران از ابتدای ۹۳ تاکنون ۱۳ هزار و ۵۳۷ عدد بوده است.

به گزارش ایسنا، محمد عظیمیان رییس دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران نیز در این نشست درباره موضوع دریافت کد رهگیری برای معاملات ملکی و خودرو، گفت: در سال‌های گذشته طبق آیین‌نامه دولتی که خلاف قانون تصویب شد مقرر گردید که برای انجام معاملات یک کد رهگیری توسط مشاورین املاک داده شود، در حالیکه این کار از سال ۱۳۱۰ در دفاتر املاک سازمان ثبت انجام می‌شد و لذا یک کار موازی صورت گرفت.

وی افزود: در خصوص خودرو نیز این کار انجام شد ولی با راه‌اندازی سامانه ثبت آنی هر آماری نسبت به هر نوع سندی به صورت آنلاین در دست است و نیازی به این کد رهگیری وجود ندارد.

رییس دفتر حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران همچنین بر ضرورت اطلاع‌رسانی درباره پیش‌بینی مجازات حبس برای تنظیم سند عادی پیش فروش ساختمان تاکید کرد و گفت که این مجازات برای طرفین قرارداد پیش‌بینی شده است و مشاوران املاک متخلف نیز به لغو پروانه و جزای نقدی محکوم می‌شوند.

به گزارش ایسنا، پس از پایان این نشست خبری، خبرنگاران در محل فیلمبرداری سریال کپی برابر اصل حضور پیدا کردند.

انتهای پیام

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=5189
  • 1444 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مجازات حبس برای پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما