• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
16

مخالفت رییس اتحادیه کانون‌های وکلا با مجازات‌های ابتکاری

  • کد خبر : 2077
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۳

درست در روزی که جانشین فرمانده نیروی انتظامی به کسانی که «اوباش» خواند، هشدار داد جایی برای رفتارهای اخلالگرانه در سطح کشور نخواهند داشت، رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای کشور (اسکودا) با اعتراض به برخی مجازات‌های صورت گرفته از سوی نیروی انتظامی، اقداماتی مانند پوشاندن لباس زنانه به متهمان و گرداندن آنها در خیابان را […]

درست در روزی که جانشین فرمانده نیروی انتظامی به کسانی که «اوباش» خواند، هشدار داد جایی برای رفتارهای اخلالگرانه در سطح کشور نخواهند داشت، رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای کشور (اسکودا) با اعتراض به برخی مجازات‌های صورت گرفته از سوی نیروی انتظامی، اقداماتی مانند پوشاندن لباس زنانه به متهمان و گرداندن آنها در خیابان را «ابتکار غیرقانونی» نامید و از همه خواست قانون را رعایت کنند.

 

این در حالی است که احمدرضا رادان، جانشین فرمانده کل پلیس ایران، در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرد به زودی طرح امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی در تهران و ۱۷ کلانشهر اجرا می‌شود و در آن، با کسانی که «مانکن»، «اوباش و اراذل» و «سگ‌گردان» نامیده می‌شوند، برخورد خواهد شد.

رادان، دلیل این کار را، «درخواست مردم و حکم قضایی» خواند. با وجود این هشدارها، علی مندنی‌پور، رییس کانون‌های وکلای سراسر کشور در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید کرد قانون و وکیلان، مجازات‌های مبتکرانه که طبق ابتکار نیروی انتظامی است را قبول ندارند و قانونی نمی‌دانند. مندنی‌پور با اشاره به گرداندن برخی متهمان در مریوان با پوشش زنانه گفت: «چند روز پیش در ارتباط با شرورگردانی در مریوان بحثی بود.

اصل قانونی جرایم و مجازات‌ها ایجاب می‌کند ما با «ابتکار»، مجازات محکومان و متهمان، را انجام ندهیم. برخی بزرگان گفته بودند این مجازات، گونه‌یی مجازات ابتکاری است. تا قانون هست، «مجازات ابتکاری» را قبول نداریم. برای حفظ حرمت و حیثیت انسانی آن فرد متهم، این برخورد و اجرای این مجازات درست نیست.» او در ادامه توضیح داد: «سوای موضوع ابتکار در مجازات که از لحاظ قانونی نیست، به لحاظ توهین به جایگاه و قداست زنان نیز با این مجازات مخالفیم. وقتی یک لباس زنانه به یک مجرم می‌پوشانند، همه ما مورد شماتت قرار می‌گیریم، زیرا همه همسر، مادر و خواهر و دختر داریم که زن هستند و به آنها نیز توهین شده است.

این چیزی نیست که بتوانیم نادیده بگیریم. دوست داریم به عنوان وکیل دادگستری اعلام کنیم در این رابطه «مر قانون» باید رعایت شود. هر چند دفاع از نفس عمل شرورانه نمی‌کنیم، ولی دفاع از حقوق قانونی کسی می‌کنیم که متهم به شرارت است.» رییس کانون‌های وکلای سراسر کشور در ادامه افزود: «می‌گویند وکلا از چاقوکشان و مال مردم خورها و مختلس‌ها، دفاع می‌کنند.

ما می‌گوییم هیچ وکیلی از عمل مجرمانه دفاع نمی‌کند. ما می‌گوییم ببینید اصل جرم کجاست؟ ریشه را دریابیم، نباید با معلول اینطور برخورد کرد. ریشه‌یابی، پیشگیری و درمان را باید دید. با گرداندن یک آدم شرور در خیابان و آفتابه به گردن او آویزان کردن، نمی‌توان جامعه را اصلاح کرد. قانون؛ وجدان، شرع، اخلاق و ایمان می‌گوید وقتی شما با همه توان، شخصیت یک انسان را خرد کردید، او دیگر نمی‌تواند به راه راست برگردد.

 

وقتی متهمی را انگشت‌نما کنیم و چهره‌اش را به همه نشان می‌دهیم، او دیگر اصلاح نمی‌شود، جامعه هم اصلاح نخواهد شد.» با این حال، رادان، جانشین فرمانده کل پلیس ایران، برای استفاده مردم از ساحل دریا نیز، از برنامه جدید پلیس برای کنترل سواحل خبر داد و گفت: «در طرح سالم‌سازی دریا، زنان و مردان باید به صورت جداگانه از سواحل استفاده کنند.»

روزنامه اعتماد دوشنبه نهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=2077
  • 1376 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مخالفت رییس اتحادیه کانون‌های وکلا با مجازات‌های ابتکاری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما