• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

دکتر فرهودی‌نیا: صبوری همراه با مطالبه‌گری و مذاکره، بهترین شیوه‌های معقول برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب نهاد وکالت است صورتجلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌‌های وکلای دادگستری ایران – شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ دکتر علی خواجویی‌راد: تشکیل یک حزب غیرسیاسی و تخصصی برای اصلاح شیوه تقنین می‌تواند از مهم‌ترین اقدامات نهاد وکالت در سال ۱۴۰۳ باشد قانون تسهیل، هم به نهاد وکالت و هم به حقوق مردم آسیب وارد کرده است متاسفانه برخی اسکودا را ضعیف می‌خواهند/ امیدوارم سال آینده سال همدلی و وحدت در نهاد وکالت باشد دکتر باقر شاملو: تا زمانی که رویکرد‌های تقنینی درباره نهاد وکالت اصلاح نشود، غلبه بر مشکلات سخت خواهد بود کانون‌های وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت کنند انتشار اصلاحیه ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا/ جامعه وکلا و کانون‌ها ظرف ۳ روز پیشنهادات خود را ارسال کنند

17

هشدار ۲۶۷ استاد حقوق دانشگاه‌های کشور به نمایندگان مجلس از تبعات زیانبار و گستره طرح موسوم به صدور مجوزهای کسب و کار و پرهیز از اعمال آن بر حرفه وکالت دادگستری و حق دفاع مردم

  • کد خبر : 34730
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
هشدار ۲۶۷ استاد حقوق دانشگاه‌های کشور به نمایندگان مجلس از تبعات زیانبار و گستره طرح موسوم به صدور مجوزهای کسب و کار و پرهیز از اعمال آن بر حرفه وکالت دادگستری و حق دفاع مردم

هشدار ۲۶۷ استاد حقوق دانشگاه‌های کشور به نمایندگان مجلس از تبعات زیانبار و گستره طرح موسوم به صدور مجوزهای کسب و کار و پرهیز از اعمال آن بر حرفه وکالت دادگستری و حق دفاع مردم که در بین این اسامی نام اساتید صاحب نام حقوق همچون دکتر صفایی، دکتر درودیان، دکتر آشوری، دکتر ضیایی بیگدلی، دکتر محبی، دکتر اسکینی و دکتر اردبیلی نیز دیده می‌شود.
متن نامه این اساتید حقوق به شرح ذیل است:

 به نام خدا
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام
همان گونه که مستحضرید طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار» که کلیات آن در کمیسیون ویژۀ جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی تصویب شده است، در این هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت. بر اساس تبصرۀ ۱ ماده ۶ طرح مذکور، تبصرۀ ذیل مادۀ ۱ «قانون کیفیت اخذ پروانۀ وکالت دادگستری» (مصوب ۱۳۷۶) اصلاح و یک تبصره بدان افزوده می‌شود. بر اساس تبصرۀ الحاقی، کانون وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران و وکلای قوۀ قضاییه مکلف خواهند شد داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حایزان بالاترین امتیاز را کسب می‌کنند به‌عنوان کارآموز بپذیرند. 
رویکرد اقتصادی حاکم بر کمیسیون و تلاش برای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان باعث شده است که طراحان به تبعات غیر قابل جبران این مصوبه بر ساختار قضایی کشور و اصل دادرسی منصفانه بی‌توجه باشند.
تصویب این تبصره به معنای آن است که با توجه‌ به تعداد بسیار زیاد دانش‌آموختگان حقوق، که ناشی از ضعف برنامه‌ریزیِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، سالیانه هزاران نفر بدونِ داشتنِ حداقلِ شرایطِ لازمِ علمی و آموزشی، وارد عرصۀ وکالت و دفاع از حقوق مردم شوند.
این ورود بی‌رویه و بدون مبنا آثار و تبعات سنگینی بر جای خواهد گذاشت که ذیلاً به برخی از آنها اشاره خواهد شد:
اولاً، شرط اولیۀ وکالتْ داشتن حداقل دانش حقوق است. متأسفانه به علت توسعۀ بی‌حدوحصر دانشکده‌های حقوق در سرتاسر کشور سالیانه حدود هشتادهزار نفر وارد این رشته می‌شوند. برای مثال دانش‌آموختگان یکی از مراکز دانشگاهی سه برابر تمام دانشگاه‌های کشور فرانسه است؛ کسانی که به جهت فقدان استاد و نظارت آموزشی و شرایط لازم، ممکن است با مقدمات حقوق نیز آشنا نباشند، ولی فارغ‌التحصیل حقوق محسوب می‌شوند. حال، با این وضعیتِ دانش‌آموختگان حقوق نمی‌توان بدون دقت علمی و مناسب به افراد اجازۀ وکالت داد تا از جان، عرض و مال شهروندان دفاع کنند. لذا ملاحظه سود اقتصادی و نادیده گرفتن زیان های گزاف معنوی و اعتباری با هیچ استدلالی قابل توجیه نیست.
ثانیاً، پس از پذیرش افراد در آزمون جذب کارآموز وکالت دادگستری، آموزش و نظارت امری ضروری است؛ روش جذب ناصحیح اساساً آموزش در کانون وکلا و قوه قضاییه را غیرممکن می‌سازد که ظاهرا مورد ملاحظه و‌ استعلام قرار نگرفت؛ چراکه انتظار آن خواهد بود که کانون‌های وکلای دادگستری به اندازۀ دانشگاه‌های کشور توان آموزش داشته باشند. نکتۀ مهم و شایان توجه دیگر آن است که عملکرد وکیل باید تحت نظارت قرار گیرد. متأسفانه امروز که نبود نظارت بر مؤسسات غیرمجاز حقوقی دامن‌گیر مردم و تضییع حقوق آن‌ها و گسترش واسطه‌گری شده است نباید اجازه داد این بحران بر عرصۀ وکالت هم حاکم شود؛
ثالثاً، افزایش وکلایی که از لحاظ علمی نیازمند آموزش و از نظر حرفه‌ای، نیازمند نظارت هستند، به معضل فساد در سیستم قضایی دامن خواهد زد؛ فراوانی بی‌رویۀ تعداد وکلا، کم‌بودن دانش، عدم نظارت لازم و دغدغۀ گذران زندگی دستگاه مجری عدالت را درگیر پدیده‌ای شوم موسوم به «کارچاق‌کنی» و روابط ناسالم خواهد کرد که بر سلامت و قابلیت اعتماد نظام قضایی خدشه‌ای جدی وارد می‌کنند. به‌علاوه فضای دادگستری و ظرفیت محدود دادگاه‌ها نیز اجازۀ پذیرش شمار بالای کارآموز وکالت دادگستری جهت آموزش را نخواهد داد؛
رابعاً، باتوجه‌به الزام قانونی کانون وکلای دادگستری به جذب کارآموزان وکالت به‌صورت سالیانه و تعیین ظرفیت در کمیسیونی که اکثریت آن با نمایندگان قوۀ قضاییه است، بحث انحصارزدایی منتفی است. بدیهی است که در کمیسیون تعیین ظرفیت، امکانات قوه قضاییه در آموزش و زیرساخت‌های لازم در کانون وکلای دادگستری ملاحظه می‌شود و ضوابط خلاف اصول علمی، آموزشی و حرفه‌ای این طرح مبنا قرار نمی‌گیرد؛
خامساً، نگاه اقتصادی به بحث وکالت و قضاوت که از اساس مفسده‌آمیز است، موجب این برداشت نادرست شده است که با افزایش بی‌حساب‌ و مبنای وکلای دادگستری، خدمات وکالت افزایش می‌یابد. این بر‌داشت منطق حاکم بر وکالت را با منطق مسلط بر فروش کالاها و خدمات اقتصادی یک‌سان می‌داند، درحالی‌که اساساً این دو خدمت عمومی‌ـ‌اجتماعی با اقتصادی قیاس‌ناپذیرند و افراد در مراجعه به وکیل به مؤلفه‌هایی توجه می‌کنند که در خصوص خرید کالا بدان توجه ندارند. حاکمیت این نگاه موجب می‌شود باتوجه‌به عدم اطلاع مردم در تمییز خدمت تخصصی وکالت، با خطرات جبران‌ناپذیری مواجه شوند. به‌ویژه آنکه هم‌اکنون نیز انحصاری وجود ندارد؛ اگر انحصاری وجود داشت، نباید با پدیدۀ وکلای بیکار و یا عدم تمدید گسترده پروانه مواجه می‌شدند.

به‌هم‌ریختگی عرصۀ وکالت ، دادرسی منصفانه و اجرای عدالت را درگیر چالش و صدمات غیر قابل جبران می‌سازد که اساساً با این نگاه اقتصادی، بحران مزبور اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
اینجانبان، جمعی از استادان دانشکده‌های حقوق دانشگاه‌های کشور، که دربارۀ رعایت حقوق شهروندان و ضرورت تحقق دادرسی عادلانه با حضور وکلای دارای صلاحیت که نهایتاً تأمین‌کننده منافع ملّی و مصلحت نظام به شمار می‌رود، دغدغه‌مند هستیم و دربارۀ عدم توجه به نصاب علمی مناسب جهت ورود به عرصه وکالت و پیامدهای حقوقی اجتماعی چنین رویکرد اقتصادی بر این امر مهم مدنی و اجتماعی هشدار می‌دهیم و از ریاست مجلس و نمایندگان محترم انتظار داریم با استفاده از نظر نخبگان از تحقق فاجعۀ حقوقی جلوگیری کنند و نگذارند با ادعای شکستن انحصار ، فساد و ناکارآمدی و کارچاق‌کنی گریبان‌گیر دستگاه قضا شود و حقوق ملت تحت‌الشعاع اهداف اقتصادی طراحان قرار گیرد.
در خاتمه تأکید می‌کنیم «تحقق عدالت»، پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی اشخاص و اعتبار و منزلت دستگاه قضا در صحنه داخلی و بین‌المللی به عدم اجرای این طرح پیوند خورده است. تعیین ضابطه هایی همچون نصاب شناور که سابقه ای در نظام‌های حقوقی جهان ندارد و با تبعات مذکور به اعتماد مردم و اعتبار و جایگاه بین‌المللی این نظام حقوقی لطمه جدی خواهد زد.به‌علاوه اجرای این طرح نه‌تنها لطماتی سنگین به «حقوق ملت» وارد می‌نماید، بلکه به دلیل نادیده‌انگاشتن رکن اصلی دادرسی منصفانه کشور را از مسیر توسعه پایدار خارج خواهد کرد.
با احترام

اسامی اساتید امضاکننده نامه

۱_ دکتر سیدحسن صفایی، دانشگاه تهران
۲_ دکتر حسنعلی درودیان، دانشگاه تهران
۳_ دکتر بهروز اخلاقی، دانشگاه تهران
۴_ دکتر محمد آشوری، دانشگاه تهران
۵_ دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی، دانشگاه علامه طباطبایی
۶_ دکتر محمدعلی اردبیلی، دانشگاه حقوق بهشتی
۷_ دکتر محسن محبی دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات
۸_ دکتر ربیعا اسکینی، دانشگاه تهران
۹_ دکتر منصور امینى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۰_ دکتر محمدعلى اعلایى فر، دانشگاه آزاد، واحد میمه
۱۱- دکتر مسلم آقایى طوق، عضو سابق هیات علمى دانشگاه علوم قضایى
۱۲- دکتر اصغر احمدى موحد، دانشگاه آزاد، تهران مرکز
۱۳- دکتر رضا آریافر، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۱۴- دکتر حسین آقایى جنت مکان، دانشگاه اهواز
۱۵- دکتر مصطفى السان، دانشگاه شهید بهشتى
۱۶- دکتر رضا اللهى منش، دانشگاه آزاد، تهران شمال
۱۷- دکتر سراج الدین اللهى، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۱۸- دکتر حسین آقابابایى، دانشگاه گیلان
۱۹- دکتر روح الله آخوندى، دانشگاه پیام نور مشهد
۲۰- دکتر محمد افشارى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۱- دکتر سید ابراهیم امینى، دانشگاه شیراز
۲۲- دکتر على انصارى، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۳- دکتر وحید آگاه، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۴- دکتر علیرضا آرشپور، دانشگاه اصفهان
۲۵- دکتر فیروز احمدى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۲۶- دکتر جهاندار اکبرى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۲۷- دکتر علیرضا آذربایجانی، دانشگاه تهران
۲۸- دکتر نعمت احمدی، آزاد، تهران مرکز
۲۹- دکتر عیسی امینی، دانشگاه ازاد تهران مرکز
۳۰_ دکتر داریوش اشرافی، آزاد، تهران مرکز
۳۱_ دکتراکبر ایمان پور، دانشگاه گیلان
۳۲_ دکتر زینب اصغری، آزاد شهر قدس
۳۳_ دکتر عباس اکبری، دانشگاه آزاد، واحد غرب
۳۴_ دکتر یاسر آزاد شهابی، دانشگاه آزاد واحد ساری
۳۵_ دکتر محسن آرین، دانشگاه پردیس فارابی تهران
۳۶_ دکتر حسین الحسینی، دانشگاه آزاد واحد لاهیجان رشت
۳۷_ دکتر هرمز اسدی کوهباد، دانشگاه آزاد اصفهان
۳۸_  دکتر تهمورث بشیریه، دانشگاه علامه طباطبایى
۳۹_ دکتر محسن برهانى، دانشگاه تهران
۴۰- دکتر محسن بهشتیان، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۴۱- دکتر ابراهیم بیک زاده، دانشگاه شهید بهشتى
۴۲- دکترمحمدعلى بهمئى، دانشگاه شهید بهشتى
۴۳_دکتر سعید بیگدلى، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
۴۴_دکتر مجید بنایى اسکویى، دانشگاه علامه طباطبایى
۴۵_ دکتر محمدعلى بابایى، دانشگاه بین المللى امام خمینى قزوین
۴۶_ دکتر محمد بهروزى، دانشگاه پیام نور مشهد
۴۷_ دکتر رحیم باغبان، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۴۸_ دکتر فرامرز باقرآبادى، دانشگاه رازى
۴۹_دکتر روح الله بخت جو، دانشگاه آزاد، واحد تفت
۵۰_ دکتر امیر باقریان، دانشگاه آزاد اصفهان
۵۱_ دکتر بابائی مهر، دانشگاه آزاد، واحد چالوس
۵۲_ هژبر برادران نصیری چ، دانشگاه آزاد تالش
۵۳-دکتر بتول پاکزاد، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
۵۴- دکتر محمدرضا پاسبان، دانشگاه علامه طباطبایى
۵۵_ دکتر عباس پهلوان زاده، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۵۶_ دکتر على پزشکى، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
۵۷- دکتر رحیم پیلوار، دانشگاه تهران
۵۸_دکتر رضا پرستش، دانشگاه گیلان
۵۹_ آیت الله پرویزى فرد، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۶۰- دکتر رسول پروین، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۶۱_ دکتر جواد پور کرمى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۶۲_ دکتر عباس تدین، دانشگاه آزاد، تهران مرکز
۶۳_دکتر احمد تاجى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۶۴_ دکتر نرجس توکلى افشار، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۶۵_ دکتر حسین تاجى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۶۶_ محمدصادق تیموری، دانشگاه آزاد اصفهان
۶۷_ دکترمنصور جبارى، دانشگاه علامه طباطبایى
۶۸_دکتر محمدهادى جواهرالکلام، دانشگاه علامه طباطبایى
۶۹_دکتر فریدون جعفرى، دانشگاه همدان
۷۰_ محمد جعفرى، دانشگاه اصفهان
۷۱_دکتر محمدجواد جعفرى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۷۲_دکتر شهاب جعفری، ندوشن، آزاد، واحد علوم تحقیقات
۷۳_دکتر مریم جلالی، دانشگاه آزاد، واحد چالوس
۷۴_دکتر کیوان جمالی، دانشگاه آزاد، قائمشهر
۷۵_دکتر مهدی جلیلیان، دانشگاه آزاد نجف آباد
۷۶_دکتر مهدی جلیلی، موسسه المهدی اصفهان
۷۷_ دکتر محمد مهدی جرکویه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۷۸_ دکتر جواد حبیبی، دانشگاه آزاد قائمشهر
۷۹_دکتر محمود حبیبى-دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
۸۰_دکتر حیدر حسن زاده، دانشگاه آزاد، تهران مرکز
۸۱_دکتر محمدمهدى حاجیان، دانشگاه علامه طباطبایى
۸۲_دکتر محمدحسین حجاریان، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۸۳_دکتر محمدحسن حجاریان، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۸۴_دکتر عبدالمهدى حیدرى، دانشگاه آزاد، واحد رفسنجان
۸۵_دکتر سوده حامد توسلى، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۸۶_ دکتر محمدجعفر حبیب زاده، دانشگاه تربیت مدرس
۸۷_دکتر على عباس حیاتى، دانشگاه کرمانشاه
۸۸_ دکتر میترا حسینیان، دانشگاه ارشاد دماوند
۸۹_ دکتر سید محسن حسینی پویا، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۹۰_ دکتر یوسف خرم فرهادی، دانشگاه نوشهر_چالوس
۹۱_ دکتر مظاهر خواجوند، دانسگاه آزاد چالوس
۹۲_ دکتر ابوالقاسم خدادادى، دانشگاه آزاد، واحد اراک
۹۳_دکتر سید پدرام خندانى، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۹۴_دکتر عبدالله خدابخشى، دانشگاه مشهد
۹۵_دکتر مسعود خراشادى زاده، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۹۶_دکتر مونا خلیل زاده، پژوهشکده حقوقى شهر دانش
۹۷_دکتر على دشتى، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۹۸_دکتر مهراب داراپور، دانشگاه شهید بهشتى
۹۹_ دکتر پوپک دبستانى دانشگاه کرمان
۱۰۰_دکتر حسین داوودى بیرق، دانشگاه خوارزمى
۱۰۱_دکتر رضا دریایى، دانشگاه گیلان
۱۰۲_ دکتر ابراهیم دلشاد، دانشگاه آزاد، واحد قم
۱۰۳_ دکتر هما داوودى گرمارودى، دانشگاه آزاد، واحد کرج
۱۰۴_ دکتر محمدعلى داوریار، دانشگاه پیام نور مشهد
۱۰۵_ دکتر ناصر داغمه چی فیروزجانی، دانشگاه پیام نور ساری_ بابل
۱۰۶_ دکتر مجید داودی، دانشگاه آزاد قائمشهر
۱۰۷_ دکتر رضا دریایی، دانشگاه گیلان
۱۰۸_ دکتر بیت اله دیوسالار، دانشگاه آزاد چالوس
۱۰۹_ دکتر مهدى ذاکریان، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
۱۱۰_دکتر محمد راسخ، دانشگاه شهید بهشتى
۱۱۱_ دکتر حبیب الله رحیمى، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۱۲_دکتر جمال رضائى حسین آبادى، دانشگاه تهران
۱۱۳_دکتر بهزاد رضوى فرد، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۱۴_ دکتر محمدرضا رهبرپور، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۱۵-دکتر محمود روح الامینى، دانشگاه کرمان
۱۱۶_دکتر هادى رحمانى، پژوهشکده حقوقى شهر دانش
۱۱۷_ دکتر عبادالله رستمى، دانشگاه گیلان
۱۱۸-دکتر حسن رحیم زاده، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۱۹-دکتر على زارعشاهى، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۲۰-دکتر على رفیعى مقدم، دانشگاه کرمان
۱۲۱_ دکتر بهاره حمزه راد، دانشگاه طبرستان، پیام نور
۱۲۲_ دکتر امین رادمان، دانشگاه پیام نور طبرستان
۱۲۳_ دکتر یوسف رضایی مفرد، دانشگاه آزاد خرم آباد
۱۲۴_ دکتر ناصر رضوانی، دانشگاه آزاد چالوس
۱۲۵_ دکتر ام البنین رمضان زاده بادلی، دانشگاه مازندران
۱۲۶-دکتر محمدرضا رحمت، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۲۷-دکتر لیلا ریسى، دانشگاه آزاد، واحد اصفهان
۱۲۸_دکتر سمیه رحمانیان، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۲۹-دکتر آزاد رضایى، دانشگاه کرمانشاه
۱۳۰_دکتر ساسان رضایى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۱۳۱_ دکتر محمد حسین زارعى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۳۲-دکتر على زارع مهرجردى، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۳۳_ دکتر مهدى زاهدى، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۳۴_دکتر مجتبى زاهدیان، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۳۵-دکتر صادق سلیمى، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۳۶-دکتر غلامعلى سیفى زیناب، دانشگاه شهید بهشتى
۱۳۷-دکتر پرویز ساورائى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۳۸_دکتر زهرا ساعدى، دانشگاه اهواز
۱۳۹-دکتر عبدالله سمامى، دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال
۱۴۰_ دکتر مهین سبحانى، دانشگاه گیلان
۱۴۱-دکتر عباس سلمانپور، دانشگاه گیلان
۱۴۲-دکتر حسن سوارى، دانشگاه تربیت مدرس
۱۴۳-دکتر رضا سیمبر، دانشگاه گیلان
۱۴۴_دکتر سید کمال سجادى، دانشگاه خاتم
۱۴۵_دکتر محمد شجاعیان، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۴۶-دکتر محمد شریف، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۴۷-دکتر عباس شفیعى، دانشگاه آزاد، واحد میمه
۱۴۸_ دکتر مهدى شعبان نیا منصور، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۴۹-دکتر مرتضى شهبازى نیا، دانشگاه تربیت مدرس
۱۵۰_دکتر باقر شاملو، دانشگاه شهید بهشتى
۱۵۱_ دکتر سیروس شهریارى، دانشگاه آزاد، واحد بوشهر
۱۵۲_ دکتر محمدجواد شریعت باقرى، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۵۳_ دکتر عباس شیخ الاسلامى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۵۴_ دکتر مجید شعبانى، دانشگاه آزاد، واحد رفسنجان
۱۵۵-دکتر محمدابراهیم شمس ناترى، دانشگاه تهران
۱۵۶-دکتر بهارک شاهد، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۱۵۷_دکتر مجید شایگان فرد، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۵۸_دکتر عباس شهروان دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۵۹_ دکتر حسن شاه ملک پور-دانشگاه گیلان
۱۶۰_دکتر مهدى صبورى پور-دانشگاه شهید بهشتى
۱۶۱_دکتر محمدجواد صفار-دانشگاه شهید بهشتى
۱۶۲_دکتر مجید صادق نژاد نائینى-دانشگاه سبزوار
۱۶۳_دکتر محمدعلى صلح چى، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۶۴_دکتر محمود صادقى-دانشگاه تربیت مدرس
۱۶۵_دکتر امیرمحمد صدیقیان، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۱۶۶_ دکتر یاسین صعیدى، دانشگاه آزاد، واحد میمه
۱۶۷_ طیبه صاحب، دانشگاه تربیت مدرس
۱۶۸_ دکتر محمد صابر، دانشگاه تربیت مدرس
۱۶۹_ دکتر محمدمهدى صفاکیش، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۱۷۰_ دکتر على طهماسبى دانشگاه کرمانشاه
۱۷۱_ دکتر سهیل طاهری، دانشگاه آزاد واحد شهرقدس
۱۷۲_دکتر جعفر عسگرى، دانشگاه آزاد، واحد شهرقدس
۱۷۳-دکتر مهدى عاشورى، دانشگاه شهرکرد
۱۷۴_دکتر اصغر عباسى، دانشگاه آزاد، واحد چالوس
۱۷۵_ دکتر مریم عباچىدانشگاه آزاد، واحد بندرانزلى
۱۷۶_ دکتر حمیدرضا على کرمى، دانشگاه آزاد، واحد اراک
۱۷۷_ دکتر حسن عالى پور، دانشگاه تهران
۱۷۸-دکتر بختیار عباسلو، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۷۹_ دکتر محمد عابدى، دانشگاه مشهد
۱۸۰_ دکتر بیژن عباسى، دانشگاه تهران
۱۸۱-دکتر ماهرو غدیرى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۸۲_دکتر هنگامه غضنفرى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۱۸۳_دکتر جهانبخش غدیرى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۱۸۴_ دکتر مجید غمامى، دانشگاه تهران
۱۸۵_ دکتر على فقیه حبیبى، دانشگاه آزاد، واحد میمه
۱۸۶-دکتر فرهنگ فقیه لاریجانى، دانشگاه مازندران
۱۸۷_ دکتر احمد فاطم، دانشگاه آزاد، واحد اسلامشهر
۱۸۸-دکتر مسیب فلاح پور، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۱۸۹-دکتر غلام نبى فیضى چکاب، دانشگاه علامه طباطبایى
۱۹۰-دکتر نوبان فشندى، دانشگاه آزاد، واحد تهران غرب
۱۹۱_دکتر مجتبى فرخ بخش، دانشگاه شاهد
۱۹۲_ دکتر على فتوحى راد، دانشگاه غیرانتفاعى مشهد
۱۹۳_دکتر حسین فخر، دانشگاه تبریز
۱۹۴-دکتر مهدی فضلی، آزاد، واحد ملارد
۱۹۵_ دکتر محمد جعفر قنبرى جهرمى، دانشگاه شهید بهشتى
۱۹۶_ دکتر وحید قاسمى عهد، دانشگاه آزاد، واحد اراک
۱۹۷-دکتر عباس قاسمى حامد، دانشگاه شهید بهشتى
۱۹۸_ دکتر حسن قاسمى مقدم، دانشگاه آزاد، واحد یزد
۱۹۹_دکتر حسن قاسمی، دانشگاه یزد
۲۰۰_ دکتر مریم قربانى فر، دانشگاه اصفهان
۲۰۱_دکتر محسن قائم فر، دانشگاه اصفهان
۲۰۲_ دکتر جلیل قنواتى، دانشگاه تهران
۲۰۳_دکتر حسام قپانچى، دانشگاه مشهد
۲۰۴_دکتر محمدرضا قاضى زاده، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۰۵_دکتر عباس کوچ نژاد، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۲۰۶_ دکتر غلامرضا کریمى، دانشگاه اهواز
۲۰۷_ دکتر جعفر کوشا، دانشگاه شهید بهشتى
۲۰۸-دکتر محسن کاظمى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۲۰۹_ دکتر محمد کریمى، دانشگاه آزاد، واحدایلام
۲۱۰_ دکتر محمود کهنى، دانشگاه آزاد، واحد رشت
۲۱۱-دکتر قباد کاظمى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۲۱۲_ دکتر رجب گلدوست، دانشگاه شهید بهشتى
۲۱۳_ دکتر على اکبر گرجى ازندریانى، دانشگاه شهید بهشتى
۲۱۴_ دکتر حسین گلدوزیان، دانشگاه گلستان
۲۱۵-دکتر محمدرضا گوهریان، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۱۶_ دکتر سعید لطفى، دانشگاه غیرانتفاعى مشهد
۲۱۷_ مهران لطفى فروشانى، دانشگاه آزاد، واحد اهواز
۲۱۸-دکتر میرهادى میرشمسى، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۱۹-دکتر ناصر منصوریان، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۲۰-دکتر علیرضا مظلوم رهنى، دانشگاه آزاد، واحد شهر قدس
۲۲۱-دکتر مهدى منتظر، دانشگاه آزاد، واحد دماوند
۲۲۲-دکتر حسنعلى موذن زادگان، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۲۳-دکتر منصور میر سعیدى، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۲۴-دکتر حسن مرادى، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۲۵_دکتر مصطفى مظفرى، دانشگاه شهید بهشتى
۲۲۶_ دکتر رضا مقصودى، دانشگاه گیلان
۲۲۷_دکتر عیسى مقدم، دانشگاه گیلان
۲۲۸_ دکتر سید مهدى منصور، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۲۲۹_دکتر سید ابراهیم موسوى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۲۳۰-دکتر جمشید میرزایى، دانشگاه آزاد، واحد خرم آباد
۲۳۱-سید مهدى موسوى احمدى، دانشگاه آزاد، واحد رفسنجان
۲۳۲_دکتر محمدعلى مهدوى ثابت، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
۲۳۳_دکتر فیروز محمودى، دانشگاه تهران
۲۳۴-دکتر عباس محمدخانى، دانشگاه آزاد، واحد ایلام
۲۳۵-دکتر یوسف مولایى، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۲۳۶_ دکتر امیر مهمان نواز، دانشگاه آزاد، واحد ارومیه
۲۳۷-دکتر شراره مفیدیان، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکز
۲۳۸-دکتر حسن مرادى، دانشگاه تهران
۲۳۹-دکتر محمد معبودى، دانشگاه مشهد
۲۴۰_دکتر رسول مقصودپور، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۴۱-دکتر محمدرضا میرزاجانى، دانشگاه آزاد، واحد مشهد
۲۴۲_دکتر شاپور محمدحسینى، دانشگاه آزاد، واحد اهواز
۲۴۳- غلامرضا موسى قزوینى، دانشگاه اهواز
۲۴۴- دکتر خدیجه مرادى، دانشگاه کرمانشاه
۲۴۵_ دکتر جلیل مالکی، آزاد، تهران مرکز
۲۴۶_ شهلا معظمی، دانشگاه تهران
۲۴۷_ پژمان محمدی، تربیت مدرس
۲۴۸_ دکتر صابر نیاورانى، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
۲۴۹- دکتر مهدى نظرى الهویى، دانشگاه آزاد، واحد تاکستان
۲۵۰- دکتر محمد نوروزى، دانشگاه آزاد، واحد سارى
۲۵۱_ دکتر امیرحسین نیازپور، دانشگاه شهید بهشتى
۲۵۲- دکتر علیرضا نواریان، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
۲۵۳- دکتر هادى نعیمى، دانشگاه آزاد، واحد زنجان
۲۵۴_ دکتر محمدرضا نظرى نژاد، دانشگاه گیلان
۲۵۵- دکتر مصطفى نورالهى، دانشگاه خاتم
۲۵۶- نور محمد نوروزى، دانشگاه اهواز
۲۵۷_ دکتر یزادن نصرتى، دانشگاه آزاد، واحد کرمانشاه
۲۵۸_ دکتر علی نجفی توانا، آزاد، تهران مرکز
۲۵۹_ دکتر حسن وکیلیان، دانشگاه علامه طباطبایى
۲۶۰_ دکتر احمدرضا ونکى، دانشگاه پیام نور گناوه
۲۶۱_ -دکتر امیرساعد وکیل، دانشگاه تهران
۲۶۲_ دکتر سید جعفر هاشمى باجگانى، دانشگاه آزاد، واحد میبد
۲۶۳_ دکتر احمدعلى هاشمى، دانشگاه پیام نور مشهد
۲۶۴_ دکتر اسدالله یاورى، دانشگاه شهید بهشتى
۲۶۵_ دکتر احمد یوسفى صادقلو، دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات
۲۶۶_ دکتر الیاس یارى، دانشگاه آزاد، واحد ایلام
۲۶۷- مهدى یوسفى صادقلو، دانشگاه پیام نور

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=34730
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1688 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما