• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
3
رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان:

اطاله دادرسی نیازمند چاره‌اندیشی از سوی دستگاه قضاست

  • کد خبر : 44869
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۵
اطاله دادرسی نیازمند چاره‌اندیشی از سوی دستگاه قضاست
جلسه فصلی مشترک میان کانون وکلای دادگستری استان اصفهان و دادگستری این اصفهان روز پنجشنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل ساختمان مرکزی کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری اصفهان، در این جلسه حجت‌الاسلام اسداله جعفری و دکتر محمدی، رئیس کل و معاون رئیس کل دادگستری استان اصفهان، اعضای هیات مدیره، دادستان انتظامی و روسای شعب دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری اصفهان و همچنین رئیس و اعضای هیات مدیره و تعدادی از دادیاران مرکز وکلای قوه قضائیه استان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست دکتر حسین ادیب، رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تبریک اعیاد ماه ربیع‌الاول از رئیس کل دادگستری استان اصفهان بابت حضور در کانون وکلای اصفهان قدردانی و تشکر کرد.

ادیب افزود: خوشبختانه در سیزدهمین دوره هیات مدیره کانون وکلای اصفهان تعامل بسیار خوبی میان دادگستری و کانون وجود داشته و این تعامل برای پیگیری مسائل فی‌مابین کانون، وکلا و دادگستری بسیار موثر بوده است.

رئیس کانون وکلای اصفهان در ادامه به نقش موثر دکتر محمد محمدی، به عنوان معاون قضایی رئیس کل و معاون نظارت بر رفتار وکلا و کارشناسان و ارتباط ایشان جهت بیان امور مبتلابه با نماینده کانون اصفهان(روح‌اله محمدی، بازرس کانون) اشاره کرد که عمدتا منتج به نتایج مفید شده است.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله اطاله دادرسی است که متاسفانه حقوق مردم را تضییع می‌کند. شاهد هستیم که در اصفهان، اوقات رسیدگی به پرونده‌ها به خصوص در بسیاری از شعب حقوقی، حدود یکسال تعیین می‌شود و این باعث اخلال در حقوق مردم و وکلا می‌شود. مردم برای پیگیری پرونده‌ها مدام به وکلا مراجعه و تصور می‌کنند کوتاهی از سوی وکیل پرونده اتفاق افتاده در حالی که اطاله دادرسی ناشی از نقش وکلا نبوده بلکه نیازمند چاره‌اندیشی از سوی دستگاه قضاست.

ادیب همچنین تاکید کرد: متاسفانه به دلیل اطاله دادرسی‌ها گاهی شاهد مراجعه مردم به افرادی هستیم که با وعده تعیین وقت زودتر از موعد مداخلاتی در روند بررسی پرونده‌ها ایجاد می‌کنند که خود زمینه فساد را فراهم می‌کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان افزود: نه‌تنها وقت‌های رسیدگی به پرونده‌ها طولانی است بلکه یکی دیگر از مشکلاتی که وکلا با آن دست به گریبان هستند وقت‌های نظارتی است که از سوی دادگاه‌ها تعیین می‌شود که این وقت‌ها نیز طولانی است و بسیاری از شعب با توجه به کثرت پرونده‌ها نمی‌توانند سریعا رسیدگی کنند و حتی در مواردی نظریه کارشناسی در وقت نظارت چند ماهه قرار دارد و پس از چند ماه دستور ارجاع به هیات کارشناسی صادر می‌شود که عملا از علل اطاله دادرسی است.

در ادامه این جلسه نیز شهرام محقق، نایب رئیس کانون وکلای اصفهان به ارجاع پرونده‌های تسخیری به وکلای کانون اشاره کرد و گفت: تعداد ارجاع پرونده‌های تسخیری به وکلای کانون در مقایسه با مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه بسیار زیاد است و این درحالی است که در کارگروه مشترک مقرر شد این ارجاعات از طرف دادگستری مدیریت شود تا شاهد توزیع عادلانه ارجاعات بین کانون و مرکز باشیم.

در ادامه نیز محققان، دادستان انتظامی کانون وکلای اصفهان مطالبی در ارتباط با مسائل انتظامی وکلا و پرونده‌های مورد رسیدگی بیان کرد.

حجت‌الاسلام اسداله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز در ادامه این نشست در سخنانی تاکید کرد که مسئله اطاله دادرسی همواره مورد توجه دادگستری قرار داشته و حل آن نیازمند کمک وکلا و کارشناسان دادگستری است.

وی افزود: پرونده‌هایی که از سال ۷۳ در سیستم قضایی باقی مانده بود در یک حرکت جهادی و هدفمند مورد رسیدگی قرار گرفته و پرونده‌های جریانی تا سال ۱۳۹۶ مختومه شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان همچنین تصریح کرد: اخیرا در دادگستری اصفهان ۱۰ شعبه بدوی و ۵ شعبه تجدیدنظر راه‌اندازی شده که اضافه شدن این ۱۵ شعبه می‌تواند به کاهش اطاله دادرسی و تقویت سرعت رسیدگی به روند پرونده‌ها کمک کند و در یک برنامه پیش‌بینی شده بازه زمانی وقت‌های رسیدگی نیز کمتر شود.

دکتر نرگس صلواتی، رئیس مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه استان و همچنین سایر حضار نیز نقطه نظرات خود را در این جلسه مطرح کردند و ادامه این جلسات را عاملی برای بهبود شرایط فی‌مابین کانون، مرکز وکلای قوه قضاییه و دادگستری دانستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=44869
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 78 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما