• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
3

اهمیت اسکودا در نظام وکالتی ایران از منظر مدیران نهاد وکالت / بخش دوم

  • کد خبر : 44886
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
اهمیت اسکودا در نظام وکالتی ایران از منظر مدیران نهاد وکالت / بخش دوم
اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) نهادی است که به موجب اراده کانون‌های وکلای دادگستری به منظور «تلاش برای حفظ و حراست از استقلال نهاد وکالت» و «ايجاد هماهنگي و رويه واحد در اجرای وظايف کانون‌های وکلای دادگستری» تشکیل شده است؛ از این منظر امروز جملگی فعالان صنفی و جامعه وکلا تمام قد از اعتلا و قوام این اتحادیه دفاع کرده و تعالی آن را خواستارند.
از همین‌رو روابط عمومی اسکودا قصد دارد طی سلسله مطالبی، یادداشت‌هایی کوتاه از مدیران نهاد وکالت را به رشته تحریر درآورد تا اهمیت نقش و جایگاه اسکودا در پیشبرد و تقویت امور نهاد وکالت و ارتقای امنیت قضایی را یادآوری کند. بخش دوم این یادداشت‌ها را بخوانید.

* امیر کاتبی، نماینده کانون وکلای دادگستری استان قزوین در شورای اجرایی اسکودا:

اسکودا همان‌طور که در ماده ۳ اساسنامه‌اش ذکر شده وظایفی از جمله ایجاد هماهنگی و اتخاذ رویه واحد در اجرای وظایف کانون‌ها، ایجاد هماهنگی بین کانون‌های عضو در ارتباط با قوای سه‌گانه و سایر مراجع و کوشش در جهت ایجاد و بهبود ساختارهای اداری، اجرایی، آموزشی و مدیریتی در کانون‌های وکلا را برعهده دارد.

متاسفانه در خصوص موارد فوق کانون‌های وکلا بدون توجه به نقش اسکودا به صورت جزیره‌ای و مستقل عمل می‌کنند که موجب ایجاد رویه‌های متفاوت و متضاد شده است مانند تعیین سقف دعاوی مالی کارآموزان و … .

در بخش امنیت قضایی وکلا نیز آمده است که از اهداف اسکودا، حمایت از حقوق فردی و صنفی وکلا و کوشش برای تحقق و تامین حقوق دفاعی اشخاص است.

لذا اگر موارد فوق در عمل تحقق یابد و اجرایی شود امنیت قضایی وکلا هم تامین خواهد شد، ولی متاسفانه اثرگذاری اسکودا اندک و کمرنگ است و خود وکلا نیز نقش اسکودا را در تامین امنیت قضایی باور ندارند چرا که در عمل، نقش اسکودا را صرفاً در برگزاری همایش‌های ۶ ماهه و آزمون ورودی کارآموزان می‌بینند ولا غیر.

در حالی که اگر موارد اشاره شده در ماده ۳ اساسنامه اسکودا با قدرت اجرا شود و کانون‌ها نیز هماهنگ عمل کنند نقش اسکودا بسیار پررنگ‌تر از قبل دیده خواهد شد و جامعه وکلا، اسکودا را به عنوان پشتوانه قوی و قابل اعتماد خواهند یافت.

 

* احمد صالحی، نماینده کانون وکلای دادگستری استان مرکزی در شورای اجرایی اسکودا

بنای عقلاء همواره بر مشورت و تصمیمات منسجم است، از این‌رو اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در راستای توسعه قضایی و اتخاذ تصمیمات واحد و جلوگیری از رفتار‌های چندگانه در سطح کانون‌های وکلای کشور تشکیل شده تا هرچه بیشتر از یک‌سو نظام هماهنگی در ارائه خدمات وکالتی به جامعه و مردم ایجاد شود و هم رضایتمندی مردم را در دریافت این خدمات افزایش دهد.

بر این اساس سیره عقلا بر تشکیل، استقرار و تداوم فعالیت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران است، کما اینکه در تمامی کشور‌های دنیا این امر رایج و پسندیده است که کشور عزیزمان ایران هم نباید از این امر دور بماند.

* غلامرضا اتحادیه، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان گلستان

اخیرا برخی نسبت به موجودیت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ایراد قانونی وارد کرده‌اند. اولا باید گفت در اینکه موضوع و یا نام موسسه و نهادی در متن قانون نیامده باشد با اینکه موسسه‌ای، جایگاه، تعریف و مستند قانونی نداشته باشد فرق است. موجودیت اسکودا به ثبت شرکت‌ها رسیده است و مطابق قانون ثبت شرکت‌ها، با اراده کانون‌های وکلای سراسر کشور با داشتن اساسنامه قانونی و تعریف شده موجودیت یافته است.

به نظر می‌رسد افرادی که این ایراد را به موجودیت اسکودا وارد کرده‌اند منظوری در خصوص موجودیت قانونی اسکودا نداشته‌اند لذا چون نام اسکودا در هیچ قانونی ذکر نشده، غیر قانونی تلقی شده است؛ البته اگر غیر از این باشد قطعاً برداشت اشتباه و سطحی بوده است.

اسکودا در واقع تدابیر و برنامه‌های کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور را که قانونی است نمایندگی می‌کند؛ فلسفه نمایندگی نیز در شرع و قانون معلوم است، لذا نباید با آن به خصوص از ناحیه ارکان نظام برخورد سیاسی شود.

 

* سعید بدخش، نماینده کانون وکلای دادگستری استان یزد در شورای اجرایی اسکودا

با توجه به تشکیل کانون‌های وکلای استانی در دو دهه اخیر و ایجاد کانون‌های قابل توجه که خود منجر به ایجاد تصمیم‌گیران بیشتر در خصوص نهاد وکالت خواهد شد، طبیعتاً همانند نظر موسسین اسکودا، وجود این نهاد برای هماهنگی، ایجاد و خلق تصمیم‌ها و اجرای آن‌ها از یک طرف و از طرفی دیگر حفظ یکپارچگی و اتحاد در قبال مشکلات و معضلات پیش‌رو، لازم و غیر قابل حذف است.

قطعاً سقوط کانون‌ها و مخدوش شدن استقلال آنها از راه حذف اتحاد (همان اتحادیه) خواهد گذشت، بنابراین به‌طور واضح، نقش اتحادیه ایجاد یکپارچگی و اتحاد و ضامن استقلال کانون‌ها خواهد بود. انشالله که با تغییر سازوکار تشکیل جلسات و رای‌گیری، اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

* قادر شیری، نماینده کانون وکلای دادگستری استان اردبیل در شورای اجرایی اسکودا

نظر به اینکه در اخیر در فضای مجازی مواردی از سوی برخی مقامات محترم در ارتباط با وضعیت حقوقی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران مطرح شده است -هرچند این مطالب نفیاً یا اثباتاً رد یا تایید نشده است- اما ضرورت دارد با مقامات عالی قضایی در این خصوص رایزنی شود. پیشنهاد بنده درخواست دیدار با رئیس قوه قضاییه است که طی نامه‌ای با امضای کلیه روسای کانون‌های وکلای دادگستری مطرح شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=44886
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 61 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما