• امروز : دوشنبه - ۱۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Monday - 1 July - 2024
2
رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان:

متاسفانه دکترین حقوقی در تابعیت، با عالم واقع و مشکلات متقاضیان تابعیت همخوانی ندارد

  • کد خبر : 44007
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
متاسفانه دکترین حقوقی در تابعیت، با عالم واقع و مشکلات متقاضیان تابعیت همخوانی ندارد
دومین پیش نشست همایش ملی تابعیت با عنوان «تابعیت در رویه قضایی ایران» به همت کانون وکلای دادگستری استان همدان و با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه، وزارت امور خارجه، دانشگاه بوعلی سینا و انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد در محل سالن سرو دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان همدان، در این همایش دکتر مهدی غلامی جلال، رئیس کانون استان ضمن خیر مقدم به مهمانان، گفت: بحث تابعیت در سمینار و نشست‌هایی که تاکنون برگزار شده است بسیار مفید بوده و امیدواریم که نشست دوم نیز خروجی‌های متفاوت‌تری داشته باشد.

وی درباره چالش‌های رشته حقوق اذعان کرد: مباحث تئوریک که در دانشگاه تدریس می‌شود با مباحث عملی در این زمینه بسیار متفاوت است و نظرات شخصی می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار باشد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان با احترام به نظریات اساتید حقوق بین‌الملل درباره تابعیت خاطرنشان کرد: متاسفانه نظریات و دکترین حقوقی در تابعیت با عالم واقع و مشکلات متقاضیان تابعیت همخوانی ندارد که ما امیدوارم با برگزاری این همایش‌ها چالش‌های عملی بررسی شود.

غلامی جلال با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به تابعیت، یکی از موضوعات اساسی در حوزه حقوق است که در عمل و در جامعه با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شود، اظهار امیدواری کرد که نتیجه این نشست‌ها در تقنین توسط مجلس مورد استفاده قرار گیرد.

سیدعلی موسوی، مدیر کل حقوقی وزارت امور خارجه نیز در این همایش گفت: در جامعه جهانی، شرایط زندگی به دلیل گسترش تعاملات، مشکلات و مناسبات نسبت به صد سال گذشته که قانون تابعیت نوشته شده تغییر کرده است.

موسوی با اشاره به اینکه هر روز مهاجرت‌ها به دلایل مختلفی از جمله تجاری، علمی، آموزشی و رفاهی در حال گسترش است، عنوان کرد: در مقابل این مهاجرت‌ها ما با چالش‌های زیادی مواجه هستیم؛ یکی از چالش‌های اصلی ما مهاجرت‌های غیرقانونی یا پناهندگی است.

وی تصریح کرد: تابعیت به عنوان یک کلیدواژه مهم در جوامع مختلف، تأثیرگذاری بسیار زیادی دارد که این موضوع نیازمند توجه و بررسی دقیق است.

مدیر کل حقوقی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه دولت‌ها بر اساس قوانین و صلاحدید خود، تابعیت را اعطا می‌کنند، افزود: در کشور ما با توجه به قوانین فعلی، تابعیت را متناسب با شرایط و تابعیت فرد که دارند، اعطا می‌کنند.

موسوی در پایان تأکید کرد: برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی و تولید مطلب در این زمینه چالش‌های حقوق را بهبود خواهد بخشید و می‌تواند تصمیم‌گیری‌های بهتر و منطبق با منافع کشور را تسهیل کند.

در ادامه این همایش نیز حجت‌الاسلام مهدی هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در سخنانی اظهار کرد: موضوع تابعیت یکی از مسائل چالشی و جذاب در حقوق است که هر فردی که وارد مسائل حقوقی می‌شود، نیاز دارد به این موضوع توجه کند.

هادی با توجه به اصل ۴۱ قانون اساسی عنوان کرد: تابعیت کشور ایران، حق مسلم هر فرد ایرانیست.

وی با اشاره به اینکه در این قانون از واژه حق استفاده شده است، گفت: تمام مباحث مربوطه به حق در حیطه بحث تابعیت جز آن قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه موضوع تابعیت یکی از مباحث پیچیده و مهم در نظام حقوقی است، افزود: افرادی وجود دارند که ایرانی هستند و تابعیت کشور‌های دیگر را تحصیل می‌کنند، بدون اینکه تابعیت ایران را ترک کرده باشند. تعداد بسیار زیادی از ایرانیان این وضعیت را دارند که از نظر حقوقی یکسری محدودیت‌ها را دارند.

هادی تاکید کرد: قانون مدنی برای کسانی که بدون ترک تابعیت ایران، تابعیت دیگری را تحصیل می‌کنند یکسری محدودیت‌ها را لحاظ کرده است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه در پایان گفت: تابعیت دوگانه و پیامد‌های آن، مسائل مربوط به ازدواج و تابعیت، مسائل تابعیت کودکان و … از عناوین مهم برای مباحث تابعیت هست که باید به آن‌ها بررسی دقیق شود.

حسین رضوان، رئیس دانشگاه بوعلی سینا هم طی سخنانی در این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش‌ها، تبدیل دانشگاه به اتاق فکر جامعه و مشارکت فعال در بحث و بررسی موضوعات مورد نیاز جامعه است.

رضوان با اشاره به اینکه برخی از مسائل در کشور وجود دارد که جزو قانون نیستند، گفت: در این همایش‌ها باید به مسائلی که به سادگی قابل تبدیل به قانون نیستند و نیاز به تعمق و بررسی دارند، بحث و بررسی شود.

وی با تبدیل شدن دانشگاه‌ها به اتاق فکر عنوان کرد: جامعه‌ای موفق‌تر عمل می‌کند که بتواند نیاز‌ها را تخصصی و عمیق‌تر بررسی کند و به سادگی از کنار موضوعات مورد نیاز جامعه نگذرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه موضوع تابعیت یکی از مباحث پیچیده و مهم در نظام حقوقی است، گفت: عمق موضوع تابعیت کشور ما بسیار زیاد است، اما متاسفانه در جامعه‌مان بعد از انقلاب اسلامی به آن پرداخت نشده است.

در ادامه این همایش کارگاه آموزشی با این سوال که آیا تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیسیون تابعیت به درستی اتخاذ شده است یا خیر، برگزار شد که دراین کارگاه درخصوص محاکم عمومی دادگستری رویکرد قاضی حاج محمدی بر آن بود که درصورتی که درخصوص هویت و تابعیت متقاضی شک و تردیدی برای قاضی ایجاد شود موضوع را باید حسب مورد به نیروی انتظامی و یا شورای تامین ارجاع داد، اما در صورتی که بتوان تردید ایجاد شده را قاضی با علم خود برطرف نماید نیازی به ارجاع موضوع به نیروی انتظامی و یا شورای تامین نیست. فروغی هم صحبت‌های خود را در سه محور ارائه داد و بر لزوم رعایت روند صحیح دادرسی جهت حصول نتیجه لازم در پرونده‌های مربوط به تابعیت ازسوی وکلا تایید کرد و با ارائه مراحل سه‌گانه مشکلات اجتماعی ایجاد شده در پرونده‌ها و رویه‌های موجود را تشریح کردند.

رئیس اداره تابعیت هم شرح حال مختصر و جامعی درخصوص وظایف اداره تابعیت بیان نمود و بر ضرورت اتخاذ رویکرد جامع بر حفظ منافع ملی در موارد اعطای تابعیت به متقاضیان تابعیت ایران تاکید کرد.

در پایان هم دکتر ستار عزیزی در جمع‌بندی مباحث کارگاه بیان کرد: به نظر می‌رسد مشکل اصلی در وجود ابهامات و اشکالات در رویه قضایی معطوف به نواقص موجود در قوانین فعلی است و بایسته است در همایش ملی تابعیت، پیش‌نویس جامع و کاملی با رویکرد رفع این اشکالات تهیه و تدوین شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=44007
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 156 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما