• امروز : جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
3
رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس:

نمایندگان مجلس جدید تدبیری بیاندیشند تا حرفه وکالت از شمول قانون تسهیل خارج شود

  • کد خبر : 44167
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
نمایندگان مجلس جدید تدبیری بیاندیشند تا حرفه وکالت از شمول قانون تسهیل خارج شود
آیین تحلیف کارآموزان اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با حضور 107 نفر از کارآموزان با حضور اعضای هیات مدیره کانون، مدیران دستگاه قضا و برخی از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، در ابتدای این مراسم بهنام اکبری، رئیس کانون فارس، اعطای پروانه وکالت را براساس تأکید قانون نیازمند تشریفات خاص و برگزاری مراسم تحلیف عنوان کرد و گفت: ما در این مراسم عهد می‌بندیم و سوگند می‌خوریم تا پاسدار اجرای قانون و جاری شدن عدالت باشیم و از غرض ورزی‌های سیاسی و انتقام‌جویی اجتناب کنیم.

اکبری، شرافت را یکی از بزرگترین و ارزشمندترین دارایی‌های انسان دانست و گفت: در سوگندنامه وکالت، کارآموزان شرافت خود را وثیقه حسن انجام کار قرار می‌دهند و این نشان دهنده اهمیت کار وکالت و تلاش برای برقراری عدالت است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۰ سال از استقلال کانون وکلا می‌گذرد، ابراز داشت: همه باید حرمت این میراث گرانبهای گذشتگان را پاس بدارند و برای ارتقای آن و تحویل شایسته آن به نسل آینده تلاش کنند.

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، وکیل را نامی از نام‌های خداوند دانست و ادامه داد: وکیل باید به صفاتی مانند امانتداری که از صفات پیامبر گرامی اسلام است مزین باشد و رازداری را سرلوحه امور خود قرار دهد.

اکبری با تأکید بر اینکه وکلا و کارآموزان باید حداکثر تلاش و دقت خود را برای پرهیز از هرگونه اشتباه در کار بکار گیرند، تصریح کرد: جامعه، وکلا و قضات را به عنوان قشری فرهیخته می‌بیند و طبیعتاً انتظار دارد کمترین خطا و اشتباه را از این دو قشر شاهد باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب قانون تسهیل در صدور مجوزها در مجلس قبل ابراز داشت: وکالت و قضاوت دو بال فرشته عدالت هستند؛ اما تصویب قانون تسهیل باعث شد تا یکی از این بال‌ها به عنوان یک کسب و کار دیده شود و مانند یک فعالیت اقتصادی به آن نگریسته شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، نمایندگان مجلس حاضر در این آیین را مورد خطاب قرار داد و گفت: انتظار می‌رود نمایندگان در مجلس جدید تدبیری را بیاندیشند تا حرفه وکالت از شمول قانون تسهیل خارج شود و وکلا از طریق برگزاری آزمون و طی کردن دوره‌های کارآموزی مورد نیاز، پروانه وکالت خود را دریافت کنند.

اکبری، کانون وکلا و وکیل را معاضد دستگاه قضا توصیف کرد و بیان داشت: کانون وکلا نهادی خود انتظام و خودگردان است که علی‌رغم اینکه از بودجه عمومی دولت استفاده نمی‌کند؛ اما بیشترین خدمات را به جامعه هدف خود با وکالت‌های تسخیری، معاضدتی و مشاوره‌های رایگان ارایه می‌دهد.

وی خواستار توجه قوای سه‌گانه به جایگاه کانون وکلا شد و تاکید کرد: حاکمیت باید نیازها و دیدگاه‌های جوامع مدنی مانند کانون را در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کند و از نظرات آنها استفاده کند.

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، در ادامه سخنان خود توصیه‌هایی را خطاب به وکلای حاضر در مراسم تحلیف مطرح و تاکید‌ کرد: توجه به آموختن و آموزش دیدن، روزآمد بودن به لحاظ علمی و مشورت با پیشکسوتان از جمله مواردی است که باید آنها را سرلوحه کار خود قرار دهید.

اکبری با اشاره به آمار تکان‌دهنده طلاق، وکلا را به تلاش برای صلح و سازش بین زوجین دعوت کرد و گفت: در غیر اینصورت آثار منفی ناشی از طلاق دامن‌گیر همه خواهد شد.

وی در پایان خواستار رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط تمام وکلا و کارآموزان و اتحاد و همدلی در میان آنها شد و گفت: احترام به قوانین و نظامات، پیشکسوتان، قضات، محاکم و طرفین دعوا بسیار مهم و جزء اساسی سوگندنامه ماست.

کارگروه تخصصی از میان وکلا برای تصمیم‌گیری‌های مرتبط با وکلا در مجلس تشکیل می‌شود

در ادامه این مراسم سید اسماعیل حسینی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی با اشاره به سابقه طولانی فعالیت کانون وکلا، شغل وکالت و اهمیت این مجموعه گفت: بی‌شک قضاوت و وکالت دو بال فرشته عدالت و همچنین بال‌های آزادی‌های مشروع هستند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً بدون استقلال، کانون وکلا و وکلا در عمل به وظایف حرفه‌ای خود با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه خواهند شد، تصریح کرد: حوزه وکالت هم به مردم و هم به حاکمیت می‌تواند خدمات ارایه کند.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه سخنان خود بر تلاش برای تشکیل کارگروه تخصصی از میان وکلا تأکید و خاطرنشان کرد: از این کارگروه برای تصمیم‌گیری‌های مجلس در موضوعات مرتبط با وکلا فارغ از سیاسی‌کاری‌ها استفاده خواهد شد.

ضرورت اصلاح مصوبه مجلس قبل در خصوص قانون تسهیل

در ادامه این مراسم نیز سلیمان جعفری، رئیس هیات مدیره صندوق حمایت وکلای دادگستری ضمن اشاره به برخی از ویژگی‌های یک وکیل خوب خواستار اصلاح مصوبه مجلس قبل در خصوص قانون تسهیل شد و گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر کارآموز وکالت در کشور داریم که از این تعداد تنها ۸ هزار نفر حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند و مابقی این کار را انجام نمی‌دهند که علت عمده آن اشتغال آنها به کاری دیگر است.

جعفری به بخشی از اقدامات صندوق حمایت نیز اشاره و خاطرنشان‌کرد: تشکیل بیش از ۳۰ جلسه هیات مدیره و رایزنی با مدیران بانک‌های مختلف برای پرداخت تسهیلات، سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی در بخش مسکن، تشکیل کارگروه برای به روز رسانی مبانی و قوانین صندوق حمایت برخی از این اقدامات است.

به گفته وی، در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰۰ نفر از صندوق حمایت مستمری دریافت می‌کنند که رقم پرداختی به آنها ماهیانه ۳۰ میلیارد تومان می‌شود.

رئیس هیات مدیره صندوق حمایت وکلای دادگستری همچنین از سرمایه‌گذاری در کانون وکلای فارس و شهر شیراز خبر داد و گفت: در راستای این اقدام ساختمانی در خور شأن کانون وکلا در شیراز خریداری شده که امیدواریم به زودی تجهیز و آماده بهره‌برداری شود.

به گفته جعفری، از جمله سیاست‌های صندوق، حمایت از وکلا در قالب پرداخت تسهیلات بوده که تاکنون بالغ بر ۱۵ هزار فقره تسهیلات در امور خرید مسکن، دفتر، اتومبیل، ازدواج و … به وکلا پرداخت شده ‌است.

وی میزان تسهیلات پرداختی به وکلای سراسر کشور از سال ۱۳۹۹ تاکنون را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای که با مدیر بانک ملی استان فارس داشتیم مقرر شد کلیه تسهیلات درخواستی ظرف یک ماه آینده پرداخت شود.

اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ای و احترام به همکاران به خصوص در فضای مجازی

محمد نوروزی، رئیس کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه فارس نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: این کمیسیون وظیفه آموزش کارآموزان را به عهده دارد. ما به اتفاق ۱۵ نفر از اساتید و پیشکسوتان، برنامه‌‌های آموزشی را به مرحله اجرا گذاشتیم تا انتقال دانش و تجربه کافی به کارآموزان محقق شود.

وی با تأکید بر اینکه در این کمیسیون با پرهیز از حواشی، تمرکز صرفاً بر روی آموزش کارآموزان بوده است، تصریح کرد: برنامه‌‌های ارایه شده عمدتاً بر رویکردهای آموزشی، توجه به اخلاق حرفه‌ای و شیوه‌هایی که در وکالت و دفاع موثر می‌تواند باشد، متمرکز بوده است.

رئیس کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری منطقه فارس از جمله مسایل حایز اهمیت در دوره‌های آموزشی را رعایت عدالت و پرهیز از تبعیض عنوان کرد و گفت: از موضوعات حایز اهمیت در حوزه وکالت رعایت اخلاق حرفه‌ای و احترام به همکاران بخصوص در فضای مجازی است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=44167
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 68 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما