• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
18
دکتر جعفر کوشا در آئین تحلیف کارآموزان وکالت در کرمان

استقلال و آزادی، وجه مشترک وکالت و قضاوت است

  • کد خبر : 35400
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
استقلال و آزادی، وجه مشترک وکالت و قضاوت است
وکالت ابزار نیست، یک منصب است. وکیل به عنوان یک انسان فرهیخته درصدد دفاع از حق است و به همین دلیل نگاه غیرتخصصی به این منصب پذیرفته نیست

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) وجه مشترک وکالت و قضاوت را استقلال و آزادی دانست و گفت: اگر بتوانیم در جامعه، استقلال و آزادی قضات و وکلا را ایجاد کنیم؛ حاکمیت و حکومت از منظر عرف بین‌المللی پیشرفته شناخته می‌شود و ملاک پیشرفته بودن این است که قضات و وکلا در اجرای عدالت استقلال و آزادی داشته باشند، زیرا هر دو برای تصدی این منصب سوگند یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا در آئین تحلیف کارآموزان وکالت دادگستری استان کرمان با اشاره به این که قاضی در مقام قضاوت، قسم می‌خورد که مستقل باشد و در حکم صادره آزادی داشته باشد، گفت: وکیل نیز قسم می‌خورد در پرونده‌ای که دفاع می‌کند، مستقل باشد و آزادی داشته باشد.
وی با بیان این جمله که وکلا و قضات با ادای سوگند خود عهد می بندند که وظایف خود را در حدود قوانین اجرا کنند، تاکید کرد: بسیاری از مقامات از جمله رئیس‌جمهور، نماینده مجلس، پزشک، قاضی و وکیل سوگند می‌خورند و دلیل آن این است که حقی به آنها داده می‌شود و اگر ناتوان هستند و نمی‌توانند آن کار را به انجام برسانند، نباید بپذیرند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: افراد در کسوت‌هایی که نیاز به سوگند دارد، باید توجه داشته باشند که باید در مقام اثبات، دفاع یا احراز حق کوشش کنند.
دکتر کوشا گفت: فردی که حق به او داده می‌شود و سوگند یاد می‌کند، باید حتما توان انجام وظایف و مسئولیت‌های خود را داشته باشد و همواره حقوق مردم را در نظر بگیرد و اگر غیر از این باشد قسم او دروغ و منصب وی غصبی است.
وی با تاکید بر این مطلب که قاضی باید حق را تشخیص داده و عادلانه به حق رای دهد، گفت: قدرت تشخیص به معنای بصیرت است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با طرح این سوال که وکیل چرا باید سوگند یاد کند؟، ادامه داد: وکیل از حق موکل خود دفاع می‌کند و قاضی می‌خواهد حقی را احراز کند و بایستی سوگند بخورند که از مرز قانون فراتر نروند.

دکتر کوشا با اشاره به اینکه امروز ما در کشور با چندین مشکل مواجه شده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما مردمان باهوشی داریم و باید بر مبنای خردجمعی برای این مشکلات راهکارهایی را پیدا کنیم.

وی افزود: عدالت به این معناست که هر چیزی در جای خود باشد، و در جامعه اگر هرکس در جای خودش قرار بگیرد، با توانایی و تخصص خود می‌تواند جامعه متعادل ایجاد نماید.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: وکیل پروانه خود را از دستگاه قضایی نمی‌گیرد و از کانون وکلا می گیرد و این به معنای عدالت و نشان دهنده آنست که وکلا مستقل هستند.

دکتر کوشا تصریح کرد: وکلا نباید از قوه قضاییه پروانه بگیرند چون در این صورت قوه قضاییه هر زمان بخواهد می‌تواند پروانه وکلا را از آنها بگیرد و درنتیجه وکیل استقلال ندارد و اگر در کشورهایی هم وزیر دادگستری پروانه را صادر می‌کند، او در قوه مجریه است.

وی با اشاره به این مطلب که شأن وکیل، شأن قاضی است و از آن حمایت می‌کنیم، تاکید کرد: وکیل که به دنبال احقاق حق است باید مورد حمایت قرار گیرد و حاکمیت باید از او حمایت کند زیرا به دستگاه قضایی کمک می‌کند.
رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: وکالت ابزار نیست، یک منصب است. وکیل به عنوان یک انسان فرهیخته درصدد دفاع از حق است و به همین دلیل نگاه غیرتخصصی به این منصب پذیرفته نیست.

 
دکتر کوشا در ادامه به تلاش برخی نمایندگان مجلس برای دخالت در منصب وکالت اشاره و خاطرنشان کرد: مجلس ما امروز در “طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار” و کمیسیون ویژه جهش تولید، درباره وکالت اظهار نظر و قانونگذاری می‌کند! ، در کجا چنین است که افراد متخصص در حوزه اقتصاد و یا سایر حوزه‌ها برای حوزه حقوقی تصمیم‌گیری کرده و توجهی به نظرات کارشناسان وصاحب نظران حقوق نداشته باشند؟!
دکتر کوشا با تاکید بر اینکه از نگاه ما ترویج کسب‌وکار اشکال ندارد، گفت: اعمال نظر با نگاه اقتصادی در حوزه حقوقی و وکالت موجب از بین رفتن نهاد وکالت می‌شود و باید از عاملان این حرکت پرسید که شما اگر نهاد وکالت را از بین ببرید، چه چیز عاید شما می‌شود؟ مگر شما نمایندگان مردم و موظف به دفاع از حقوق آنها نیستید؟
وی تصریح کرد: تفکر و بینش را نگاه کنید؛ آثار و پیامدهای وکیل بیکار بیشتر است یا دانش‌آموخته بیکار؟

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بیان کرد: چرا در بررسی طرح مورد نظر، به جای اینکه نماینده وزیر دادگستری برود درباره موضوع در صحن مجلس اظهارنظر کند، نماینده وزیر اقتصاد این کار را می‌کند؟ وقتی نماینده وزیر اقتصاد می‌گوید ۵ برابر نسبت به دنیا از نظر سرانه کمتر هستیم، می‌گوییم چرا آمار دروغ به مردم می گویید، دروغ گفتن گناه نیست؟

 

دکتر کوشا با تاکید بر اینکه ورود به مباحث مربوط به وکالت نیاز به کار کارشناسی دارد، گفت: چه کسی به شما اجازه داده که به این موضوعات ورود کنید؟ چطور در اتاق جراحی فقط پزشک حضور دارد اما در امر وکالت همه دارند دخالت می‌کنند؟

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تاکید کرد: احترام خاصی برای قوه قضاییه قائل هستیم و خود را در مقابل آنها نمی‌دانیم. هر کس بخواهد ما را در مقابل حاکمیت و قوه قضیاییه قرار دهد، دشمن است

دکتر کوشا تاکید کرد: قوه قضاییه کارهای اساسی دارد که باید به آن بپردازد و آراء مستند، موجه و مستحکم نشان دهنده قوه قضاییه عادلانه است.
وی تصریح کرد: شهید بهشتی در رابطه با قانون اساسی خیلی زحمت کشیدند و نگاه و بصیرت ایشان نشان می‌داد که افق‌های فکر ایشان باز است و ما نیز باید از مدیرانی استفاده کنیم که آینده‌نگر باشند و قوانینی وضع کنند که ۵۰ سال دیگر به آنها افتخار کنند. امروز قانون مدنی را همه می‌خوانند و به آن افتخار می‌کنند.

 

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران خطاب به ۸۱ وکیل جدیدالتحلیف در استان کرمان بیان کرد: باید به هجمه‌هایی که به حوزه وکالت می‌شود، توجه داشته باشید و بدانید افراد، گروه‌ها و باندهایی هستند که می‌خواهند حق اثبات نشود، اما شما سربازانی هستید که باید پاسدار قانون، حق و عدالت باشید.
دکتر کوشا تاکید کرد: شما در نگاه جامعه افرادی فرهیخته شناخته می‌شوید و مردم نگاه خوبی به شما دارند، در حالی که متاسفانه تصویر حرفه وکالت در برخی رسانه‌ها، خصوصا صداوسیما درست نیست و بعضا مغرضانه است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در پایان به وکلای جدیدالتحلیف استان کرمان، توصیه کرد با عملکرد حرفه‌ای، اخلاقی و مردم‌مدارانه، خط بطلانی بر هجمه‌ها و انگاره‌سازی‌های غیراصولی و نادرست برخی رسانه‌ها علیه حرفه وکالت بکشند و در دفاع از حق مردم و حاکمیت قانون و اجرای عدالت، بکوشند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=35400
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1252 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما