• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
20
طی مراسمی در بجنورد اتفاق افتاد؛

برگزاری مراسم روز وکیل در خراسان شمالی

  • کد خبر : 39448
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
برگزاری مراسم روز وکیل در خراسان شمالی
وکلای دادگستری خراسان شمالی مراسم هفتادمین سالروز استقلال نهاد وکالت را به میزبانی کانون وکلای این استان گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی، این مراسم روز یازدهم اسفند در هتل داریوش بجنورد با حضور جمعی از وکلا و کارآموزان وکالت برگزار شد.

همچنین در این مراسم رئیس‌کل و معاونت آموزش دادگستری، دادستان مرکز استان خراسان شمالی، اعضای هیأت مدیره مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، کانون کارشناسان، مرکز کارشناسان و کانون سردفتران به عنوان میهمان حضور داشتند.

رضا نوروزیان جشن آبادی، رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی به عنوان سخنران این مراسم گفت: از بدیهیات و مظاهر وجود حقوق عامه و رعایت آن در هر جامعه‌ای حق دفاع است و این حق مسلم در اصل ۳۵ قانون اساسی و به‌تبع آن در سایر قوانین موضوعه دیگر منعکس شده است.

وی ادامه داد: انتظار عموم و آحاد جامعه از وکیل به‌عنوان شخص امین و متخصص در امور حقوقی که شرافت خود را وثیقه این امر گذاشته است، کمک کردن به اجرای عدالت است، اینکه در چهارچوب قوانین، بدون هیچ واهمه و هراسی از حقوق افراد دفاع شود.

نوروزیان ادامه داد: این مهم بدون وجود وکیل مستقیم و تشکل صنفی برآمده از آن یعنی کانون وکلای دادگستری مستقل میسر نخواهد بود. اگر وکیلی نگران تعلیق یا ابطال پروانه وکالت خود باشد، دیگر نباید انتظار ایجاد و بسط موضوعات و مباحث حقوقی در مقام دفاع از وی داشت.

وی افزود: در تمام دوران هفتاد سالۀ استقلال کانون وکلا، اخراج‌ها و تصفیه‌هایی صورت گرفته است، ولی با توجه به ضرورت نیاز جامعه به امر دفاع در محاکم این درخت کهن به رشد و نمو و بالندگی خود ادامه داده است، چنانچه اکنون به عنوان قدیمی ترین نهاد مدنی کشور شناخته می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی در عین حال افزود: با این حال بعضاً در اظهارنظرهای مقامات قضایی، دسته‌بندی‌های جدیدی اعلام می‌گردد، از جمله اینکه وکیل دادگستری می‌تواند خودی یا غیرخودی باشد.

وی در پاسخ به این نگرش افزود: تمام اعضای کانون‌های وکلا با شروع جریان صدور پروانه در معرض استعلامات متعددی قرار دارند، از جمله این استعلامات، استعلام از مراجع امنیتی است و تازمانی که این استعلام تأیید نشود، پروانه‌ای هم صادر نخواهد شد.

نوروزیان ادامه داد: پس از طی این مراحل چگونه می‌توان وکلا را غیرخودی دانست؟ بهتر است بجای وسعت بخشیدن به دایره دفع، جریان جذب را تقویت کنم.

وی افزود: از جمله این موارد در تقویت و جذب، بازنگری و یا حتی حذف تبصره ذیل ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری است که ضرورت آن باتوجه‌به اتفاقات اخیر در کشور، به شدت احساس می‌شود چنانچه حتی حجت‌الاسلام مصدق، معاون وقت قوه قضائیه آن را لکه ننگ قانون‌گذاری نامید.

رئیس نهاد وکالت استان خراسان شمالی بابیان اینکه شاید در زمان وضع این قانون، چنین محدودیتی توجیهی قابل‌تصور داشت، ادامه داد: بر فرض که چنین باشد اما حالا که مفسده کشف شده است، ادامه این رویه به نظر نمی‌رسد جایز باشد و حذف تبصره الزامی است.

نوروزیان یادآور شد: در جریان اعتراضات اخیر، تعداد اندک وکلای مشمول تبصره ماده ۴۸، هیچ کمکی به تسریع امر رسیدگی نکرد و حتی با حذف یا محدود کردن امر بدیهی دفاع و نقض شرایط اصل ۳۵ قانون اساسی است، سبب تحدید انتخاب وکیل توسط موکل شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان خراسان شمالی افزود: این وضعیت در نهایت به ایجاد رانت و اخذ حق‌الوکاله‌های بعضاً چندبرابر معمول و یا حتی نجومی انجامید، امری که با سیاست اعلامی ارزان کردن هزینه دفاع و دسترسی به وکیل (به‌زعم برخی) به‌دور و بلکه مخالف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادور شد: کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی در بدترین برهه زمانی نهاد وکالت یعنی در چالش آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا در تیرماه ۱۴۰۰ تأسیس شد و در شهریور همان سال به عضویت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا درآمد. در دوره اول هیأت مدیره، با مساعدت مالی خود اعضای وقت، اقداماتی در جهت تجهیز و آماده‌سازی کانون صورت گرفت اما از همان آغاز تلاش و اهتمام بر این بود که خدمات حداکثری به جامعه ارائه شود.

نوروزیان افزود: در همین راستا کمیسیون‌های مختلف با عضویت وکلای دادگستری این استان فعالیت خود را آغاز کردند، کلاس‌های آموزشی کارآموزان وکالت تشکیل شد و واحد معاضدت و مشاوره حقوقی به فعالیت پرداخت.

پس از سخنرانی رئیس  هیأت مدیره کانون، حجت‌الاسلام‌والمسلمین براتی زاده رئیس‌کل دادگستری استان خراسان شمالی طی سخنانی، ضمن تبریک هفتادمین سالگرد استقلال کانون وکلا، با تأکید بر جایگاه وکیل مستقل در جامعه، بر رعایت اخلاق و اخلاص در عمل تأکید کردند و رعایت این اخلاق هم برای وکیل و هم برای قاضی الزامی است که سعادت دنیوی و اخروی را در پی خواهد داشت.

در ادامه از رتبه‌های برتر آزمون کارآموزی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تقدیر به عمل آمد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39448
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1122 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما