• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
گزارش مراسم بزرگداشت روز وکیل در اصفهان

دکتر کوشا: استقلال کانون وکلا نشان از مدنیت و توسعه امر مردم‌سالاری در کشور است/ دکتر ادیب: استقلال نهاد وکالت را برای تضمین دادرسی عادلانه می‌خواهیم

  • کد خبر : 39254
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۱
دکتر کوشا: استقلال کانون وکلا نشان از مدنیت و توسعه امر مردم‌سالاری در کشور است/ دکتر ادیب: استقلال نهاد وکالت را برای تضمین دادرسی عادلانه می‌خواهیم
مراسم گرامیداشت هفتادهمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران شامگاه سه‌شنبه نهم اسفند ماه جاری توسط کانون وکلای دادگستری اصفهان در این استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)، در این مراسم دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا طی سخنانی در ابتدا ضمن تشکر از هیات مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان برای برگزاری این مراسم، به درگذشت مرحوم دکتر جعفری لنگرودی اشاره کرد و ضمن تسلیت این ضایعه گفت: ایشان استادی ارجمند و بی‌بدیل هم در فقه و هم در حقوق بودند. بنده افتخار شاگردی ایشان را داشتم. تسط ایشان به ادبیات، فقه و حقوق بی‌نظیر بود.

خط قرمز ما حفظ استقلال کانون وکلا است 

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت برای تضمین دادرسی عادلانه در کشور، حفظ این استقلال را خط قرمز نهاد وکالت توصیف کرد و گفت: همانطور که «استقلال قضایی» برای تثبیت حاکمیت قانون و تضمین حقوق شهروندی و بهره‌مندی از تمامی آزادی‌های اساسی ضروری است، استقلال نهاد وکالت نیز برای تضمین دادرسی منصفانه و عادلانه که جزء حقوق مصرح مردم در قانون اساسی است، ضرورت دارد.

رئیس اسکودا، استقلال نهاد وکالت را یکی از جلوه‌های اعتبار نظام دادرسی توصیف کرد و گفت: این استقلال از یک‌سو با حیثیت نظام قضایی کشور و از سوی دیگر با رعایت حقوق شهرندی و حفظ کرامت ذاتی انسان مرتبط است و استمرار این استقلال در دوران معاصر نشان از مدنیّت و سطح توسعه مردم‌سالاری در یک جامعه است.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تبیین همین دیدگاه، به جامعه ایران اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی، دست‌کم در قرائت بزرگان و پیشگامانی همچون شهید بهشتی و مطهری، با محوریت مردم سامان یافت و اساسا خواست و سلیقه مردم، مبنای شکل‌گیری، استقرار و تثبیت آن بود.

تاکید بر استقلال نهاد وکالت عین انقلابی‌گری است

کوشا افزود: از این منظر وقتی مردم را محور گفتمان انقلابی بدانیم، هر کنشی در راستای تامین و تضمین حقوق مردم، یک کنش انقلابی است و تاکید بر استقلال نهاد وکالت عین انقلابی‌گری است اما در کمال تعجب برخی افراد و تریبون‌دارانی که خود را داعیه‌دار گفتمان انقلابی می‌دانند، گاهی اوقات از استقلال‌طلبی نهاد وکالت بر می‌آشوبند.

این حقوقدان و وکیل دادگستری در ادامه یکبار دیگر در پاسخ به این شبهه که استقلال‌طلبی نهاد وکالت می‌تواند به معنی طغیان علیه دستگاه قضایی تعبیر شود، گفت: بارها و بارها گفته‌ایم، استقلال نهاد وکالت به معنایی جدایی‌طلبی یا تقابل با قوه محترم قضائیه یا حاکمیت نیست. استقلال نهاد وکالت اتفاقا یکی از اصول تضمین دادرسی عادلانه و قانونی یعنی به نوعی تضمین صحت عملکرد قوه قضائیه است.

دو نهاد وکالت و قضاوت بال‌های نظام دادرسی مردم‌سالارانه و عادلانه هستند

وی افزود: از این حیث تاکید کانون‌های وکلای دادگستری بر حفظ استقلال، در عمل کمک به حسن اجرای وظایف قوه قضائیه است. ما خود را در کنار دستگاه قضایی می‌دانیم، نه در مقابل آن. نهاد وکالت و نهاد قضاوت دو بال نظام دادرسی مردم‌سالارانه و عادلانه هستند. ما با هیچ‌گونه تفسیر که این دو بال را مقابل یکدیگر فرض کند، همدل نیستیم.

رئیس اسکودا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های صنفی فعال در جامعه معاصر ایران به کنشگری فعال در حوزه عمومی اعتقاد دارد و برای همین نمی‌تواند در برهه‌هایی مثل شرایط کنونی از ایفای مسئولیت اجتماعی خود غافل شود، اظهار کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور زندگی دشواری را برای مردم شریف ایران رقم زده است. مشکلات معیشتی افزایش یافته و هموطنان ما به‌ویژه اقشار کم‌برخوردار و ضعیف، روزهای خوبی را نمی‌گذارنند.

کوشا تصریح کرد: بر این اساس نهاد وکالت نباید صرفا رسالت خود را درون‌صنفی تعریف کند و مثل همیشه باید در کنار مردم باشد. نهاد وکالت همواره معتقد به کنشگری فعالانه در حوزه عمومی بوده و در شرایط فعلی نیز خود را در کنار و غمخوار مردم می‌داند.

این حقوقدان و وکیل دادگستری، تقویت حوزه معاضدت قضایی را از جمله مسئولیت‌های اجتماعی نهاد وکالت عنوان کرد و گفت: تسهیل دسترسی اقشار بی‌بضاعت به خدمات حقوقی و تقویت سازوکارهایی مثل معاضدت از جمله اقدامات مهمی است که نهاد وکالت در شرایط اقتصادی فعلی می‌تواند به آن مبادرت ورزد. ما پیش از این نیز این سازوکارها را داشتیم و تلاش کردیم به عنوان متولی قانونی خدمات وکالت در کشور، دسترسی همه مردم به خدمات حقوقی را گسترش دهیم. در وقایع اخیر نیز وکلای بسیاری خطر برخوردهای قضایی و مشکلات را به جان خریدند و خیلی‌ها به صورت رایگان، وکالت بازداشت‌شدگان را به عهده گرفتند که جای تقدیر دارد.

رئیس اسکودا در پایان، مطالبه‌گری از نظام حکمرانی و ایفای نقش نظارتی متناسب با ذات سازمان‌های مردم‌نهاد را جزء شرح وظایف نهاد وکالت عنوان کرد و گفت: اهمیت این وظیفه امروز بیش از سنوات گذشته است.

دکتر ادیب: ما استقلال نهاد وکالت را برای تضمین دادرسی عادلانه مطالبه می‌کنیم

در ادامه این مراسم نیز دکتر حسین ادیب، رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان ضمن تبریک هفتم اسفند، روز وکیل، گفت: ما همه ساله هفتم اسفند را گرامی می‌داریم چرا که این روز به احترام استقلال وکیل و احترام به حق دفاع به عنوان رکن اصلی عدالت قضایی، نامگذاری شده است. روز وکیل مدافع روزی برای تکریم انسان‌هایی است که متولی دفاع از حقوق آحاد جامعه هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه استقلال نهاد وکالت یک دغدغه صنفی نیست بلکه جزئی از حقوق اساسی مردم برای تضمین یک دادرسی عادلانه است، گفت: ما استقلال کانون وکلا را برای تضمین یک دادرسی عادلانه مطالبه می‌کنیم. استقلال وکلا هم‌جنس استقلال قضات است. همانطور که قضات دادگستری مستقل هستند وکیل هم باید استقلال داشته باشد.

ادیب، کانون‌های وکلا را حلقه واسط میان مردم و حاکمیت توصیف کرد و گفت: از جمله نقش‌ها و وظایفی که وکلا می‌توانند ایفا کنند نقش آنها در تحول قضایی است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که دورنمای وکالت دادگستری چیست؟ تاکید کرد: نهاد وکالت یک نهاد مدنی است و آینده‌ای منتزع از جامعه، ارزش‌ها، باورها، پیروزی‌ها و شکست‌ها ندارد اما این را باید بدانیم آنچه به نهاد وکالت معنا، دوام و تشخص می‌دهد باور و اعتماد جامعه است. ما بایستی اعتماد جامعه را به خود جلب کنیم و بدانیم استقلال کانون وکلا با تربیت وکیل مستقل و آزاداندیش معنا پیدا می‌کند. این اصلی‌ترین رسالت کانون‌های وکلا در آینده است. اگر این رسالت را به خوبی ایفا کنیم برآیند آن سربلندی ما در پیشگاه تاریخ خواهد بود.

ماهیت استقلال کانون وکلا، سیاسی نیست بلکه ماهیتی کاملا حقوقی دارد

شهرام محقق، نایب رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز به عنوان سخنرانی بعدی این مراسم، ضمن انتقاد از دخالت‌های صورت گرفته در امر استقلال نهاد وکالت و خدشه‌ای که این دخالت‌ها به استقلال این نهاد صنفی وارد می‌کند، به فلسفه استقلال کانون وکلا و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: ماهیت استقلال کانون وکلا یک ماهیت سیاسی نیست بلکه ماهیتی کاملا حقوقی دارد. ما برای دفاع از حقوق مردم دغدغه داریم، لذا حاکمیت نباید به چشم اپوزیسیون به نهاد وکالت نگاه کند.

وی تاکید کرد: بر اساس اصول مصرح در قانون اساسی مردم از حق دفاع و حق برخورداری آزادانه از وکیل برخوردارند و این دفاع باید به دست متخصصان امر یعنی وکلا صورت گیرد.

محقق در ادامه با تاکید بر اینکه کانون‌های وکلای دادگستری، استقلال وکیل را برای پاسداشت حقوق مردم و تضمین آزادی‌های فردی و اجتماعی مطالبه می‌کنند، تصریح کرد: ما همه ساله باید در همین زمان گردهم جمع شده و این استقلال را مطالبه‌گری کنیم. وظیفه ما این است که ابتدا استقلال از دست رفته خود را احیا و سپس به دنبال استیفای حقوق مردم باشیم.

وکیل و قاضی دو بال همکار برای کشف و تحقق عدالت هستند

در ادامه این مراسم همچنین محمدحسین آقایی، معاون قضایی و منابع انسانی دادگستری کل استان اصفهان با بیان اینکه وکیل و قاضی دو بال همکار برای کشف و تحقق عدالت هستند، گفت: امروز حضور وکیل در محاکم قضایی یک امر ضروری است و باید تلاش کنیم فرهنگ استفاده از وکیل در دادرسی‌ها در میان آحاد جامعه توسعه یابد.

وی در ادامه با تشریح اقدامات دادگستری کل استان اصفهان به ویژه در حوزه توسعه قضایی استان، گفت: یکی از مشکلات ما در دادگستری کمبود فضای فیزیکی است که امیدواریم با پایان یافتن پروژه شهید کشوری با ۱۴۲ هزار زیربنا بتوانیم گام مثبت و مهمی در راستای تکریم مراجعه‌کنندگان برداریم.

آقایی همچنین تصریح کرد: از دیگر اقدامات دادگستری استان، گسترش سطح دسترسی مردم به دستگاه قضایی است، بر این اساس با پیگیری‌های انجام شده، افزایش ۲۹۷ پست قضایی برای سال ۱۴۰۱ مصوب شد و امروز این تعداد به هزار و ۴۲۲ پست رسیده است.

گفتنی است در پایان این مراسم نیز با حضور رئیس اسکودا و رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان از تیم والیبال بانوان این کانون به پاس مقام‌هایی که در سطح استان کسب کرده است، تجلیل به عمل آمد.

رونمایی از چهارمین دفتر از مجموعه کتاب‌های «اسامی وکلای دادگستری استان اصفهان» نیز پایان‌بخش این مراسم بود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39254
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 440 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما