• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
7
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز:

زدن برچسب انحصارگر به کانون وکلا، خارج از انصاف و عدالت است

  • کد خبر : 43200
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
زدن برچسب انحصارگر به کانون وکلا، خارج از انصاف و عدالت است
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با تاکید بر ضرورت بازنگری در قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، گفت: در سال‌های گذشته بسیاری با عناوین پر طمطراق به کانون‌های وکلای مستقل عنوان انحصارگر داده‌اند، اما از کدام انحصار در کانون وکلا صحبت می‌کنند؟! این برچسب‌ها به کانون وکلا خارج از انصاف و عدالت است.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری مرکز، دکتر بهنام حبیب‌زاده مومن در دومین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز در سال ۱۴۰۲، ضمن خوش‌آمدگویی به معمرین نهاد وکالت و کارآموزان وکالت، کانون وکلای مرکز را کهن‌ترین نهاد حقوقی و مدنی کشور مطابق لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری توصیف کرد و گفت: کانون وکلا وظایف متعددی را برعهده دارد که یکی از آن‌ها تربیت وکیل دادگستری است که دارای شایستگی‌ها و تخصص‌های لازم باشد، وکیلی که بتواند از حق و عدالت دفاع کند.

وی، شغل وکالت و اسم وکیل را از اسماء الهی خواند و گفت: خداوند در آیه ١٧٣ سوره آل عمران به اسم وکیل قسم یاد می‌کند؛ آنجا که می‌گوید «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصیرُ». در این آیه خداوند متعال یکی از اوصاف خود را وکیل بودن توصیف می‌کند و این نشان از اهمیت وکیل در جامعه و حرفه وکالت دارد.

حبیب‌زاده مومن با اشاره به سوگندنامه وکلا، آن را دارای یک فضیلت بزرگ عنوان کرد و گفت: در این سوگندنامه، وکیل پایبندی خود را به احترام به قوانین و نظامات، احقاق حق و عدالت، احترام به مقامات و اصحاب دعوا و مدافع از حق بودن نشان می‌دهد و شرافت خود را وثیقه می‌کند که این اوصاف را پاس بدارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خطاب به کارآموزان وکالت تصریح کرد: شما همکارانی که امروز به عنوان وکیل پایه یک دادگستری به شهروندان خدمت خواهید کرد به نوعی چهره و نماد وکالت هستید. اگر شما به معنای واقعی از حق و عدالت و از حقوق مظلومان دفاع کنید نهاد وکالت به تک‌تک شما افتخار خواهد کرد و شما قطعا زیبنده چنین عنوانی هستید.

وی به وکلای دادگستری حاضر در مراسم توصیه کرد که کانون وکلا را همواره به عنوان خانه خود مورد حمایت قرار دهند و گفت: در سال‌های گذشته نهاد وکالت با چالش‌های بزرگی مواجه بوده است. بسیاری با عناوین پر طمطراق به کانون‌های وکلای مستقل عنوان انحصارگر داده‌اند، اما از کدام انحصار در کانون وکلا صحبت می‌کنند؟! کانون وکلایی که امروز ۶۳۰۰ نفر کارآموز را در دو سال با لحاظ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار پذیرش کرده و به جامعه تحویل داده است. در کدام نهاد عمومی این تعداد پذیرش می‌شود؟ این برچسب‌ها به کانون وکلا خارج از انصاف و عدالت است.

حبیب‌زاده مومن با تاکید بر اینکه ما به عنوان کانون وکلای دادگستری همواره دنبال ضابطه، شایستگی و نخبگی هستیم، خطاب به کارآموزان وکالت که به تازگی به جرگه وکلای دادگستری پیوسته‌اند، گفت: شما پرچم‌دار دفاع از حق و عدالت هستید. جان، مال، ناموس و عرض مردم در اختیار شما است. کسی که این وظیفه خطیر بشری و انسانی را بر عهده می‌گیرد، قطعا باید از تخصص و شایستگی‌های علمی و اخلاقی برخوردار باشد. این حقوقدان و وکیل دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار گفت: همانطور که بسیاری از بزرگان ما بیان کرده‌اند، این قانون با حکمت، وضع نشده است. قانونگذاری باید حکیمانه و عالمانه باشد. اگر فردی قدرت قانونگذاری در اختیار داشته باشد، اما آن را رواگرایانه استفاده نکند، نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را برهم خواهد زد.

به گفته وی، امروز ۴٠ درصد از وکلای جوان دادگستری از بیکاری رنج می‌برند و این یک بحران اجتماعی است. امروز بیش از ٣٠ درصد وکلای دادگستری قادر به تمدید پروانه خود نیستند. اگر فریاد می‌زنیم که وکالت دادگستری کاسبی نیست، بلکه یک شغل شریف است به دلیل آن است که با نگاه سوداگرایانه نباید با آن برخورد شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه با تاکید بر ضرورت بازنگری در قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، گفت: در چند روز گذشته برخی افراد عنوان می‌کنند نباید از متقاضیانی که بر اساس این قانون، نمره قبولی را اخذ کرده‌اند، آزمون اختبار گرفته شود و یا حتی تاکید می‌کنند که این افراد نیازی هم به آموزش ندارند! اما آیا چنین امری شایسته است؟ امیدواریم افرادی که در قوه قضاییه، مجلس و دولت دلسوزند، به امر تخصص در حوزه وکالت توجه لازم را داشته باشند. وکیل بی‌تخصص موجبات فساد را در دستگاه عدالت قضایی فراهم خواهد کرد. حبیب‌زاده مومن در پایان برای کارآموزان وکالت که با ادای سوگند به جرگه وکلای دادگستری افزوده خواهند شد، آرزوی موفقیت کرد و خطاب به آن‌ها گفت که در راستای اعتلای کار خود، مطالعه و ارتقای سطح علمی را در دستور کار قرار دهند.

هدف از وکالت تلاش برای حاکمیت قانون، احقاق حق و استقرار عدالت است

دکتر وحید قاسمی عهد، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در این مراسم با بیان اینکه عرایضم را با خوانش نخستین سطر دیباچه قواعد عمومی شغل وکالت که از سوی کانون بین المللی وکلای دادگستری تدوین شده آغاز می‌کنم، گفت: وکلا در سراسر گیتی آن مختصصان حرفه‌ای هستند که منافع موکلان خود را بر منافع و مصالح خویشتن مرجح و مقدم می‌دانند. همین مطلع، آشکارا مقتضای ذات عقد وکالت دادگستری و ماهیت و هویت شغل وکالت را تبیین و معرفی می‌کند؛ همانگونه که می‌دانیم در سایری از مشاغل اقتصادی، بنا به ارزش‌های آن شغل، در نبرد و تعارض منافع، هر طرف به دنبال منافع خویش و حداکثرسازی آن است اما، در وکالت همواره منافع و مصالح طرف عقد یا همان موکل بر منافع و مصالح وکیل چیرگی و غلبه دارد؛ این تفاوت ژرفی است که اذهان شیدایی برخی از سوداگران توان درک و توضیح آن را ندارد.

وی افزود: اگر بخواهیم وکالت را به عنوان یک شغل معرفی کنیم باید بگوییم وکالت شغلی است اخلاقی و مستقل که هدف از آن تلاش برای حاکمیت قانون، احقاق حق و استقرار عدالت است؛ به همین روی، سوگند وکلا در سراسر دنیا علیرغم وجود جهان‌بینی‌های مختلف، مشحون از اوامر و نواهی و گزاره‌های اخلاقی است؛ تو گویی در این سوگند و در این شغل مرز اخلاق و حقوق ناپیداست.

قاسمی عهد تصریح کرد: تعهد به اجرای قانون، احقاق حق، تلاش برای استقرار عدالت، راستگویی و درستکاری، تعهد به حفظ اسرار و تعهد به ارائه اطلاعات همه و همه تعهداتی است که از دل قواعد اخلاقی سر برون آورده و منشا حیات آن را باید در سنت‌های فلسفی و فراحقوق جستجو کرد؛ معاضدت تنگدستان و نیازمندان و تمهید بستری برای دسترسی برابر به خدمات حقوقی رایگان جز با یاری قواعد اخلاقی تاب تحلیل، افسیر و توضیح ندارد.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: از این روی، به یکایک عزیزانی که امروز با ادای سوگند به کسوت وکالت دادگستری به عنوان شغل اخلاقی و مستقل نایل می‌شوند، تبریک و شادباش عرض می‌کنم. لذا، شایسته است که بگوییم امروز یک مناسبت مهم و بزرگ است، ما اینجا گردهم آمده ایم تا شاهد سوگند نسل جدیدی از متخصصان حقوقی باشیم که با سال‌ها مطالعه دقیق و با اراده و پشتکاری خلل‌ناپذیر خود را برای رسیدن به این نقطه عطف مهیا کرده‌اند. شایسته است که تذکر دهیم، این مراسم صرفا یک تشریفات قانونی نیست؛ این مراسم، تجلیل از تعهد شما به عدالت، اشتیاق شما به اجرای قانون و پاسداشت تعهد تزلزل‌ناپذیر شما برای حفظ اصول و قواعدی است که قوام و دوام جامعه بدان بستگی دارد.

وی افزود: بنا به وظیفه‌ای دارم شما را تشویق می‌کنم که روحیه همکاری، تعاون و تشریک مساعی با نوع بشر را نصب‌العین خود قرار دهید، فرهنگ احترام و رعایت هنجار‌ها و اخلاقیات را در جامعه تقویت کنید و همواره بی‌پروا، فعالانه و کنشگرانه برای نیل به عدالت و برابری حقوق، مشارکت نمایید.

قاسمی عهد تصریح کرد: فراموش نکنیم که موفقیت شما تنها با پرونده‌هایی که برنده می‌شوید یا حق الوکاله و پاداش‌هایی که دریافت می‌کنید سنجیده نمی‌شود، بلکه با تأثیر مثبتی که بر زندگی افراد و جامعه و جهانی که در آن زیست می‌کنید، مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرد. همانگونه که عرض کردم، ارزش کار شما را نه مبلغ حق الوکاله بلکه تاثیراتی که بر زندگی دیگران می‌نهید تعیین می‌کند. شاید پرونده ساده دستور موقت ملاقات فرزند، از نگاه سوداگرانه کم ازش و بی ارزش بنماید اما، باید بدانیم که پس از تلاش شمای وکیل و صدور دستور موقت، شما ابر قهرمان داستان تپش‌ها و لرزش‌ها و احساسات ناب کودکی هستید که شب‌ها به غم هجر مادر با تشویش و اضطراب سر بر بالین نهاده و حال به شوق آغوش بی نهایت مادر به لکنت افتاده و شما جوانمرد حکایت احساس مادری هستید که به شوق در آغوش کشیدن فرزند نه تاب قدم برداشتن دارد و نه توان ایستادن؛ و در حین وصال کودک و مادر، در آن لحظه ملکوتی، در آن جشنواره احساسات متناقض بشری است که همه شرافتمندان تاریخ و همه انسان‌های آزاده و آزادیخواه و عدالتجو به حرمت و پاسداشت خدمات، تلاش و پایمردی برای خلق چنین رویداد شورانگیزی، ایستاده، به احترام کلاه از سر بر می‌دارند و آنجاست که حس خوشایند موفقیت و شرافت وکالت را با ذره ذره وجودتان احساس و درک می‌کنید.

۳ ویژگی وکیل خوشنام

دکتر علی صدری خانلو، دیگر نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در این مراسم ضمن خوش‌آمدگویی به حضار و مهمانان و تبریک به کارآموزانی که با ادای سوگند به شغل وکالت پایه یک نائل می‌شوند، اظهار داشت: یک وکیل خوشنام حداقل سه ویژگی دارد؛ ویژگی اول، رعایت ادب و احترام مردم، همکاران و اصحاب پرونده و قضات و کارمندان نظام عدالت قضایی است که موجب تشهیر وکیل خوشنام به اخلاق مداری در گفتار و نوشتار می‌شود.

وی ویژگی دوم وکیل خوشنام را مسلح و مجهز بودن به دانش و مهارت روزشغل وکالت بیان کرد و گفت: تنظیم یک دادخواست و شکواییه و لایحه خوب بیانگر شخصیت علمی یک وکیل حاذق و ماهر است. سومین ویژگی وکیل خوشنام، پذیرش مسئولیت اجتماعی است. مردم جامعه از وکیل انتظار دارند که در آگاهی‌بخشی حقوق و وظایف آنها، نقش موثری داشته باشند و اجازه ندهند وکلا را فقط دنبال رو منافع شخصی تصور کنند.

صدری خانلو بیان داشت: در تاریخ وکالت، وکلای خوشنامی که سه ویژگی را داشته‌اند از جمله مرحوم استاد بهمن کشاورز روانشاد بود که به اتفاقات پیرامون جامعه خویش بی‌تفاوت نبود. وکلای صاحب قلم و تریبون ضرورت دارد برای اثبات مسئولیت اجتماعی خود، نسبت به تبیین جایگاه ارزشمند وکلا در دفاع از حقوق مردم، کوشا باشند.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پایان اظهار داشت: اداره معاضدت کانون در ظرف یکسال بیش از ۵٠٠ وکیل معاضدتی برای نیازمندان جامعه معرفی و انتخاب نموده و بیش از ۱۶۲ هزار مشاوره حقوقی تبرعی در دفاتر معاضدت مجتمع‌های قضایی، کمیته امداد و بهزیستی به نیازمندان و افراد واجد شرایط جامعه انجام داده است و کمیسیون تسخیری کانون، بیش از ۱۷۵۰ وکیل تسخیری در ظرف یکسال به مراجع قضایی معرفی و انتخاب نموده که به‌صورت تبرعی از حقوق افراد نیازمند در مراجع قضایی قبول وکالت و دفاع نموده‌اند و حتی جهت تسهیل دسترسی به وکلای معاضدتی و تسخیری، وکلای محترم روزانه در دادگاه‌های ویژه اطفال و دادگاه انقلاب حضور می‌یابند. همچنین ادارات حقوقی، نظارت و انتظامی کانون در حراست و صیانت از حیثیت جایگاه کانون و وکلا خدمات شایانی انجام داده و نیز کمیسیون‌های کانون به‌ویژه کمیسیون‌های کارآموزی، آموزش، مالیاتی، داوری، بین الملل و جوانان و سایر اعضای محترم کمیسیون‌های کانون در ارتقای دانش و مهارت وکلا به‌ویژه وکلای جوان و کارآموزان در مدت یکساله تلاش ارزنده‌ای داشته‌اند که از زحمات تبرعی زحمتکشان و دلسوزان صنف، بی نهایت تشکر و قدردانی می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43200
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 334 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما