• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13
در نشست خبری مدیران اسکودا مطرح شد:

قائل به مسئولیت اجتماعی نهاد وکالت هستیم / از آقای اژه ای درخواست داریم برای تعیین تکلیف آیین نامه یک جلسه مشترک برگزار نمایند/ پذیرش داوطلبان آزمون وکالت براساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است

  • کد خبر : 37186
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
قائل به مسئولیت اجتماعی نهاد وکالت هستیم / از آقای اژه ای درخواست داریم برای تعیین تکلیف آیین نامه یک جلسه مشترک برگزار نمایند/ پذیرش داوطلبان آزمون وکالت براساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است
با ايجاد محدوديت و رد صلاحيت ها در انتخابات هيات مديره كانون مركز مخالفيم / مالیات نپرداختن وکلا خلاف واقع است

رئیس و نواب اسکودا، با شرکت در نشست خبری، به سوالات اصحاب رسانه در خصوص مسائل روز نهاد وکالت از جمله آزمون پذیرش کارآموز وکالت، آئین نامه لایحه استقلال، قانون تسهیل و… پاسخ دادند.

دکتر جعفر کوشا در ابتدای این نشست ضمن تسلیت ایام سوگواری محرم، امام حسین (ع) را اسوه آزادگی، مسئولیت‌پذیری، ایثار و از جان‌گذشتگی در راه خدا خوانده و گفت: در زندگی، شخصیت و شهادت ایشان درس‌های زیادی برای امروز ما وجود دارد. وی افزود: امیدوارم که علاوه بر بهره معنوی که به لطف خداوند از این ایام می بریم، بتوانیم با درک درست از آموزه‌ها و مبانی واقعه عاشورا، این الگوها را در زندگی امروز خود جاری و ساری کنیم.

کوشا همچنین با گرامیداشت روز خبرنگار، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را اصحاب آگاهی و شفافیت در کشور خواند و گفت: رسانه‌ها با بسط شفافیت در جامعه و اطلاع‌رسانی مسئولانه و شفاف، مهمترین مجرای نظارتی مردم بر سازوکارهای حکمرانی به شمار می‌روند و به نوعی حلقه واسط میان دولت و ملت هستند.

رئیس اسکودا با تاکید بر اینکه در تمام ساختارهای مردم‌سالارانه نقش مهمی برای رسانه‌ها و اهالی رسانه وجود دارد چرا که رسانه جزء ارکان مردم‌سالاری است، افزود:  نهاد وکالت بعنوان یک نهاد مدنی دیرپا در کشور، نیازمند یاری اهالی رسانه در ایفای وظایف خود است. امیدوارم با کمک شما اهالی رسانه بتوانیم در راستای ترمیم و تقویت رابطه مردم و نهاد وکالت گام برداریم و همه با هم در راستای اعتلا و آبادانی کشور بکوشیم.

دکتر جعفر کوشا در نشست خبری امروز با رسانه‌ها گفت: ما به عنوان اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری در اصل اجرا کننده تصمیمات هیئت عمومی اسکودا متشکل از مدیران کانون های وکلا هستیم. ما و همه مدیران نهاد وکالت قائل بر این هستیم که در یک مقطع زمانی تاریخی هستیم که استقلال این نهاد را با چالشهای جدی مواجه کرده است و حفظ استقلال این نهاد به عنوان یک خط قرمز مورد توجه همه مدیران این نهاد است ما و همه مدیران بنا داریم از تمام ظرفیت و توانمان استفاده کنیم لذا تعهد خود را از نوع تعهد به وسیله نمی دانیم و به نتیجه هم توجه می کنیم.

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری کشور در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری گفت: در سال ۹۸ و زمان ریاست آقای رییسی ، آقای دکتر مصدق نامه‌ای به اتحادیه کانون وکلا نوشتد که آیین نامه را مطابق آیین نامه سال ۳۴ اصلاح کنید و بفرستید، ما گفتیم ما نیازی به اصلاح نمی‌بینیم، زیرا یکبار نوشته شده و اگر قرار است آیین نامه نوشته شود باید از طریق کانون‌ها نوشته شود نه وزارت دادگستری. آنجا نوشتیم نیازی به اصلاح قانون نداریم. اما ایشان اصرار داشتند و ۲۸ اسفند سال ۹۸ یک آیین نامه ای را نوشتند و به درب منزل رییس وقت اتحادیه یعنی آقای دکتر شهبازی نیا ارسال کردند. آقای شهبازی نیا رئیس وقت اسکودا با کانون‌ها این مسئله را مطرح کردند که گفته شد نمی‌پذیریم چرا که کانون ها باید پیشنهاد دهنده باشند نه این که قوه قضائیه پیشنهاددهنده باشند. ما گفتیم دیداری با آقای دکتر رئیسی داشته باشیم آقای مصدق گفت که نیازی نیست و این خواست آقای رئیسی است، بالاخره با اصرار، وقت این ملاقات گرفته شد آقای رئیسی گفتند آیین نامه را اصلاح کنید. با اینکه قرار نبود ما آیین نامه را بنویسیم اما نوشته شد.

وی در ادامه افزود: در همایش کانون های وکلا در اصفهان که آقایان مصدق و آوایی و خانم جنیدی هم حضور داشتند پرسیده شد که اگر ما آیین نامه بنویسیم آیا تضمین داده خواهد شد که در این آیین نامه دست برده نشود و اصلاح نشود؟ در آن زمان خیلی‌ها مخالفت کردند که چرا ما باید آیین نامه بنویسیم خلاصه اینکه در زمان دکتر شهبازی نیا کارگروهی هم برای تنظیم آیین نامه تشکیل شده بود که در زمان مسئولیت من هم این موضوع ادامه یافت. قرار بر این شد این آیین نامه به صورت پیش نویس به آقای رییسی تقدیم شود و قرار بود به صورت امانت نزد قوه باشد و به ما برگردانده شود و تا اینجا مشکلی نداشتیم.

آقای دکتر مصدق آیین نامه را به ما بازگرداند و گفتند اصلاح کنید و ما اصلاح کردیم و نزد ایشان بردیم تا اینکه ایشان گفتند شما تاخیر داشتید و آقای رییسی قصد دارد یک آیین نامه ای را ابلاغ کنند. تا اینکه ایشان روز آخری که قصد رفتن از قوه قضاییه داشتند، یک آیین نامه را ابلاغ کردند که در این آیین نامه مواردی وجود دارد که ناقض استقلال وکلا است. این آیین نامه را برای مدیران کانون ها وکلا بردیم و مشکل را با آنها در میان گذاشتیم و نهایتا جمع این شد که اعلام کنیم، این آئین‌نامه قابلیت اجرا ندارد. نه اینکه ما قصد اجرا نداریم.. بعد از تغییر ریاست قوه قضاییه هم دیداری با آقای اژه ای داشتیم و ایشان موافقت کردند که موارد مورد اختلاف مجددا بررسی شود. در این بین البته افرادی در قوه قضاییه و نهاد وکالت بودند که قصد داشتند تنش ها را بیشتر کنند.

در جلسه اخیر مدیران نهاد وکالت که به طور فوق العاده برگزار شد، در مورد آیین نامه مجددا بحث و قرار شد هیئت مذاکره کننده اختیار تام داشته باشد تا بتواند این چالشها را حل و فصل کند . لذا ما درخواست داریم آقای اژه ای یک وقت ملاقاتی با حضور هیئت مذاکره کننده و کارشناسان قوه قضاییه تعیین کنند و در آن جلسه تعیین تکلیف شود چون این آیین نامه واقعا با توجه به قانون تسهیل قابل اجرا نیست و با توجه به قانون تسهیل ما نیاز به یک آیین نامه جدید داریم.

استقلال‌طلبی به معنای جدایی‌طلبی نیست، با قوه قضائیه هیچ مشکلی نداریم

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای سراسر کشور، از اراده کانون‌های وکلا برای مفاهمه با قوه قضائیه خبر داد و تاکید کرد: کانون‌های وکلا نه در گذشته هیچ مشکلی با قوه قضائیه داشتند، نه الان مشکلی دارند و نه در آینده خواهند داشت.

جعفر کوشا ضمن اعلام این مسئله، خاطرنشان کرد: ما بعنوان وکیل قوه قضائیه را خانه دوم خود می‌دانیم، چرا که برای ایفای وظایف مربوط به منصب وکالت، بیشترین ظهور و بروز همکاران ما در محاکم قضایی و به تعبیری قوه قضائیه است.

رئیس اسکودا با بیان اینکه استقلال نهاد وکالت از نظر ما به معنای استقلال در دفاع است، گفت: برخی تاکید ما به استقلال نهاد وکالت را به معنای جدایی‌طلبی قلمداد می‌کنند، در حالی که مراد از استقلال وکالت، استقلال وکیل در دفاع است.

کوشا با تاکید بر اینکه مسئولان قوه قضائیه نیز در لفظ همیشه معتقدند استقلال وکالت را قبول دارند، افزود: به لحاظ نظری، در سخنان و اظهارنظرهای عمومی و در جلسات فی‌مابین، همه مسئولان قوه قضائیه هم به استقلال وکالت تاکید دارند، اما لازم است ما در خصوص بار معنایی مفاهیمی از این دست، به یک مفاهمه برسیم و لوازم این اظهارنظرها، در عرصه عمل نیز فراهم شود.

کوشا در پاسخ به سوالی درباره اینکه نحوه پذیرش در آزمون وکالت چگونه است؟ گفت: ما توانستیم ۳۰ تیرماه سال جاری آزمون را برگزار کنیم. خوشحالیم توانستیم این دغدغه که مطالبه هزاران جوان بود را محقق کنیم. آزمون به خوبی برگزار شد و ما هیچ اشکالی نداشتیم و امنیت سوالات و آزمون خوب بود. ۲۶ اردیبهشت اگهی را دادیم و ۲۷ اردیبهشت قانون تسهیل لازم الاجرا شد و ناچارا اگهی تکمیلی ارائه نمودیم و اعلام شد و امروز پذیرش داوطلبان براساس قانون تسهیل است.

 

ابراهیم کیانی نایب رییس اسکودا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا اختلاف نظرهایی درباره نحوه محاسبه نمرات شرکت کنندگان در آزمون وکالت مانند (بحث تراز و نمره کل و….) وجود دارد، در نهایت نمره قبولی‌ها چگونه محاسبه می شود گفت: اختلافی نیست و صحبت سر این است که در قانون نمره ملاک است اما برخی از نمایندگان میانگین وزنی همتراز شده به شیوه آزمون سراسری را می گویند و ملاک حقوقی‌ها و ما می گوییم نمره است. ما خودمان مکلف به مرّ قانون هستیم و ما از نمره فقط نمره را استنباط می کنیم. قراردادی که در سازمان سنجش نوشته شده و آنچه که مکتوب نوشته شده، صحبت نمره است.

وی افزود: ما طبق قانون و بر اساس مر قانون عمل می‌کنیم، در قانون فرمول به صراحت اعلام شده است. قانون حدود و ثغور را مشخص کرده است. در قانون ملاک نمره است و اضافه کردن قیدی به نام نمرات همتراز شده نمی‌گنجد. ما مطیع قانون هستیم.

کیانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با اجرای قانون تسهیل، امسال در آزمون اسکودا چند وکیل جذب می شوند؟ گفت: تعداد را نمی دانیم و بر اساس فرمولی است که در قانون است.

نتیجه آزمون وکالت تا پایان شهریور اعلام می‌شود

کوشا در پاسخ به سوالی درباره زمان انتشار کلید سوالات و نتایج آزمون وکالت که در تاریخ ۳۰ تیرماه برگزار شد، گفت:  آزمون وکالت با حضور ۷۲ هزار و ۱۳۸ متقاضی برگزار شد و تا پایان شهریور نتیجه آزمون اعلام می‌شود، همچنین کلید آزمون در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: تا قبل از این آزمون، ظرفیت مشخص و مبنا تراز بود اما در این آزمون، مبنا نمره است. منطق ما در رابطه با ظرفیت این است که سقف را برداریم و افرادی را جذب کنیم که پایه علمی داشته باشند.

 

در عین تمکین به قانون، با رد صلاحیت‌ها در انتخابات کانون مرکز مخالفیم

رئیس اسکودا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره رد صلاحیت گسترده در انتخابات هیات مدیره کانون مرکز، گفت: در عین تمکین به قانون، موافق این گونه برخوردها نیستیم.

کوشا با تاکید بر استقلال نهاد وکالت، افزود: وکلا بعنوان اعضای یک صنف متعهد و دغدغه‌مند در کشور باید بتوانند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند.

رئیس اسکودا از پیگیری و رایزنی با دستگاههای مسئول برای تجدید نظر در بحث صلاحیت‌ها خبر داد و گفت: بر همین اساس در حال پیگیری و رایزنی با دستگاههای مسئول هستیم تا رد صلاحیت شدگان به چرخه انتخابات بازگردند و بتوانند خود را در معرض رای وکلا قرار دهند.

رئیس اسکودا تاکید کرد: در حق انتخاب شدن باید نهاد وکالت آزاد باشد و در مواردی که قانون محدود کرده است باید تفسیر مضیق شود.

کوشا در پاسخ به سوال دیگری درباره ضرب و شتم وکلا در کشور گفت: ضرب و شتم وکلا از دو منظر مورد بررسی قرار می‌گیرد، یک این که این ضرب و شتم ناشی از کار وکالت است و در حین انجام وظیفه صورت گرفته است که مورد حمایت قرار  می‌گیرد. مورد دوم این است که وکیل به عنوان یک انسان زندگی خصوصی دارد و ممکن است انتقام‌ شخصی داشته باشند و نه به خاطر وکالت، که این را باید از طریق قانونی پیگیری کند.

وی خاطر نشان کرد: اصل بر این است وکیل ، وکیل است و باید حمایت شود. سازوکارهای حمایتی چه در ساختار کانون ها و چه در اتحادیه در خصوص اینگونه موارد وجود دارد و در دستور کار است.

کوشا افزود: تکرار این حوادث در جاهای مختلف کشور نشان می دهد که موضوع فراتر از خصومت‌های شخصی است و باید عمیق‌تر به مسئله نگاه کرد. سالها تخریب وجهه وکلا در برخی تریبون‌های رسانه‌ای و بدبین کردن مردم نسبت به این صنف، حتما می تواند یکی از ریشه‌های این روند نگران کننده باشد.

رئیس اسکودا خاطرنشان کرد: از مقامات قضایی می خواهیم که با تسریع و قاطعیت در رسیدگی به این پرونده ها زمینه تکرار مسائل را از بین ببرند.

وی ادامه داد: در سریال­های تلویزیونی باید نقش وکلا را شفاف کنیم و از عوام فریبی جلوگیری کنیم و از حمله به وکلا جلوگیری شود. باید کار فرهنگی برای این سم زدایی انجام دهیم. گاهی در سریال ها وکلا را به گونه ای نشان می دهند که گویی وکلا از جانب مردم جدا می شوند با صدا وسیما هماهنگ کردیم که این مورد برطرف شود.

کوشا تاکید کرد: کسی که لباس وکالت بر تن می‌کند ممکن است مورد هجمه، صدمه و لطمه قرار بگیرد.

 

اگر نمایندگان درباره محاسبه نمره آزمون وکالت صحبتی دارند استفساریه بدهند

کیانی نایب رییس اسکودا نیز در خصوص نحوه پذیرش در آزمون وکالت گفت: در نظریه شورای نگهبان مشخص شده اگر موضوعی نیاز به تفسیر دارد نمی شود به آن وسعت داد مگر اینکه نیاز به اصلاح باشد. در قانون تسهیل صحبت از نمره است، اضافه کردن عبارتی با موضوع میانگین نمرات از لحاظ حقوقی صحیح نیست و اگر نمایندگان مجلس صحبتی در این رابطه دارند در قالب استفساریه آن را طرح کنند. البته ما مطیع قانون هستیم و هرچه قانون بگوید آن را اجرا می کنیم.

وی گفت: در قانون استخدامی عین قانون تسهیل صحبت از نمره و امتیاز است نه تراز. اینکه سازمان سنجش اعلام کرده بود در تمامی آزمون ها تراز ملاک است باید گفت اینگونه نیست.

 

کوشا رییس اسکودا در پاسخ به سوالی در خصوص عدم حضور اسکودا در همایش قوه قضاییه و اینکه به نظر می رسد روابط بین اسکودا و قوه قضائیه حسنه نیست گفت: متاسفانه دعوت نشدیم و این در حالی است که ما هر ساله دعوت می شدیم . انتظار داریم که اگر فرشته عدالت دو بال دارد ، هر دو بال آن یعنی وکالت و قضاوت توأمان در نظر گرفته شود.

کیانی نایب رئیس اتحادیه اسکودا در پاسخ به سوالی درباره خبر اخیری که در یکی از رسانه ها مبنی بر اینکه ۶۳ درصد وکلا طبق اعلام سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مالیات پرداخت نکرده‌اند، گفت: تمدید پروانه وکالت با ارائه مفاصا حساب مالیاتی امکانپذیر است و این خبر خلاف واقع است. وکلای دادگستری در راستای اجرای قانون، تمبر مالیاتی باطل و اطلاعات مالیاتی خود را بارگذاری می‌کنند؛ بنابراین اگر بخواهند در هر یک از مراحل اقدام قانونی انجام ندهند، با مشکل روبرو خواهند شد.

در ادامه حبیبی دیگر نایب رییس اسکودا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه انتقادهایی در رابطه با نهاد داوری مطرح است آیا این موضوع از سوی وکلا پذیرفته شده است؟ گفت: شیوه نامه قوه قضاییه در رابطه با داوری مورد انتقاد وکلا است. مطابق قانون، ارجاع به داوری آزاد است و شیوه نامه فعلی داوری خلاف قانون و محدودیت ایجاد کرده است. در اینکه خیلی از موضوعات باید به داوری ارسال شود، بحثی نیست اما به شیوه نامه قوه قضاییه، انتقادات حقوقی مطرح است.

 

قائل به مسئولیت‌های اجتماعی نهاد وکالت هستیم

رئیس اسکودا در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سوالی درباره وظایف اجتماعی نهاد وکالت گفت:  قائل به مسئولیت‌های اجتماعی نهاد وکالت هستیم و معتقدیم این نهاد باید با افزایش کنشگری در حوزه اجتماعی، در راستای صیانت از حقوق عامه و خیر عمومی حرکت کند.

کوشا از برگزاری نشست‌هایی در باره مسائل روز جامعه در اسکودا خبر داد و افزود:  نشست‌هایی را در هفته‌های اخیر در خصوص حوادثی همچون سرقت از بانک ملی و ریزش برج متروپل آبادان برگزار کردیم و این حوادث را از نظر حقوقی بررسی کردیم و نتایج را به اطلاع مسئولان و دستگاههای مربوطه رساندیم.

رئیس اسکودا خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما نهاد وکالت ضامن تامین حقوق مردم است و باید در حیطه مسائل اجتماعی، فعال تر ظاهر شود و همین مسئله به ارتقای رابطه مردم و نهاد وکالت خواهد انجامید.

 

بازتاب این نشست خبری در خبرگزاری ها:

تابناک ایلنا–  آنا باشگاه خبرنگاران جوان ایسنا ایرنا مهر

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=37186
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 2449 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما