• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
11
در آیین معارفه پذیرفته‌شدگان آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۲ کانون وکلای خراسان مطرح شد؛

موتور محرک قضاوت و وکالت، علم و حلم است

  • کد خبر : 43817
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
موتور محرک قضاوت و وکالت، علم و حلم است
رییس کانون وکلای دادگستری خراسان در واکنش به عدم احراز صلاحیت حدود ۱۸ درصد از پذیرفته شدگان آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۲، گفت: امیدواریم با کمک نهادهای نظارتی و مجموعه دادگستری بتوانیم موجبات حضور فرزندانمان در فرایند کارآموزی و حرفه وکالت را فراهم آوریم.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری خراسان، حسن حسن‌زاده در مراسم معارفه پذیرفته‌شدگان آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: امروز در خدمت عزیزانی هستیم که بعد از سپری کردن سختی‌ها و مرارت‌ها با قبولی در آزمون وکالت نتیجه تلاش خود را با کسب موفقیت شاهدند و به عنوان کارآموز وکالت در خدمتشان هستیم.

وی ضمن تبریک روز معلم، با اشاره به اینکه امروز افتخار داریم که دومین دوره کارآموزی بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را برگزار می‌کنیم، خطاب به کارآموزان خاطرنشان کرد: از امروز شما عزیزان صفحه جدیدی را در زندگی خود ورق می‌زنید؛ دوران دانشگاه، درس و بحث به پایان رسیده و قدم در راهی گذاشته‌اید که باید بسیاری از گفتارها، رفتارها و اقدامات را با حساسیت بیشتری بشنوید و انجام دهید.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان خطاب به کارآموزان وکالت و وکلای دادگستری تاکید کرد: باید در مدت دوران کارآموزی و وکالت به گونه‌ای رفتار کنیم که از خود یک برند بسازیم. بدان معنا که در دوران وکالت و کارآموزی در برخی از روابط اجتماعی، روابط با همکاران، محاکم، مدیران دفاتر و موکلین به نحوی در اذهان بمانیم که بعد از سال‌ها که به افتخار بازنشستگی نائل آمدیم، همانگونه که امروز از مقام شامخ استاد شالفروشان صحبت می‌کنیم از ما نیز به نیکی یاد شود.

در ادامه این مراسم، احمد آقایی، معاون منابع انسانی و فرهنگی دادگستری خراسان رضوی، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: در روز معلم و استاد هستیم و این تقارن زمانی را به فال نیک می‌گیریم. حضرت علی (ع) می‌فرماید به پاس معلم و پدرت بلند شو هرچند فرمانروا باشی، همچین ایشان می‌فرماید هرکس سخنی به شما بیاموزد با او سخن درشت نگویید و هرکس کلمه­‌ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است. اگر به خداوند، والدین و معلمان احترام بگذاریم هم این دنیا و هم آن دنیا را خواهیم داشت چرا که از تقدس برخوردارند.

وی افزود: در آموز‌ه‌های دینی ما، برخی مشاغل، مقدس و قابل تکریم هستند و در قرآن نیز از آن­ها به بزرگی و تقدس یاد شده است؛ طبابت، وکالت و قضاوت سه منصب الهی است که از ناحیه شارع مقدس به بشریت تفویض شده و در کلام خدا و لسان انبیاء نیز با تکریم یاد شده است. خداوند برای بندگان خود طبیب، وکیل و قاضی است.

معاون فرهنگی دادگستری خراسان رضوی خطاب به پذیرفته شدگان آزمون وکالت گفت: شما که این مسیر سخت را سپری کردید و امروز روز معرفی شماست، قدر و منزلت این منصب الهی را بدانید و به عنوان شغلی که صرفا منبع درآمد باشد به آن نگاه نکنید. طبیعی است بعضی مشاغل که از اهمیت برخوردارند، برخی محدودیت‌ها و معذوریت‌ها را داشته باشند که در گزینش نیز در خصوص آن­ها سخت‌گیری می‌شود؛ در قضاوت و وکالت نیز سخت گیری امری طبیعی است چرا که جان، مال، حیثیت و ناموس مردم در اختیار شماست. پس به اعتقاد مقنن و شارع مقدس بهترین افراد باید گزینش شوند و در این منصب اشتغال بورزند.

آقایی با بیان اینکه وکالت شغل عادی و ساده نیست که هرکسی بتواند به کسوت آن درآید، تصریح کرد: لکن در گزینش‌ها نباید سلیقه شخصی اعمال شود و افراد باید بر مدار قانون جذب شوند چون قانونگذار مصلحت‌گرا و عدالت‌گراست و از سلایق شخصی به جد باید پرهیز شود.

وی خطاب به حاضران در جلسه با بیان اینکه شما با دیگران تفاوت‌هایی دارید، گفت: مسئولیت پذیری شاخصه هر فردی است که در پی کسب موفقیت است. کسانی که می‌خواهند در کسوت وکالت و اجرای عدالت فعالیت کنند باید به مثابه قضات علم و حلم داشته باشند؛ در واقع موتور محرک دو بال فرشته عدالت یعنی قضاوت و وکالت، علم است و حلم. به واسطه علم و دانایی است که می‌توانیم مسئولیت‌پذیر باشیم. اگر این­ها نباشد، به تعهدی که نسبت به موکل خود داریم نمی‌توانیم وفا کنیم.

معاون منابع انسانی و فرهنگی دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: دومین ویژگی که باید به آن مجهز باشید حلم، صبوری و ظرفیت است. اگر کسی در هر منصب و شغلی صبر و ظرفیت نداشته باشد طبیعی است که مسئولیت پذیر نبوده و طغیان می‌کند. از این حیث است که در آموزه‌های ما به صبوری توجه ویژه‌ای شده است چرا که صبوری ضامن پیروزی است. لذا بایستی به صبوری که خروجی حلم است، آراسته شوید.

آقایی با تاکید بر اهمیت امانتدار بودن وکلا، اظهار داشت: شما امین موکل خود و مراجع قضایی که در آن­ها کارآموزی می‌کنید هستید. رازداری و امانت‌داری از نکاتی است که باید در خود تقویت کنید. امام علی (ع) می‌فرماید: برترین مصداق ایمان امانت‌داری است و زشت‌ترین اخلاق خیانت‌ورزی است. همچنین می‌فرمایند که حتی اگر کسی به شما خیانت کند، شما خیانت نکنید.

وی با بیان اینکه باید از امروز در ذهن خود برجسته کنید که یک منصب الهی دارید، افزود: امانت‌داری، رازداری، مسئولیت پذیری و احترام را باید با تمرین و ممارست در خود متجلی کنید.

معاون منابع انسانی و فرهنگی دادگستری خراسان رضوی در ادامه تاکید کرد: باید با مردم مهربان باشیم، چون رضایتمندی خداوند در رضایتمندی مردم است. اقامه حق کنید. این ایام گذراست، با اقامه عدل می‌توانید عدالت گستری کنید چرا که شالوده و شاکله قضاوت و وکالت عدالت است، عدالت مظهر وکالت و قضاوت است. ما با اقامه حق و در یک بستر دادرسی منصفانه می­توانیم حکم عادلانه به دست آوریم.

محمد مشتاقی رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری خراسان نیز در این مراسم، ضمن گرامی‌داشت روز معلم، اظهار داشت: وکالت شغل خطیری است، یک روزه و یک ساله نیز به دست نمی‌آید و باید در این راستا بسیار تلاش کرد.

وی با بیان اینکه دو موضوع زمان‌شناسی و همت در این حرفه بسیار حائز اهمیت است، افزود: زمانی بهترین نتیجه حاصل خواهد شد که در زمان مناسب همت کافی داشته باشید؛ زمان و همت لازم و ملزوم یکدیگرند. برخی کارآموزان حتی اظهارنامه نمی‌توانند تنظیم کنند. دلیلش آن است که زمانی که باید کارآموزی کنند در پی کار هستند و هنگام کار در پی کارآموزی. بنابراین زمان شناسی و هدفمند بودن را ملاک کار خود  قرار دهید. انسان­های موفق کسانی هستند که در زمان مناسب آن کاری را که باید، انجام می‌دهند تا بهره کافی را ببرند.

همچنین در این مراسم مهدی شالفروشان از پیشکسوتان حوزه وکالت، عنوان کرد: همین که حرفه ما نامش نام خداست برای ما کفایت می‌کند.  فکر می‌کنم با امضای سوگندنامه و با سوگندی که وکلا یاد می‌کنند شرافت خود را وثیقه قرار می‌دهند.

وی افزود: وکیل یعنی مسئول. شما زمانی که وکالتنامه را امضا و قبول می‌کنید یعنی مسئولیتی را قبول کردید، وکیل همراه موکل باید رنج ببرد، زحمت بکشد و ثمره را ببیند لذا وکالت صرفا گرفتن حق­الوکاله نیست، روزی را خداوند می‌رساند. اول نگران مسئولیت خود باشید حق­الوکاله می­رسد.‌

شایان ذکر است که در پایان این مراسم، به مناسبت بزرگداشت روز معلم، از اساتید علم حقوق، آقایان مهدی شالفروشان، دکتر سید حسین حسینی، دکتر مهدی کریمی و دکتر محسن سیرغانی با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد. استاد سید حسین حسینی مدرس نیز در لیست تقدیر بودند که در مراسم حضور نداشتند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43817
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 144 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما