• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
18
در شانزدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت گلستان مطرح شد

وکیل در راستای احقاق حق قسم یاد می کند و مسئولیت شرعی وکلا کمتر از قضات نیست

  • کد خبر : 35955
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۴۱
وکیل در راستای احقاق حق قسم یاد می کند و مسئولیت شرعی وکلا کمتر از قضات نیست

شانزدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت گلستان روز پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۵ در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور رییس و اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان، رییس کل دادگستری و دادستان مرکز استان، جمعی از وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت گلستان برگزار شد تعداد ۴۸ نفر از کارآموزان وکالت استان با اتیان سوگند به جمع وکلای پایه یک دادگستری استان پیوستند.

استقلال کانون وکلای دادگستری در معرض خطر و نابودی است

در این مراسم رییس کانون وکلای دادگستری گلستان با اشاره به هجمه های علیه نهاد وکالت، اظهار داشت: استقلال کانون وکلای دادگستری در معرض خطر و نابودی است.

«غلامرضا اتحادیه» با تأکید به اینکه «هیچ قانون پایین دستی نمی تواند قانون بالادستی را نقض کند» گفت: با تصویب هیچ آیین نامه ای نمی توان تصمیمی بر خلاف قانون گرفت.

وی افزود: مطابق ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون های وکلا، تنظیم هرگونه آیین نامه در خصوص کانون های وکلا به نهاد وکالت واگذار شده است، این در حالی است که کانون های وکلا آیین نامه را تنظیم کرده اند و برای تصویب به مقام ریاست قوه قضاییه ارسال کرده اند اما تغییرات فاحشی که مغایر با استقلال کانون ها و وکیل در مقام دفاع بود رأساً از ناحیه قوه قضاییه صورت گرفت و چون این مواد بر خلاف صراحت قانون بوده است از نظر کانون های وکلا قابلیت اجرا ندارد.

«اتحادیه» تصریح کرد: اجرای چنین آیین نامه ای از سوی کانون ها، ناقض استقلال وکیل و کانون وکلای دادگستری است.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان یادآور شد: وقتی صحبت از استقلال وکیل و نهاد وکالت می کنیم منظور ما داشتن اختیارات بی قید و شرط یا عدم نظارت نیست؛ کمااینکه قوه قضاییه هرگونه نظارت بر کانون های وکلا را دارد. مطابق لایحه قانونی استقلال، کانون وکلای دادگستری به عنوان یک نهاد مدنی مستقل به صورت خودگردان و بدون ریالی هزینه برای حاکمیت مبادرت به پرورش وکلا می نماید، بنابراین مطابق قانون مذکور در اداره امور داخلی، بررسی تخلفات انتظامی وکلا، نحوه آموزش و کارآموزی و سایر موارد باید استقلال داشته باشد.

وی با تأکید بر استقلال قاضی مانند استقلال وکیل، عنوان کرد: هماهنگونه که ما معتقد به استقلال کانون وکلا و وکیل هستیم معتقد به استقلال واقعی برای قضات و دستگاه قضا نیز هستیم؛ در چنین شرایطی است که می توان گفت حرکت دو بال فرشته عدالت برای احقاق حق، کامل است.

«اتحادیه» گفت: در استان گلستان بین کانون وکلای دادگستری و دستگاه قضای استان وحدت و همدلی خوبی وجود دارد و امیدواریم که این تعامل به عنوان الگویی در سطح کلان نیز به وجود آید.

باید با زبان قانون صحبت کنیم تا سوءبرداشت نشود

رییس کل دادگستری استان گلستان در این جلسه گفت: وکالت و قضاوت یک شغل نیست بلکه شأن و منصب است.

«حیدر آسیابی» با تأکید بر استقلال وکیل، عنوان کرد: ما به استقلال کانون وکلا و وکیل معتقدیم و در کنار آن اعتقاد داریم این استقلال نافی نظارت نیست.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری بیان کرد: قاضی در محکمه هیچ مافوقی جز خدا و قانون ندارد بنابراین ما نیز مستقل هستیم اما از نظارت مستثنی نیستیم.

«آسیابی» با تأکید بر انجام کار کارشناسی و علمی در زمینه آیین نامه استقلال کانون وکلا اظهار داشت: ما باید با زبان قانون صحبت کنیم تا سوءبرداشت نشود.

رییس کل دادگستری استان گلستان با اشاره به سوگندنامه وکلا گفت: وکیل در راستای احقاق حق قسم یاد می کند و مسئولیت شرعی وکلا کمتر از قضات نیست.

وی با بیان اینکه «وکیل در تحقق عدالت قضایی بسیار موثر است» بیان کرد: از حضور وکیل در پرونده‌ها استقبال می‌کنیم و معتقدیم هر چه حضور و دخالت وکیل در پرونده بیشتر باشد اغنای طرفین دعوی و کار قاضی در کشف حقیقت و تصمیم گیری راحت تر خواهد بود.

رییس کل دادگستری استان گلستان بر رعایت ادبیات نوشتاری و رفتاری وکلا در محاکم قضایی تأکید کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=35955
  • نویسنده : روابط عمومی کانون وکلای گلستان
  • 1366 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما