• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
دکتر کوشا در نشست گرامیداشت روز جهانی منع خشونت علیه زنان اعلام کرد؛

آمادگی اسکودا برای ارائه تعریفی جامع از مفهوم خشونت با همکاری با جامعه‌شناسان و روانشناسان

  • کد خبر : 42560
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
آمادگی اسکودا برای ارائه تعریفی جامع از مفهوم خشونت با همکاری با جامعه‌شناسان و روانشناسان
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از آمادگی این اتحادیه برای ارائه تعریفی کامل و جامع از مفهوم خشونت و انواع آن با همکاری با جامعه‌شناسان و روانشناسان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)، دکتر جعفر کوشا در نشست گرامیداشت روز جهانی منع خشونت علیه زنان که با حضور شماری از فعالان حقوق زنان در محل این اتحادیه برگزار شد، با تاکید بر اینکه خشونت در کشور به معنای دقیق آن جرم‌انگاری نشده است، گفت: گاهی اوقات خشونت به معنای تنبیه و ضرب و جرح تلقی می‌شود در حالی که برخی از خشونت‌ها ممکن است منجر به ضرب و جرح نشود، به طور مثال کلامی صورت گیرد، بر این اساس باید تعریف جامعی از مفهوم خشونت در کشور ارائه شود.

وی با اشاره به نقش و رسالت نهاد وکالت در تعریف خشونت در کشور، گفت: ما این آمادگی را در اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری داریم که با تشکیل کمیته‌ای متشکل از روانشناسان و جامعه‌شناسان، تعریف جامعی را از خشونت ارائه و آن را جهت طرح در مجلس به منظور قانونگذاری ارائه کنیم.

دکتر کوشا تصریح کرد: ما در این تعریف، باید مفهوم خشونت و قلمرو آن را بررسی و پیامدهایش را احصا کنیم تا بر اساس آن جرم‌انگاری صورت گیرد.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با تاکید بر ضرورت مستندسازی موضوع خشونت در کشور گفت: گاهی اوقات تن دادن به خشونت به منظور تامین حداقل معیشت و در اثر تنگنای زندگی صورت می‌گیرد که این امر مایه تاسف است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات و پیمایش‌های کشورهای مترقی در موضوع خشونت

رئیس اسکودا همچنین بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات و پیمایش‌های صورت گرفته در کشورهای مترقی در موضوع خشونت تاکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم کار خوبی در موضوع خشونت انجام دهیم ابتدا باید کار علمی بر روی آن صورت گیرد، لذا در اولین قدم خوب است که تجربیات کشورهای موفق در مهار خشونت را مطالعه و با بررسی آن امکان بومی‌سازی آن را در کشور فراهم کنیم.

دکتر کوشا همچنین از آمادگی اسکودا به منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیرامون مفهوم خشونت خبر داد و گفت: سوء معاشرت، انواع محرومیت‌ها و تعرضات جسمی و جنسی همه از مصادیق خشونت است که نیازمند بررسی‌های میدانی است و برای آن باید اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

ضرورت ارائه تعریفی صحیح از اشکال خشونت

در این نشست همچنین حاضران، با اشاره به گونه‌های خشونت علیه زنان، تعریف صحیح از اشکال خشونت، آموزش شهروندی، بازبینی نظام حقوقی حمایت از زنان، افشای مصادیق نقض حقوق و اعمال خشونت علیه زنان را مورد تاکید قرار دادند.

در ادامه این جلسه نیز روش‌های اثربخش بازدارنده در زمینه منع خشونت از جمله مفهوم‌سازی، ترویج و تبیین مصادیق خشونت به خصوص خشونت‌های رفاهی و معیشتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و از کانون‌های وکلا از جمله اداره‌های معاضدت این کانون‌ها خواسته شد با آموزش تخصصی، ارائه خدمات حرفه‌ای به قربانیان خشونت را در دستور کار قرار دهند.

همچنین نسبت به تشکیل کمیته اخلاق حرفه‌ای جهت حمایت از وکلایی که در معرض خطر و خشونت قرار می‌گیرند تاکید شد و از کانون‌های وکلا خواسته شد جهت ساختارسازی متناسب برای حمایت از وکلای قربانی خشونت، کارگاه‌های آموزشی برگزار شده و تولید محتوا، ارائه آیین نامه‌های اخلاق حرفه‌ای، تسهیل زمینه افشای فساد و پیگیری دادستان‌های انتظامی وکلا در دستور کار قرار گیرد.

در این جلسه همچنین پیشنهادات اثربخشی پیرامون بازبینی نظام آموزشی تبیین منع اشکال خشونت در حوزه‌های مختلف اعم از جنسیتی، قومیتی و اقلیت‌ها و سایر تمایزهای شهروند مطرح شد و از نظام آموزشی و کمیسیون‌های آموزش و کارآموزی کانون‌های وکلا خواسته شد نسبت به تبیین موارد نقض امنیت انسانی و اعمال خشونت علیه زنان اهتمام ورزند.

در پایان این جلسه نیز حاضران بر تشکیل کمیته اخلاق حرفه‌ای در کانون‌های وکلا تاکید کردند و تدوین آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای به خصوص با تمرکز بر منع اشکال خشونت علیه وکلا از جمله خشونت‌های جنسیتی علیه بانوان وکیل مورد تاکید قرار گرفت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42560
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 273 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما