• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
11
کمیته محیط زیست کارگروه حقوق بشر اسکودا با اشاره به حریق در جنگل‌های بلوط زاگرس بیانیه‌ای منتشر کرد؛

آمادگی اسکودا برای مشارکت در فرایند آسیب‌شناسی اطفای حریق در جنگل‌ها/ کمیته ملی تشکیل شود

  • کد خبر : 41534
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
آمادگی اسکودا برای مشارکت در فرایند آسیب‌شناسی اطفای حریق در جنگل‌ها/ کمیته ملی تشکیل شود
کمیته محیط زیست کارگروه حقوق بشر اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در بیانیه‌ای با اشاره به حریق در جنگل‌های بلوط زاگرس، ضمن تاکید بر تشکیل کمیته‌ای ملی در این زمینه، برای مشارکت در فرایند آسیب‌شناسی اطفای حریق در جنگل‌ها فراخوان داد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) متن بیانیه به این شرح است: «همه ساله در فصل گرما، حریق دامن جنگل‌های سرزمین‌مان را می‌گیرد. علت‌یابی پیمایشی این حوادث گاه با قهر طبیعت و گاه با عامل انسانی و سازمانی سودجو قرین است.

باری حق حیات و زیست مشترک ما ایرانیان در وضعیت خشکسالی و کم‌آ‌بی‌های پی‌درپی و تغییرات اقلیمی نگران کننده در شرایطی قرار گرفته که باید حمایت‌های مداخله‌گرانه و اولویت‌مندی برای محیط زیست اتخاذ شود و فرصت آزمون و خطا نداریم.

جای عذر و بهانه نبوده و در وضعیت فعلی همه مسئولیم. باید به صورتی فراگیر، ما نهادهای مدنی در کنار آحاد شهروندان و حکمرانان آگاه باشیم که مجال تعلل و فعل و ترک فعل ناپایدار و ناکارآمد و غیر اثربخش نداریم. تفکر توسعه‌ای به شیوه‌ای دوراندیش و با حکمت درصدد حفظ منابع و صیانت از میراث مشترک مردمان به خصوص جنگل‌ها و دریاها و منابع خدادادی کمیاب است. مدیریت این منابع در گرو نظام حقوقی تامینی و تضمین پایداری و حفظ آنهاست.

با این وصف، کمیته محیط زیست ضمن ابراز نگرانی از وضعیت پایش حریق جنگل‌ها و ضرورت اولویت‌دهی حکمرانی به مقوله محیط زیست، لازم می‌داند تمرکز پیشگیرانه نهادهای مسئول در جلوگیری از وقوع فاجعه زیست محیطی در جنگل‌های بلوط زاگرس (مریوان) را مطالبه نموده و با امعان نظر به طعمه حریق شدن چندین هزار هکتار از این جنگل‌ها و گونه‌های جانوری و نابودی اکوسیستم آن، خواستار اقدام فوری دولت در ارسال تجهیزات لازم همچون هواپیما و … به محل و کمک به نیروهای مردمی در جهت مهار آتش شود.

به منظور جلوگیری از وقوع چنین فاجعه‌هایی که در کشور و فصل گرما پر بسامد است، لازم است با تشکیل کمیته‌ای ملی متشکل از ارگان‌های ذیربط، نهادهای مردمی و مسئولان استانی اقدامات پیشگیرانه در راستای حفاظت از محیط زیست و برخورد قاطعانه دستگاه قضا با سودجویان و عاملان این نوع حوادث در دستور کار قرار گیرد. بدین منظور کمیته محیط زیست کارگروه حقوق بشر اسکودا آمادگی کامل خود را در راستای عملیاتی شدن فرایند اقدام بهنگام و اثربخش و کارامد اعلام می‌کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=41534
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 367 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما