• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
10
رئیس کانون وکلای اردبیل در نشست محیط زیست با محوریت دریاچه ارومیه تاکید کرد:

آمادگی کانون وکلا برای کمک به حفظ محیط زیست و دفاع از حقوق ملت

  • کد خبر : 42631
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
آمادگی کانون وکلا برای کمک به حفظ محیط زیست و دفاع از حقوق ملت
نشست هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان اردبیل با موضوع محیط زیست با محوریت دریاچه ارومیه، با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی، اساتید دانشگاهی و وکلای دغدغه‌مند در امور محیط زیست برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری اردبیل، قادر شیری، رئیس کانون وکلای اردبیل در این نشست ضمن عرض خیر مقدم به وکلا و میهمانان حاضر در این نشست، زمین را مادر انسان و مهد حق حیات عنوان کرد و تکلیف اخلاقی و قانونی همه دانست که از این میراث خدادادی به نحو احسن حراست و حفاظت کنند و گفت: زمین متعلق به نسل‌های بعدی هم هست و ما متعهد هستیم این امانت را به نسل‌های بعدی تحویل دهیم.

حل بحران محیط زیست باید بر هر برنامه و سیاستی اولویت داشته باشد

وی با بیان اینکه محیط زیست با حق حیات و سلامتی و زندگی نوع بشر گره خورده و تخریب آن در سطح گسترده غیر قابل جبران است، تصریح کرد: امروز همه استان‌های کشور با بحران خشکسالی و زیست محیطی مواجه هستند و شایسته است برنامه مدون برای این امر صورت گیرد. امروز بزرگترین دشمن جامعه ما خشکسالی و بحران زیست محیطی است و امیدواریم حل این بحران بر هر برنامه و سیاستی اولویت داشته باشد.

شیری در پایان آمادگی کانون وکلای دادگستری به عنوان کهن‌ترین نهاد مدنی کشور برای کمک به حفظ و حراست محیط زیست و دفاع از حقوق ملت را اعلام کرد و تشکیل چنین جلساتی را مصداق بارز وکیل و مسئولیت اجتماعی دانست.

متاسفانه مطالبه زیست محیطی از ملی به منطقه‌ای تنزل یافته است

دکتر محمدعلی رضایی آهنگران، نایب رئیس ادوار اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران نیز در این نشست به تعهد دولت به حفظ محیط زیست اشاره و این تعهد را تعهد به نتیجه دانست و گفت: نگاه توسعه محور بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های زیست محیطی و عدم توجه به نظریات متخصصان زیست محیطی از چالش‌های اساسی است. متاسفانه مطالبه زیست محیطی از ملی به منطقه‌ای تنزل یافته است و ضرورت دارد باز تعریفی از سیاست و منافع ملی صورت گیرد و عزم ملی برای احیا و حفظ محیط زیست داشته باشیم. وجود کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد محیط زیست و تصریح قانون اساسی نشان از اهمیت محیط زیست بوده است.

سیاست‌گذاری نادرست در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مشکل‌ساز شده است

دکتر سفیدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه محیط زیست نیز طی سخنانی در این نشست سیاست‌گذاری نادرست در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی را مشکل‌ساز توصیف کرد و گفت: با توجه به ارتباط محیط زیست با سایر بخش‌ها باید دید وسیعی نسبت به محیط زیست داشته باشیم. رابطه توسعه و محیط زیست یک رابطه تنگاتنگ بوده و باید با دقت و ظرافت خاصی این رابطه تنظیم شود و ضرورت دارد تا با مقامات و نهاد‌های تصمیم‌ساز گفتگو صورت گیرد و از متخصصان حوزه محیط زیست استفاده کنند.

دشمن اصلی محیط زیست جهل، فقر و بیکاری است

دکتر شهندی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به جایگاه محیط زیست در شرع و قانون اساسی، حراست و حفاظت از محیط زیست را تکلیف همگانی عنوان کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست، مانع توسعه نیست، ولی توسعه باید پایدار و متوازن باشد و نباید باعث تخریب محیط زیست شود.

وی دشمن اصلی محیط زیست را جهل، فقر و بیکاری دانست و رویکرد‌ها نسبت به محیط زیست را در پنج محور خلاصه کرد و گفت: گروهی بی‌تفاوت هستند، گروهی نگاه منفعت‌طلبانه دارند، گروهی هم نگاه احساسی به موضوع دارند اما در نهایت این نگاه کارشناسی به موضوع است که باید در اولویت قرار گیرد.

شهندی با اشاره به اینکه خشکسالی و فقدان بارش باران و برف عامل اصلی خشکسالی دریاچه ارومیه است، به مسئله چاه‌های غیرمجاز اشاره و عنوان کرد: ۱۱۰ هزار چاه آب وجود دارد و ۸۰ هزار حلقه از چاه‌ها نیز غیر مجاز هستند. شغل اصلی مردم ارومیه، کشاورزی و باغبانی است و ستاد احیا و کارگروه احیای دریاچه ارومیه نیز تشکیل و مطالعاتی را انجام دادند اما با توجه به مساحت دریاچه ارومیه و خشکسالی و اینکه آب پشت سد‌ها هم در حدی نیست که دریاچه را پوشش دهد، باید الگو‌های رفتاری و کشاورزی و نوع کشت تغییر یابد.

ضرورت تغییر سیاست‌های کلان کشور در حوزه محیط زیست

در ادامه نیز حاضران در نشست، ضمن ابراز تاسف از بحران‌های زیست محیطی بر این نکته تاکید کردند که ضرورت دارد تا سیاست‌های کلان کشور تغییر یابد و در هر حوزه‌ای دادستان‌ها به عنوان مدعی‌العموم بر حفاظت از محیط زیست نظارت کرده و افراد خاطی را تحت پیگرد قرار دهند.

حاضران در نشست نگاه سرمایه‌داری به مسائل را در تخریب محیط زیست تاثیرگذار دانسته و عنوان کردند که کشور نیازمند ایجاد تعادل بین اقتصاد، اشتغال و محیط زیست است.

تغییر سیاست‌های کلان کشور در حوزه حفاظت از محیط زیست، مدیریت کارا و کارشناسی‌محور، تخصیص بودجه به محیط زیست، اولویت یافتن محیط زیست بر سایر برنامه‌ها و تغییر در نحوه مصرف از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42631
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 252 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما