• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
18

آنچه در منا اتفاق افتاد، مصداق قتل در مزدحم است

  • کد خبر : 25383
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) گفت: آنچه که در منا اتفاق افتاده مصداق قتل در مزدحم است و باید دولت عربستان دیه آسیب دیدگان و قربانیان این حادثه را پرداخت کند. بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگا حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره پیگیری فاجعه منا از نظر حقوق داخلی و بین‌المللی، […]

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) گفت: آنچه که در منا اتفاق افتاده مصداق قتل در مزدحم است و باید دولت عربستان دیه آسیب دیدگان و قربانیان این حادثه را پرداخت کند.

بهمن کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگا حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره پیگیری فاجعه منا از نظر حقوق داخلی و بین‌المللی، اظهار کرد: اولا از نظر حقوقی و کیفری آنچه که در منا اتفاق افتاده قتل در مزدحم است و از آنجا که فرد مسئول در این حادثه دقیقا مشخص نیست، باید دیه از بیت المال – خزانه عربستان – پرداخت شود، زیرا این فاجعه در محدوده حکومت این کشور رخ داده است.

وی افزود: ثانیا محاکم داخلی ما فاقد صلاحیت در بررسی حادثه منا هستند و نمی توانند به این مساله رسیدگی کنند؛ زیرا اصولا حقوق جزا سرزمینی است و محاکم جایی که واقعه در آن اتفاق افتاده، صالح به رسیدگی هستند.

کشاورز با اشاره به اینکه نیازی به تشکیل دادگاه برای بررسی فاجعه منا نیست، گفت: باید از کلیه اولیای دم و مجروحان، وکالتی که قابل ارایه در دادگاه‌های عربستان باشد، اخذ شود و سپس فردی به وکالت از اولیای‌دم و مجروحان در دادگاه‌های عربستان علیه این کشور به منظور مطالبه دیه از بیت المال اقامه دعوا کند.

وی افزود: راه دیگر این است که موضوع را از طریق مذاکره با مقامات عربستان حل کنیم و دولت عربستان خسارات وارده بر متضرران را جبران کند.

کشاورز درباره اقدامات بین المللی برای بررسی فاجعه منا گفت: از آنجا که ابعاد حادثه هنوز روشن نشده، به نظر می‌رسد باید اقداماتی جهت روشن شدن قضیه و اینکه آیا عمدی در کار بوده یا مطلقا خطا و تقصیر مطرح است، انجام شود. در این صورت است که می‌توان در مورد اینکه آیا می‌توان اقدامی در مراجع بین‌المللی در این زمینه انجام داد، تصمیم گرفت.

انتهای پیام

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25383
  • 1262 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای آنچه در منا اتفاق افتاد، مصداق قتل در مزدحم است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما