• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
رییس کانون وکلای دادگستری خراسان در همایش «داد و دادگری در شاهنامه فردوسی»:

ارتباط موثرتر وکلا با ادبیات فارسی به جامعه حقوقدان در نگارش لوایح و فن سخنوری کمک شایانی خواهد کرد

  • کد خبر : 40539
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
ارتباط موثرتر وکلا با ادبیات فارسی به جامعه حقوقدان در نگارش لوایح و فن سخنوری کمک شایانی خواهد کرد
رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: ابوالقاسم فردوسی حکیم زمان خویش بوده و در اشعارش نیز علاوه بر حکمرانان، مردم را نیز به گسترش عدالت و بیدادستیزی توصیه می‌نمود.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای خراسان، دکتر عباس شیخ الاسلامی در نخستین همایـش «داد و دادگری در شاهنامه فردوسی» که عصر روز پنجشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۲ در محل کانون وکلای دادگستری خراسان، برگزار شد، اظهار داشت: پاسداشت روز حکیم فردوسی و تجلیل از کتاب ارزشمند شاهنامه معمولا به چند دلیل از جمله احیای زبان فارسی و هویت ایرانی و داستان های حماسی او صورت می گیرد، لیکن به نظر می رسد که ویژگی ظلم ستیزی او و ستایش عدالت و دادگستری در اشعارش از مولفه های بسیار شاخص این اثر گرانقدر است.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان ضمن یادآوری این نکته که برخلاف زمانه حکیم فردوسی که علوم از یکپارچگی برخوردار بوده، امروزه شاخه های علوم، گسترش پیدا کرده و موجب تخصصی شدن دانش شده است، اظهار داشت: این امر باعث شده بین علم حقوق و ادبیات فارسی فاصله بیفتد و جامعه حقوقدانان و ادیبان از یکدیگر دور شوند.

دکتر شیخ الاسلامی در ادامه افزود: جامعه حقوقدانان باید علاوه  بر مهارت در فن وکالت و دفاع دعاوی، از مهارت های مرتبط با زبان فارسی همچون نگارش و استفاده صحیح از این زبان فاخر نیز بهره مند شوند. امری که در تعامل بیشتر با اساتید حوزه ادبیات محقق می شود.

وی ضمن تاکید بر برگزاری جلسات اینچنینی، خاطر نشان کرد: ارتباط بیشتر و موثرتر میان کاراموزان و وکلا با زبان و ادبیات فارسی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد زیرا به جامعه حقوقدان در نگارش لوایح و فن سخنوری و ترویج علوم میان رشته ای نظیر تاریخ و ادبیات حقوق و فلسفه حقوق کمک شایانی می کند.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان در پایان ضمن قرائت ‌‌چند بیت از اشعار شاهنامه در ستایش عدالت و دادگری بیان داشت: اجتماع پسندیده وکلا و ادیبان، تعامل بسیار فرخنده ای خواهد بود که هم جامعه در راستای رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی از آن منتفع خواهد شد و هم موجب ارتقای فرهنگ حقوقی سازنده خواهد بود.

گفتنی است در این مراسم که با اجرای دکتر امیر الهامی استاد ادبیات دانشگاه فرپوسی مشهد برگزار شد، اساتیدی همچون محمد حسین ساکت، ادیب، شاعر و وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمد جعفر یاحقی، استاد دانشگاه و شاهنامه پژوه برتر کشور،‌ دکتر زاگرس زند شاهنامه پژوه و محقق تاریخ، به ایراد سخنرانی پرداختند. همچنین استاد محمد یگانه، چهره جهانی موسیقی مقامی ایران و گروه ایشان، به اجرای قطعات شاخص از موسیقی سنتی پرداختند و استاد علی اکبر رضوانی، هنرمند خوشنویس برجسته کشور نیز به صورت زنده، اشعاری از شاهنامه فردوسی را نگارش کرد.

لازم به یادآوری است، این مراسم با تقدیر از اساتید فوق، در ساعت ۲۲ به پایان رسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=40539
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 427 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما