• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
دکتر کوشا در نشست کارگروه حقوق بشر اسکودا:

ارتقاء شاخص‌های عدالت قضایی با کنشگری وکلای شرافتمند محقق می‌شود

  • کد خبر : 38090
  • ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
ارتقاء شاخص‌های عدالت قضایی با کنشگری وکلای شرافتمند محقق می‌شود

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) با بیان اینکه استقرار حکومت قانون و التزام محاکم قضایی به قواعد و موازین آیین دادرسی و اصول جزایی از مطالبات وکلای دادگستری است، گفت: احترام به حقوق بشر، رعایت حقوق متهم و التزام به قانون از ضروریات دنیای امروز است که در وضعیت اضطراری، این ضرورت مضاعف می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) دکتر جعفر کوشا طی سخنانی در نشست کارگروه حقوق بشر اسکودا که با عنوان «امنیت قضایی و دادرسی منصفانه» برگزار شد، با تاکید بر ضرورت تضمین اثربخش اصول دادرسی منصفانه و عدالت قضایی در مواجهه ضابطین با شهروندان و نیز در روند دادرسی، اظهار کرد: وکلا دیده‌بانان حکومت قانون هستند و مطالبه‌گری آنان نباید تفسیر به تقابل شود. به طور مثال این مطالبه به‌حق همیشه وجود دارد که برخورد پلیس با اعتراضات مدنی و یا نافرمانی‌ها باید در چارچوب قانون باشد و توجه شود که مطالبات اجتماعی با راه حل‌های پلیسی پاسخ داده نشود و احترام به حقوق مردم و پاسخگویی به نیازهای آن و نیز اقتضائات اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وکلا نیز باید به وظیفه خود عمل کنند و احتیاط در حفظ دماء و نفوس را وظیفه خود بدانند افزود: وکیل باید هم نسبت به شرافت و انسانیت متعهد باشد و هم باید با انجام وظایف علمی خود، مهارت‌های حرفه‌ای‌اش را در جهت حمایت از آزادی و عدالت بکار گیرد و در این روند نیز نباید تهدید شود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه ارتقاء شاخص‌های عدالت قضایی با کنشگری وکلای شرافتمند محقق می‌شود، تصریح کرد: هیات‌های مدیره‌ کانون‌های وکلای دادگستری نیز نباید در حمایت از وکلایی که در معرض تهدید هستند مسامحه کنند، چرا که تهدید وکلا توسط هیچ احدی پذیرفتنی نیست.

دکتر کوشا در ادامه با بیان اینکه در نحوه رسیدگی به پرونده‌ها باید اصول جزای عمومی اولویت باشد و رعایت حقوق متهم و اصل برائت و نیز توجه به ارکان دادرسی عادلانه مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: باید در کنار قوه قضاییه با نگاهی دلسوزانه سعی کنیم شاخص‌های عدالت را تبیین کرده و در تعامل با قضات دادگستری زمینه امنیت انسانی و کاهش رنج شهروندان را در اولویت قرار دهیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) از وکلا خواست در ایفای نقش حرفه‌ای خود از زمان دستگیری تا انتهای فرایند دادرسی به پایش اصول قانونی بپردازند و بر رعایت آن اصرار ورزند و افزود: وکلا باید از زمان بازداشت موکل تا زمان اجرای حکم مستندسازی کنند و ضمن بررسی جدی و علمی، در کنار قوه قضاییه در راستای ارتقاء نظام عدالت کیفری و حفظ حقوق انسانی تلاش مسئولانه داشته باشند. در این فرایند لازم است که وکیل از دفاع محروم نشود و در حمایت از حقوق مردم، شجاع و مصمم باشد. در این زمینه ژان ژاک روسو می‌گوید قاضی بلندگوی قانون است و وکیل نیز در کنار قاضی باید از قانون و حقوق بشر دفاع کند و اصل برائت و لوازم آن را پاس بدارد.

دکتر کوشا در پایان از پژوهشگاه قوه قضائیه خواست با همکاری وکلای تلاش‌گر و مسئولیت‌شناس، نسبت به شاخص‌گذاری دادرسی منصفانه در محاکم انقلاب اهتمام ورزد و جرایم علیه امنیت طی گفتگوی علمی و فقهی و نیز برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی با تلفیق بخش عملی و علمی مورد توجه و اولویت قرار گیرد تا اعمال قانون برخلاف اصل ۹ قانون اساسی، باعث تضییع حقوق شهروندی نشود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=38090
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 516 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما