• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
10
آیت‌الله مکارم شیرازی:

از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست

  • کد خبر : 42042
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست
آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاء رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه درباره ماده 4 لایحه برنامه هفتم توسعه که موجبات نقض استقلال کانون وکلای دادگستری را فراهم می‌کند اعلام کرد: «از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست.»

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری کرمانشاه، در نامه سید طاهر نعلینی، رئیس این کانون آماده است: «همان‌طور که مستحضرید قانون اساسی میثاق ملی و بالاترین سند حقوقی کشور است که تعیین کننده حدود و راهنما برای تدوین و تعیین قوانین جزئی‌تر بشمار می‌رود که حدود و صلاحیت و وظایف نهاد‌ها و دستگاه‌های اساسی کشور را معین می‌کند، لذا تدوین هر قانونی که مستقیم یا غیر مستقیم موجب تخدیش اصول قانون فوق‌الذکر گردد بی‌شک بر ضد محور وفاق است و ناخواسته حتی می‌تواند در راستای منویات دشمنان اسلام و ایران عزیز باشد.

لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری به عنوان اصلی‌ترین مرجع قانونی تبیین جایگاه وکیل مستقل است و در راستای اهداف عدالت اسلامی، تدوین‌گر جایگاه وکیل مستقل و شریف است.

حال آنکه با توجه به عدالت قضایی که از اصول مطروحه و مهم در شریعت اسلام است؛ آیا تدوین قوانین و مقررات غیر ضروری که مغایر با اصل ۳۵ و ۱۵۶ قانون اساسی و نافی استقلال وکیل باشد و موجب تزلزل و تنزل جایگاه کانون‌های وکلا گردد ولو با توجیهات عامه‌پسند حرمت شرعی دارد یا خیر؟

مبرهن است که وظیفه وکیل دادگستری دفاع از حق و مظلوم می‌باشد و وکیل دادگستری تا استقلال و امنیت شغلی که لازمه امر دفاع است نداشته باشد نمی‌تواند به معنای واقعی از حق و مظلوم دفاع کند.

با عنایت به آنچه معروض افتاد آیا تصویب ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه (اصلاحی کمیسیون تلفیق) و تبصره‌های ۱ و ۲ آن که عملا استقلال وکیل و کانون‌های وکلا را ملغی می‌کند، به نظر حضرتعالی حرمت شرعی دارد یا خیر؟»

آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز در پاسخ به این استفتاء نوشت:

«بسمه تعالی

با سلام

از بین بردن استقلال کانون وکلا جایز نیست.

همیشه موفق باشید»

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42042
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 382 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما