• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
23

آیین نامه ارایه خدمات الکترونیکی قضایی تصویب شد

  • کد خبر : 31303
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۸

آيين نامه ارايه خدمات الكترونيكي قضايي بيست و دوم خرداد ماه جاري از سوي آيت الله صادق آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه تصويب شد كه بر اساس اين آيين نامه مركز آمار قوه قضاييه موظف است امكانات لازم را براي ارائه خدمات الكترونيكي حداكثر تا پايان امسال فراهم كند. به گزارش روز دوشنبه پايگاه اطلاع […]

آيين نامه ارايه خدمات الكترونيكي قضايي بيست و دوم خرداد ماه جاري از سوي آيت الله صادق آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه تصويب شد كه بر اساس اين آيين نامه مركز آمار قوه قضاييه موظف است امكانات لازم را براي ارائه خدمات الكترونيكي حداكثر تا پايان امسال فراهم كند.
به گزارش روز دوشنبه پايگاه اطلاع رساني روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران، آيين نامه ارائه خدمات الكترونيك قضايي در اجراي بند ششم سياست هاي كلي قضايي پنج ساله ابلاغي، بند ج ماده ۴۸ قانون برنامه پنجم توسعه كشور، تبصره بند ج ماده ۱۱ قانون ارتقاء سلامت نظام اداري و مقابله با فساد و در راستاي رفع اطاله دادرسي و تسريع در امور جاري محاكم و پيشگيري از وقوع جرم تهيه و تدوين شده است
بر اساس اين گزارش آيين نامه ياد شده در ۱۴ ماده و دو تبصره از سوي رييس قوه قضاييه به تصويب رسيده است.
بر اساس ماده چهاردهم آيين نامه خدمات الكترونيكي قضايي، مركز آمار و فناوري اطلاعات موظف است با هماهنگي مراجع قضايي و شوراهاي حل‌اختلاف و ساير مراجع ذيربط امكانات لازم را براي ارائه خدمات الكترونيكي حداكثر تا پايان سـال جاري فراهم آورد. زمان‌بنـدي، نوع دعاوي و حوزه‌هاي قضايي كه خدمـات قضايي آن از طريق سامـانه‌هاي الكترونيكي انجام مي‌شـود، به مـوجب دستورالعملي است كه توسط مركز آمار و فناوري اطلاعات تهيه و به تصويب رييس قوه قضاييه مي‌رسد.
همچنين بر اساس ماده ۱۰ آيين نامه خدمات الكترونيكي قضايي، از تاريخ تصويب اين آيين‌نامه، ضابطان دادگستري، كارشناسان رسمي، وكلاي دادگستري، سازمان‌هاي پزشـكي قانوني و زندان‌ها و ساير اشخاص و نهادهاي مرتبط با دادرسي، مكلفند نتيجه اقدامات و گزارش‌ها و اجراي دستورات قضايي را پس از ثبت‌نام و اخذ كد رهگيري از طريق سامانه خدمات قضايي به طريق الكترونيك ارسال كنند.
در ماده يازدهم نيز آمده است: ضابطان دادگستري مكلفند در جرايم مشهود و امور فوري پس از انجام اقدامات اوليه و ضروري و تشكيل پرونده مقدماتي به صورت غيرالكترونيكي، متعاقباً نسبت به ثبت پرونده و انعكاس نتيجه اقدامات در درگاه خدمات قضايي قوه قضاييه و ارسال الكترونيكي آن به مقام قضايي ذي‌صلاح و پيگيري و انجام دستورات مقام قضايي از طريق سامانه اقدام كنند.
طبق ماده دوازدهم آيين نامه ياد شده در امور كيفري در صورتي كه اقدام اوليه به صورت الكترونيكي ممكن نباشد، پس از تقديم شكايت به صورت غيرالكترونيكي به ضابطان يا مقامات قضايي و انجام اقدامات فوري، پيگيري پرونده و تقديم لوايح دفاعي و اسناد و مدارك استنادي طرفين و وكلاي آنها به طريق الكترونيك ادامه خواهد يافت.
همچنين بر اساس ماده ۱۳ اين آيين نامه روساي واحدهاي ذيربط، مسئول اجراي مفاد اين آيين‌نامه در حوزه تحت مديريت خود هستند و مركز آمار و فناوري اطلاعات، متولي تامين امنيت و سطوح دسترسي به سامانه و ايجاد تمهيدات لازم جهت اجراي اين آيين‌نامه و نظارت بر حُسن اجراي آن و ارائه گزارش مستمر از ميزان پيشرفت امور به رئيس قوه قضاييه است

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=31303

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما