• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7
با حضور رئیس و هیأت رئیسه اسکودا و روسای کانون‌های وکلای دادگستری؛

از فاز اول سامانه سخاوت رونمایی شد

  • کد خبر : 43106
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
از فاز اول سامانه سخاوت رونمایی شد
فاز اول سامانه سخاوت(شفافیت عملکرد وکلا) پیش از ظهر امروز چهارشنبه 27 دی ماه 1402 در مراسمی با حضور رئیس و هیأت رئیسه اسکودا، روسای ادوار اسکودا و نیز روسای کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری( اسکودا)، بر اساس اعلام قبلی و با توجه به لزوم افزایش شفافیت در عملکرد وکلا، از سامانه «سخاوت» در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه نخستین جشنواره روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری رونمایی شد.

در این مراسم که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، از فاز اول این سامانه بهره‌برداری به عمل آمد.

سامانه سخاوت (شفافیت عملکرد وکلا) علاوه بر فراهم آوردن بستر مناسبی برای شفافیت عملکرد وکلا، باعث می‌شود که چارچوبی برای مردم فراهم شده تا بتوانند اگر اظهارنظر یا شکایتی از وکیل دادگستری دارند، آن را در این سامانه ثبت کنند.

در این سامانه، عملکرد وکلای دادگستری حسب گزارش‌های رسیده از سوی موکلین، کاملا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر این اساس مردم در هنگام مراجعه به وکیل مدنظر خود، در جریان عملکرد آن وکیل قرار خواهد گرفت.

در مراسم رونمایی از این سامانه، ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در سخنانی با اشاره به فلسفه طراحی سامانه سخاوت گفت: سامانه‌ای که طراحی شده به صورت دقیق مولفه‌ها و پیشنهادهای موردنظر کانون‌های وکلای دادگستری را وفق آئین‌نامه درون خود جای داده است که به دو بخش مدیریت کانون‌های وکلا و همچنین امور مربوط به وکلای دادگستری تقسیم می‌شود. در خصوص بخش اول که مربوط به کانون‌های وکلای دادگستری می‌شود، صحبت‌هایی در باب نحوه صدور پروانه‌های وکالت و مسائل مربوط به شفافیت این روند مطرح شده بود که البته در برنامه هفتم توسعه هم بدان اشاره شده است که بر همین اساس پیشنهاد دادیم کانون‌های وکلای دادگستری ساز و کار مشخصی را در رابطه با سامانه سخاوت ارائه کنند که در نهایت این همفکری جمع‌بندی شد و سامانه مذکور در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: در این سامانه صدور پروانه وکالت و تمامی ارزیابی‌هایی که در مورد وکلا باید انجام شود قابل رویت و دسترسی است. نکته مهم این است که اظهارنظر در سامانه سخاوت از سوی موکلین در مورد وکلا، بر اساس یکسری از مولفه‌ها انجام خواهد شد. آنچه در این میان باید مورد نظر قرار گیرد این است که کانون‌های وکلای دادگستری باید تکلیف قانونی خود را انجام می‌دادند که ما هم این مهم را محقق کردیم.

همچنین صادقی، مجری طراحی و اجرای سامانه سخاوت در تشریح ویژگی‌های فنی این سامانه عنوان کرد: برای این سامانه وب سرویس‌های اختصاصی طراحی شده و کانون‌های وکلای دادگستری به صورت کاملاً اختصاصی می‌توانند سامانه مذکور را راه‌اندازی و بهره‌برداری کنند. این سامانه در نهایت بر دامنه Sekhavatbar.ir قابل دسترسی خواهد بود. نکته مهمی که در خصوص طراحی این سامانه باید مدنظر قرار گیرد این است که رجوع به سامانه سخاوت بر اساس دسترسی‌های مختلف انجام شد. به عنوان مثال شهروندان یک نوع دسترسی مختص به خود را دارند، اسکودا هم دسترسی مختص به خود را خواهد داشت و کانون‌های وکلا هم بر اساس دسترسی که برای آنها تعریف شده می‌توانند به این سامانه مراجعه و حتی موارد موردنظر خود را ثبت یا جست‌وجو کنند که البته ثبت ارزیابی کارآموزان و وکلا هم در این راستا تعریف شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3.6]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43106
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 1881 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما