• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10
رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین:

اساسی‌ترین جوهره ذات تحقق عدالت، استقلال وکیل است

  • کد خبر : 40306
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
اساسی‌ترین جوهره ذات تحقق عدالت، استقلال وکیل است
مراسم اهدای گواهی آغاز مرحله اول کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت 1401 روز پنج شنبه مورخ 14 اردیبهشت ماه 1402 با حضور رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین و اعضای هیات مدیره، دادستان دادسرای عمومی و انقلاب قزوین، اعضای کمیسیون کارآموزی و نیز کارآموزان در سالن تبلیغات اسلامی شهر قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان قزوین، محمد مهدی نحوی رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین، ضمن عرض خیر مقدم و تکریم و احترام به پذیرفته شدگان و حاضرین در سالن، با تشبیه وکلا به بال فرشته و بازوی دستگاه قضایی برای اجرای عدالت، هدف از تحصیل در رشته حقوق و انتخاب شغل وکالت را چیزی جز تحقق عدالت ندانست.

وی با بیان این موضوع که مهترین وظیفه وکلا در کنار دستگاه قضایی حاکمیت قانون و اجرای عدالت است، تصریح کرد: شالوده اصلی و اساسی ترین جوهره ذات تحقق عدالت، استقلال وکیل است.

نحوی همچنین با بیان اینکه استقلال وکیل در راستا و همجواری با دستگاه قضایی است و هیچ گاه در طول تاریخ کانون وکلای دادگستری در مقابل دستگاه قضایی نبوده و نخواهد بود، اهتمام همگان در حفظ استقلال وکیل و اجرای عدالت را خواستار شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین در راستای تحقق عدالت ۴ مولفه را برای وکلای دادگستری احصا کرد و گفت: اولین مولفه، تعهد به قانون، تعهد به صنف وکلا و گرامیداشت تلاش های بزرگان حقوق در صیانت از نهاد وکالت است. داشتن شجاعت وکلا در برابر نفس خود، حصول اطمینان از محق بودن موکل و دفاع از حق آن در برابر ظلم نیز به عنوان مولفه دوم مطرح است.

نحوی با اشاره به اینکه نباید از مولفه سوم یعنی ممارست در دانش افزایی و تکیه بر مطالعه علم روز نیز غافل بود چرا که چالش های جدید حقوقی مستلزم داشتن دانش روز حقوقی است، از بستر آماده کانون وکلا قزوین در آموزش و ترویج دانش روز حقوقی سخن گفت.

وی چهارمین مولفه وکلای دادگستری را توجه به پایگاه اجتماعی وکیل به عنوان زمینه استقلال وکلا دانست و افزود: حفظ پایگاه اجتماعی در حفظ کردار، رفتار، پوشش و شرافت هر وکیلی است و هیچ یک نباید شرافت خود را که به عنوان وثیقه قسم وکالت یاد کرده اند، به فراموش بسپارند و همواره باید در حفظ صیانت از شرافت اهتمام لازم را ورزند.

رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین، سخنان خود را با جملاتی از بزرگانی همچون دکتر آشوری و دکتر کاتوزیان که «وکیل در ابتدا به ساکن، خود نیز باید قاضی موکل باشد و پس از اطمینان از محق بودن وی در مقام دفاع از آن برآید » مزین کرد و خاتمه داد.

سید تقی حاجی سید رضی، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در ادامه این مراسم پس از تشریح عملکرد این کمیسیون، به توضیح و تبیین آیین نامه مصوبه  ۱۴۰۰، وجه تمایز رویه کارآموزی جدید نسبت به دوره های پیشین پرداخت.

رضی متذکر شد: مطابق آیین نامه جدید دوره کارآموزی مشتمل بر سه مرحله ۱۵ ماهه، شامل: ۲ ماه کلاس های آموزشی ۶۰ ساعت در ماه معادل ۸ ساعت در هفته، ۶ ماه حضور در محاکم و تهیه گزارش از پرونده های جاری و در پایان ۷ ماه کارآموزی نزد وکیل سرپرست است.

وی با اشاره به اینکه ورود به مرحله بعد مستلزم گذار از مرحله قبلی و کسب نمره قبولی است، تصریح کرد: وفق آیین نامه جدید کارآموز پس از دریافت پروانه کارآموزی به مدت ۸ ماه مجاز به اخذ پرونده نیست و در صورت تخلف دارای مسئولیت کیفری و انتظامی خواهد بود.

سید رضی همچنین از آغاز دوره های کارآموزی قبولین آزمون وکالت ۱۴۰۱ در هفته آتی خبر داد و افزود: در هفته جاری بنا به برگزاری انتخابات هیات مدیره، طی مذاکرات صورت گرفته با ریاست کانون، اولین کلاس های آموزشی با محوریت موضوع حقوق جزا در هفته آتی تشکیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری قزوین در پایان یادگیری حقوق بر پایه تحلیل و تشریح را به کارآموزان جدید الورود توصیه کرد و سخن گوهربار رنه داوید، نویسنده کتاب نظام های بزرگ حقوقی معاصر، را به عنوان چراغ روشنایی همه پژوهشگران حقوق قرائت کرد که گفت «پژوهشگر حقوق کسی نیست که قوانین را حفظ می کند زیرا قوانین در معرض تغییر و نسخ اند؛ بلکه پژوهشگر حقوق کسی است که قواعد حقوقی را می آموزد؛ زیرا که قواعد حقوقی  ماندنی هستند، قواعد حقوقی خود نورافکنی هستند که بر ظلمات قوانین می تابند و زوایای منحنی قوانین را بر ما روشن می سازند».

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=40306
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 495 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما