• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
رئیس کانون وکلای کردستان در سالروز گرامیداشت هفتم اسفند:

استقلال وکیل در روند دادرسی یک ضرورت است

  • کد خبر : 39185
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
استقلال وکیل در روند دادرسی یک ضرورت است
رییس کانون وکلای دادگستری کردستان با بیان اینکه این کانون با ۶۰ وکیل شروع به فعالیت کرد و هم‌اکنون ۴۷۴ وکیل از این کانون پروانه فعالیت گرفته‌اند، گفت: متاسفانه از این تعداد ۲۹ نفر نتوانسته‌اند پروانه کار خود را تمدید کنند.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان کردستان، احمد نامداری در نشست خبری با حضور خبرنگاران استان با اشاره به سیر فعالیت این کانون در کردستان از سال ۸۵ گفت: کانون کردستان با ۶۰ وکیل شروع به فعالیت کرد و اکنون در هشتمین دوره هیأت مدیره خود بسر می‌برد. هم‌اکنون  ۴۷۴ وکیل در کانون فعالیت دارند که از این تعداد ۲۹ نفر نتوانسته‌اند پروانه کار خود را تمدید کنند.

وی اظهار کرد: کانون وکلای استان کردستان، به عنوان قدیمی‌ترین صنف مدنی و اجتماعی استان، با مردم ارتباط تنگاتنگی دارد.

نامداری با بیان اینکه اداره معاضدت در کانون وکلای استان مطابق قانون فعال بوده و از اقشار مختلف مردم حمایت می‌کند افزود: دادگستری از وکلا به عنوان وکلای تسخیری استفاده می‌کنند و طبق قانون حضور وکیل در روند دادرسی یک امر ضروری است.

رییس کانون وکلای دادگستری کردستان، با اشاره به اینکه مردم به نقش وکیل مستقل پی‌ برده‌اند، عنوان کرد: نیاز به حضور وکلا در کنار مردم بسیاری از مشکلات جامعه را تسهیل می‌کند.

وی روز استقلال وکیل را روزی غیرسیاسی خواند و ادامه داد: استقلال به این معنی است که وکیل بتواند بدون هیچ ترسی از حقوق مردم دفاع کند.

رییس کانون وکلای دادگستری کردستان در ادامه از جذب ۹۸ نفر کارآموز در اجرای طرح تسهیل مجوزهای کسب‌وکار با آزمون طی سال گذشته خبر داد و گفت: این افراد از فارغ التحصیلان رشته های حقوقی هستند.

نامداری، کارکرد اصلی وکیل را خدمت به مردم عنوان کرد و افزود: طبق قانون هر وکیل می‌تواند ۳ پرونده معاضدتی داشته باشد و طی سال گذشته ۳۸۸ پرونده تسخیری و ۱۶۸ پرونده معاضدتی در استان کردستان پیگیری شده که جمع آنها به ۵۵۸ پرونده می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در وقایع سیاسی و امنیتی باید از وکلای مورد اعتماد استفاده شود، خاطرنشان کرد: در استان کردستان ۱۵ وکیل مورد وثوق دادگستری برای اخذ پرونده‌های سیاسی و امنیتی مشغول به فعالیت هستند.

رئیس کانون وکلای دادگستری کردستان همچنین در رابطه با تخلفات صورت گرفته از سوی وکلا و نحوه برخورد با آن، بیان کرد: هدف کانون وکلای استان حمایت از مردم است و در این زمینه تلاش می شود حقوق افراد جامعه با بومی کردن اعتراض های آنان حفظ شود.

نامداری بیشترین آمار تخلفات پرونده‌های وکلا را عدم حضور در جلسات دادگاه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۱۱۳ مورد پرونده مربوط به تخلف وکلا در استان در حال رسیدگی است که از این تعداد ۲ وکیل نتوانسته اند پروانه وکالت خود را تجدید کنند.

کانون وکلای کردستان

آخرین وضعیت وکلای تحت پیگرد کردستان

وی، با اشاره به اینکه تعرفه حق وکالت را قانون تعیین می کند، یادآور شد: آیین نامه تعرفه حق وکالت در همه دفاتر وکالت وجود دارد و همه مردم می توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ ضمن اینکه تعیین تعرفه به صورت خصوصی بین وکیل و موکل قانونی است.

رییس کانون وکلای دادگستری کردستان با اشاره به کسب‌وکار اعلام کردن حرفه وکالت گفت: اگر دولت و مجلس وکالت را جز کسب و کار اعلام می‌کنند باید به ایجاد اشتغال آن نیز توجه کند، چراکه بی‌توجهی به این قضیه سیستم دلالی را بیشتر می‌کند.

نامداری در مورد تعرفه حق وکالت هم گفت: آیین نامه تعرفه حق وکالت در همه دفاتر وکالت وجود دارد و همه مردم می توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ ضمن اینکه تعیین تعرفه به صورت خصوصی بین وکیل و موکل قانونی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ابراز کرد: ۱۱۳ پرونده شکایت از وکلای استان در مراجع قضایی در حال رسیدگی است که بیشترین آن مربوط به عدم حضور وکیل در جلسات دادرسی است. از سوی دیگر امسال ۸۴ پرونده شکایت از وکلای کردستان منجر به منع تعقیب شد و ۳۵ فقره نیز در دادگاه انتظامی در حال رسیدگی است، ضمن اینکه پروانه وکالت ۲ وکیل هم تعلیق شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری کردستان با اشاره به اینکه امسال ۲۹ وکیل هنوز پروانه فعالیت خود را تمدید نکرده‌اند، ادامه داد: سال گذشته ۳۸۸ فقره وکالت تسخیری و ۱۶۳ وکالت معاضدتی توسط وکلای استان انجام شد. همچنین وکلای این کانون ۲۸ پرونده مربوط به مددجویان کمیته امداد و ۳۹ پرونده مددجویان بهزیستی را وکالت کردند.

نامداری با اشاره به اینکه امسال ۶۸۲ مشاوره رایگان توسط این کانون انجام شده است، افزود: هر وکیل موظف است که در طول سال سه پرونده معاضدتی و یک پرونده تسخیری رایگان در استان به عهده بگیرد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39185
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 539 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما