• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7
رئیس دیوان عدالت اداری در جشن استقلال کانون وکلا در تبریز:

استقلال کانون وکلا، ریشه عقلی دارد و همه آن را پذیرفته‌اند

  • کد خبر : 43381
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
استقلال کانون وکلا، ریشه عقلی دارد و همه آن را پذیرفته‌اند
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: استقلال کانون وکلا را قانون اساسی، قوانین موضوعه و رویه مطرح در جامعه و عقلا پذیرفته‌اند و این امر ریشه عقلی دارد و قرار نیست با اظهارنظر شخصی این استقلال از بین برود.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان شرق، حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری در جشن استقلال کانون وکلای دادگستری در تبریز، با بیان اینکه درد امروز جامعه ما یک مشکل ریشه‌ای و بنیادین به خصوص در عرصه زمامداران و کارگزاران است، ادامه داد: در سه سالی که در دیوان عدالت اداری هستم، بحث قانون‌شکنی، انحراف از قانون و… به دلایل مختلف از ناحیه زمامداران و حاکمیت به معنای اعم کلمه و اخص آن در دستگاه اجرایی کشور دیده می‌شود و به نوعی باعث تولید زحمت برای مردم می‌شود، هر چند این اتفاقات در بدنه کارشناسی اتفاق می‌افتد، ولیکن از نظر تئوری چنین تصوری را مسئولان دستگاه حاکمیتی ندارند.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور اضافه کرد: ما در راس قانون‌گرایی بنا به آنچه جامعه‌شناسان می‌گویند، در دو بخش قانون‌گرایی داریم؛ بخش اول که قانون‌گرایی متعالی یا ارگانیکی است که اخلاق مدارانه و بنیادین است و بخش دوم قانون‌گرایی سلبی و ایجابی یا به اصطلاح جامعه‌شناسان، قانون‌گرایی مکانیکی است.

وی ادامه داد: در اغلب کشورهایی که مدعی نظم و انضباط و حکمرانی قانون هستند، از نوع‌ قانون‌گرایی سلبی و ایجابی و کاملا مکانیکی، نظارت‌ها با استفاده از ابزارها صورت می‌گیرد، اما به محض اینکه خلائی حاصل می‌شود، خشونت‌های عجیب و غریب در آن جوامع اتفاق می‌افتد، لذا معلوم ‌ی شود که آنها از نوع دوم قانون‌گرایی تبعیت کرده و این نوع قانون‌گرایی که در آن جوامع حکومت می‌کند، ایده‌آل اسلام نیست. اسلام به انسان‌ها کرامت داده و نگاه بالایی به آنها دارد؛ در این صورت است که قانون ارج پیدا کرده و مقدس می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری در ادامه با اشاره به نقش موثر نخبگان در پایداری نظام حکمرانی، عنوان کرد: از مهمترین عوامل موفقیت و پایداری در نظام حکمرانی، حضور پویا، بانشاط، به‌هنگام و متعهدانه نخبگان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است.

رئیس دیوان عدالت اداری با تاکید بر اینکه در مقام دادرسی، وکیل نسبت به  موکل خود، باید آزادانه، عالمانه و قاطعانه بر اساس حق و محوریت عدالت که تجلی‌گاه آن قانون است، دفاع کند، تصریح کرد: ورد زبان همه ما توجه و التزام به قانون است، ما به عنوان جامعه نخبگانی در عرصه دفاع از نظام در مقابل دشمنان و نیز در عرصه حمایت و دفاع به عنوان وکیل مدافع از نظام جمهوری اسلامی تکالیفی داریم.

وی افزود: امروز دشمن، جمهوریت این نظام را با شبهات زیادی نشانه رفته است، لذا بهترین افرادی که می‌توانند با استدلال و استناد، از نظام اسلامی، حاکمیت قرآن، احکام الهی، آرمان‌های امام و شهدا و منویات مقام معظم رهبری دفاع کنند، همین جامعه نخبگانی وکالت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مظفری تاکید کرد: امروزه دعوای ما بر سر استقلال کانون وکلا و استقلال دستگاه قضایی نیست.  این استقلال را قانون اساسی، قوانین موضوعه و رویه مطرح در جامعه و عقلا پذیرفته‌اند، چرا که ریشه عقلی دارد و نمی‌شود با اظهارنظر امثال بنده چیزی تصویب و اگر روزی رویگردان از این نظر بودیم، از بین برود.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: قاضی در مقام دادرس تابع نظر حاکمیت نیست، وکیل نیز در مقام دفاع از موکلش در محکمه، هم عالمانه و هم با قاطعیت و شجاعت باید به دفاع بپردازد. نمی‌دانم چرا برخی در چنین جمع‌هایی صحبت از استقلال کانون وکلا و به رسمیت شناختن آن می‌کنند؟ رسمیت این استقلال را خداوند متعال، قوانین و عقل به رسمیت شناخته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه چنین دیدگاهی در نظام قضایی وجود نداشته است که به استقلال وکلا خدشه‌ای وارد شده و یا از استقلال وکلا دفاعی صورت نگیرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43381
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 142 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما