• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7
گزارش بزرگداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلا در بوشهر با حضور نواب رئیس اسکودا؛

استقلال کانون وکلا با اصلاحات نقض نمی‌شود/ وکیل باید بتواند در برابر نماینده حاکمیت از حقوق ملت دفاع کند

  • کد خبر : 39238
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
استقلال کانون وکلا با اصلاحات نقض نمی‌شود/ وکیل باید بتواند در برابر نماینده حاکمیت از حقوق ملت دفاع کند
همزمان با فرا رسیدن هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع، نایب رئیس اول و دوم اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ضمن حضور در مراسم کانون وکلای استان بوشهر به تشریح و تبیین چشم‌انداز نهاد وکالت پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اسکودا در همایش بزرگداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در بوشهر با شعار «وکیل، مردم، مسئولیت اجتماعی»، اظهار کرد: در موضوع استقلال کانون وکلای دادگستری صحبت بر استقلال نهاد وکالت است و اینکه قاضی مستقل و وکیل مستقل برای اجرای عدالت باید چه کاری انجام دهند.

می‌خواستند نهاد وکالت را زیرمجموعه وزارت اقتصاد قرار دهند

وی افزود: در ۷۰ سال قبل نیاکان ما به این نتیجه رسیدند که اجرای عدالت برای مردم از سوی قاضی مستقل از طرف حاکمیت و نیز وکیل مستقل از طرف جامعه مدنی قابل تحقق است، بنابراین کانون وکلا باید مستقل باشد .در عین حال نیز می‌دانیم عده‌ای نمی‌خواهند کانون وکلا دارای استقلال باشد، لذا اولین راهکار برای تحقق این استقلال، حفظ اتحاد بین وکلا، کانون‌های وکلا و مدیران نهاد وکالت است.

کیانی گفت: این مشارکت و ایستادگی باعث می‌شود تا افرادی که قصد نقض استقلال نهاد وکالت را دارند بدانند در چنین روزها و همایش‌هایی برای حفظ استقلال کانون وکلا هم‌قسم می‌شویم.

وی اضافه کرد: زمانی که بحث استقلال مطرح است دانستن ماهیت استقلال امری بسیار مهم قلمداد می‌شود؛ بدان معنی که این استقلال به چه معنی و مفهومی خواهد بود.

کیانی اظهار کرد: زمانی که بحث صدور پروانه وکالت مطرح است، صدور و ابطال پروانه وکالت باید از سوی کانون وکلا با ضوابط قانونی صورت گیرد.  اکنون اختلاف نظرها نیز در دو مقوله صدور و ابطال پروانه وکالت است و چنانچه صدور و ابطال به درستی صورت نگیرد به طور قطع استقلال وکیل نقض می‌‎شود که نتیجه آن محقق نشدن رسالت وکیل به نحو مطلوب است.

وی افزود: برخی‌ها در فضای مجازی اعلام کردند که استقلال کانون وکلا با اصلاحات نقض می‌شود که در اینجا به صراحت عرض می‌کنم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

نایب رئیس اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: در سال گذشته افرادی سعی در تبدیل ماهیت وکالت به کسب‌وکار داشتند و می‌خواستند این نهاد صنفی را زیرمجموعه وزارت اقتصاد قرار دهند که موفق نشدند. با تلاش‌های فراگیری که صورت گرفت ماهیت امر وکالت کماکان حقوقی باقی مانده و وزارت اقتصاد نیز حق هیچگونه دخل و تصرفی در این موضوع را ندارد.

دکتر محمود حبیبی

حبیبی: برای رعایت عدالت باید وکیل مستقل وجود داشته باشد

در ادامه این بزرگداشت محمود حبیبی، نایب رئیس دوم اسکودا با اشاره به استقلال کانون وکلا گفت: در ارتباط با استقلال کانون وکلا دو ضابطه در فقه برای معیار عقلانیت آورده شده که گام نخست آن عدالت و انصاف و دوم نیز فهم عرفی است.

وی بیان کرد: خردمندان جامعه نیز اعتقاد دارند برای رعایت عدالت و انصاف در جامعه باید وکیل مستقل باشد و همچنین برای برقراری عدالت نیز وکیل باید بتواند در برابر نماینده حاکمیت بر سر حقوق ملت دفاع کند.

نایب رئیس دوم اتحادیه سراسری کانون‌های وکلادی دادگستری ایران ادامه داد: براساس دیدگاه عقلی و خردمندان چنانچه وکیل می‌خواهد حافظ حقوق مردم باشد باید بدون ترس و واهمه به امر دفاع بپردازد.

حبیبی افزود: دیگر ضابطه برای خردمندان فهم عرفی است، چراکه عموم مردم دوست دارند خودشان وکیل خودشان را انتخاب کنند و چنانچه وکیل گرفتند بدون ترس و واهمه و با استقلال کامل از حقوق‌شان دفاع کنند.

حبیبی ادامه داد: در آیات و روایات و آموزه‌های دینی عبارت‌های «غیرلرزان» و «بدون ترس و واهمه» در مورد وکیل بکار رفته است و وکیلی می‌تواند بدون ترس از حقوق موکل دفاع کند که وابسته به حاکمیت نباشد.

وی گفت: در منابع معتبر فقهی مانند جواهر الکلام نیز بر استقلال وکیل تاکید شده و به صراحت بیان شده که وکیل در حوزه دفاع باید مستقل باشد. براساس دیدگاه امام خمینی (ره) هم چنانچه وکیلی اختلاف دیدگاه با حاکمیت داشت ولی در چارچوب قانون خاص به دفاع از موکل بپردازد، دادگاه اجازه ندارد مانع از وکالت آن شخص شود. بر همین اساس وکیل دادگستری با اقدام‌ها و دفاع خود در چرخه عدالت قضایی به تحقق عدالت کمک می‌کند که این عدالت در قرآن و آموزه دینی رسالت همه پیامبران عنوان شده است.

وی گفت: از نمایندگان ملت انتظار است در بررسی لوایح و طرح‌های نهاد وکالت، استقلال کانون وکلا را حفظ کنند؛ زیرا که در آغاز نمایندگی خود قسم یاد کردند که تصمیم آنها براساس قانون اساسی و حافظ حقوق ملت باشد.

فرهمندصابر: استقلال جوهره و ذات عدالت است

بهرام فرهمندصابر، رئیس کانون وکلای دادگستری بوشهر هم با بیان اینکه استقلال وکیل ریشه در عدالت دارد، اظهار داشت: دسترسی به وکیل مستقل، متخصص و مجرب از حقوق ملت است که در فصل سوم قانون اساسی و اصل ۳۵ به صراحت مورد تاکید قانونگذار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه استقلال کانون وکلا ودیعه گران‌بهایی است که از نیکان به ما رسیده است و باید آنرا پاس بداریم، افزود: این میراث از بزرگان و پیشکسوتان عرصه وکالت همچون بزرگ دولتمرد آزادی‌خواهی و حقوقدادن مبرز مرحوم دکتر مصدق است که در اوج خفقان و دیکتاتوری در راستای تحقق عدالت قضایی لایحه استقلال وکلا را تنطیم نمود و درخت برومند وکالت کاشته و تناور شده و اکنون شاهد آثار مبارک آن هستیم.

فرهمند صابر در ادامه با بیان اینکه وکیل مستقل تنظیم کننده حقوق موکل درفرایند دادگستری است، اظهار داشت: استقلال وکیل باعث شهامت و صلابت وی در مقام دفاع از موکل است که منجر به عدالت قضایی می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر با اشاره به اینکه وکیل مستقل تعدیل‌کننده قدرت حاکمیت در مقام تنازل در فرایند دادگستری است، افزود: استقلال وکیل باعث تقویت و افزایش ضریب اتقان و کیفیت احکام می‌شود.

وی حضور وکیل مستقل را یکی از مولفه‌های دادرسی منصفانه عنوان کرد و بیان داشت: یکی از شاخص‌های توسعه قضایی در هر کشوری، نقش وکیل مستقل در محاکم است که هیچ وابستگی به قوه قضائیه نداشته باشد. براساس اساسنامه کانون وکلای بین‌المللی (IBA) استقلال و عدم وابستگی به حاکمیت یکی از شرایط حضور وکلا و کانون‌ها در این نهاد بین‌المللی است. لذا باید بگویم که استقلال جوهره و ذات عدالت است و اگر این ذات را از وکیل بگیرند هیچ چیزی از ما باقی نخواهد ماند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39238
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 534 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما