• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
14
در مراسم هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در گلستان مطرح شد؛

استقلال کانون وکلا به معنای قرارگرفتن در مقابل حاکمیت نیست

  • کد خبر : 39374
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
استقلال کانون وکلا به معنای قرارگرفتن در مقابل حاکمیت نیست
آیین گرامیداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری همزمان با هفدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت گلستان صبح پنجشنبه 11 اسفند ماه جاری طی مراسمی در شهر گرگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان گلستان، در این مراسم، دکتر حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری استان گلستان با اشاره به طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار، گفت: ایرادات به این طرح وارد است و کانون‌های وکلا باید با مسئولان قوه قضاییه و نمایندگان مجلس هم اندیشی کرده و به دنبال رفع چالش های موجود باشند.

وی با بیان اینکه وکلا باید برای پیشرفت در امور حرفه ای خود، هر روز در حال به روزرسانی و یادگیری مطالب جدید باشند، عنوان کرد: مباحث تئوریک در همه مقاطع وجود دارد اما دوره کارآموزی فرصت مناسبی است تا نحوه حضور در محاکم قضایی و برخورد با قاضی بیشتر آموزش داده شود.

رئیس کل دادگستری استان گلستان ادامه داد: در بحث استقلال، هر کسی از منظر خود آن را تعریف می‌کند اما نکته مهم استقلال در تبعیت از مباحث قانونی یکی‌ است. استقلال کانون وکلا منافاتی با امر نظارت ندارد، همانگونه که در دستگاه قضایی، قضات علیرغم داشتن استقلال از چرخه نظارت خارج نیستند.

آسیابی با تأکید بر حاکم شدن بهداشت حقوقی، بیان کرد: داشتن وکیل خانوادگی نقش مهمی در پیشگیری از جرایم حقوقی و کاهش پرونده‌ها دارد و اگر موضوع وکیل خانوادگی محقق شود در بحث پیشگیری از جرایم و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی گام بزرگی برداشته می شود.

استقلال کانون وکلا به معنای قرارگرفتن در مقابل حاکمیت نیست

حمیدرضا مومن، رییس کانون وکلای دادگستری گلستان نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: ما در مقابل حاکمیت نیستیم بلکه همواره در کنار آن ایستاده ایم؛ استقلال کانون وکلا به معنای خودگردانی است.

وی  اظهار کرد: کانون وکلا یک نهاد مدنی ریشه دار در کشور است که بدون دریافت ریالی از بودجه دولت، توسط اعضای خود اداره می شود و به شهروندان نیز خدمات رایگان ارایه می دهد.

مومن با اشاره به تصویب قانون استقلال کانون وکلای دادگستری و تاریخچه تشکیل کانون وکلا، تصریح کرد: در حال حاضر کانون های وکلا روزهای سختی را سپری می کنند و به جای توجه بیشتر به خدمت رسانی به مردم، مجبور به دفاع از استقلال خود هستند.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان عنوان داشت: این حق حاکمیت است که به تمامی امور از جمله کانون وکلا نظارت داشته باشد اما چالش استقلال کانون وکلا، به لحاظ دیدگاه بدبینانه ای است که عده ای می‌خواهند به نفع خودشان از آن استفاده کنند.

مومن افزود: طرح تسهیل کسب و کار، مشکلات بسیار زیادی را برای جامعه وکالت ایجاد کرده و از این طرح به عنوان مردودین طرح وکالت یاد می شود؛ ما معتقدیم لیسانسه های مردود حقوق امروز، به وکلای بیکار فردا تبدیل می شوند.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان تصریح کرد: این افراد بالقوه برای جامعه خطری ندارند اما وقتی پروانه دریافت کنند آن زمان ممکن است به دلیل بیکاری، مرتکب هر نوع عملی در این حرفه شوند.

مومن یادآور شد: وکیل بودن هزینه دارد و اکنون برخی از وکلا به دلیل مشکلات اقتصادی حتی قادر به تمدید پروانه خود نیستند و وقتی با چنین طرحی مواجه هستیم کنترل این همه وکیل، سخت و فسادآور خواهد شد.

وی گفت: این طرح از سوی کمیسیونی تصویب شده است که هیچ ربطی به حوزه حقوق ندارد و حتی کمیسیون حقوقی مجلس هم با آن مشکل داشت؛ وقتی کمیسیون اقتصادی برای تسهیل کسب و کار آن را در زمره مشاغل کسب و کاری قرار می دهد نمی توان انتظاری بیشتر از این طرح داشت.

رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان یادآور شد: بحث کسب و کار در راستای سیاست های کلی نظام در اصل ۴۴ فصل ۴ و موضوع اقتصادی و مالی است درحالی که وکالت دادگستری در اصل ۳۵ در فصل ۳ و در بحث حقوق ملت است که اساساً هیچ ارتباطی با مباحث اقتصادی نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: در سال آینده تعداد زیادی کارآموز به واسطه این طرح باید جذب کارآموزی وکالت شوند این در حالی است که هیچ زیرساخت مناسبی از جمله امکانات مکانی برای آموزش آنان نه در کانون و نه در دادگستری فراهم نیست.

مومن در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تاکنون چالش های زیادی را از باب نظارتی داشته ایم؛ تغییراتی که در مفاد آئین نامه آمده استقلال کانون وکلا را دچار خدشه و تزلزل کرده است و امید داریم با تعاملاتی که با ریاست دستگاه قضا انجام شده به زودی شاهد خبرهای خوبی برای رفع این مشکلات باشیم.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان در خاتمه یادآور شد؛ جای روز وکیل و استقلال کانون وکلا در تقویم رسمی کشور خالی است.

ورود ۱۷۰ شکایت به کانون وکلای گلستان در سال جاری

غلامرضا اتحادیه، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان نیز در این مراسم گفت: امسال ۱۷۰ شکایت به کانون وکلای دادگستری گلستان وارد شده است که بیش از ۶۰ فقره آن، عدم حضور وکلا در جلسات رسیدگی بوده است.

اتحادیه در این مراسم اظهار کرد: یکی از شاخصه های کانون وکلا، استقلال آن است و دادسرای انتظامی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات وکلا، مصداق آن است.

وی با اشاره به خدمات رایگان کانون وکلای دادگستری گلستان برای شهروندان، عنوان کرد: توانسته ایم تفاهم نامه ای با سازمان زندان ها برای حضور مستمر وکلا در زندان و ارائه خدمات به مددجویان منعقد کنیم و تفاهم نامه دیگری نیز با بهزیستی برای وکالت های معاضدتی امضا شده که هدف ما در آن خدمت به اقشار آسیب پذیر است.

اتحادیه افزود: ارتقای سطح علمی وکلا از جمله دغدغه های ما است اما در این مورد مورد کم مهری قرار گرفته ایم.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان بیان کرد: تلاش کردیم موضوعات مهم کانون از جمله ساخت ساختمان جدید را با جدیت پیگیری کنیم و اگرچه در مقاطعی با کمبود بودجه برای ساخت مواجه بوده ایم اما خوشبختانه تا به اینجای کار پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و امیدواریم به زودی شاهد افتتاح آن باشیم.

وکیل مستقل ضامن تحقق دادرسی منصفانه و عادلانه است

دکتر علی طالع زاری، رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری گلستان نیز در این مراسم گفت: وکیل مستقل ضامن تحقق دادرسی منصفانه و عادلانه است تا بتواند از موکلان خود به درستی دفاع کند.

وی افزود: لازمه یک وکیل مستقل، وجود یک نهاد مستقل است؛ وقتی می گوییم کانون وکلا مستقل است یعنی یک نهاد خودساخته است که منشاء آن قانون است.

رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری گلستان ادامه داد: صدور پروانه، ابطال پروانه، رسیدگی به تخلفات وکلا و ارائه مشاوره از مزایای این استقلال است و مراد ما از استقلال خودگردانی است و خودکامگی و نظارت گریزی نیست.

وی با اشاره به اجرای طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار و جذب ۱۵۹ نفر به عنوان کارآموز جدید وکالت در سال جاری، گفت: با استفاده از ظرفیت هایی که در این کمیسیون وجود دارد، نزدیک به هزار ساعت کارگاه تخصصی برگزار شده و با استفاده از ظرفیت های موجود، تقویم و دوره آموزشی برای کارآموزان جدید نیز برنامه ریزی خواهد شد.

طالع زاری خطاب به کارآموزان گفت: کسانی که امروز موفق به دریافت پروانه وکالت شده اند باید بدانند که مدام باید در حال ارتقای معلومات خود در حوزه حقوق باشند چراکه ردای وکالت بر تن بزرگان حرفه وکالت بوده و امروز به آنان رسیده است.

وی همچنین در رابطه با اجرای طرح تسهیل کسب و کار نیز اظهار کرد: اجرای طرح تسهیل، مشکل مشترک کانون وکلا و دستگاه قضایی است چرا که با اجرای این طرح علاوه بر آنکه هر فردی با پایین ترین نمره در درس های تخصصی به کارآموزی وکالت راه پیدا می کند چه کانون و چه دستگاه قضایی امکانات برگزاری دوره آموزشی برای این تعداد بالای کارآموز را ندارند. امسال ۴ برابر ظرفیت سال قبل، پذیرش انجام شده و باید به صراحت گفت که وضعیت فعلی وضعیت خطرناکی است.

رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری گلستان ادامه داد: انتظار ما این است که نهادی مسئول از جمله مجلس و قوه قضائیه توجه بیشتری به آثار سوء این طرح داشته باشند چراکه هیچ کانونی در سطح کشور امکان برگزاری دوره های کارآموزی را در این اندازه و تعداد ندارد و از سوی دیگر بر اساس آئین نامه این طرح این کارآموزان موظف هستند تا ۶ ماه هر روز یک گزارش کاری تهیه کنند که این امر امکانپذیر نیست.

طالع زاری اضافه کرد: با اجرای این طرح در چند سال آینده، تمام بنیان های حقوقی کشور از هم می پاشد.

وظیفه صندوق حمایت مالی از استقلال کانون وکلا است

سنجر فخری، رئیس صندوق حمایت وکلای دادگستری نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با بیان اینکه صندوق حمایت وکلای دادگستری از نظر سلامت و آینده نگری جزو برترین صندوق های بازنشستگی است، افزود: این صندوق در سال ۱۳۵۵ شکل گرفت و موسسان آن بر این باور بودند که کانون وکلا در کنار استقلالی که دارد باید یک صندوق حمایتی مستقل نیز برای اعضای خود داشته باشد تا وکلا از محل پرداخت های خود در دوران بازنشستگی بتوانند از مزایای مستمری آن بهره مند شوند.

فخری افزود: این صندوق به اندازه ذخایری که دارد هر ساله برای آن تصمیم گیری می کند و هر چه امروز توان پرداخت برای صندوق بیشتر باشد در نتیجه آتیه بهتری برای اعضا در دوران بازنشستگی ایجاد می کند.

گفتنی است در این برنامه از ۶ نفر از اساتید اختبار (دکتر حمیدرضا اسمعیلی، علی اکبر اسمعیلی، دکتر ابوالفضل دنکوب، دکتر محمد غلامعلی زاده کجو، دکتر صالح یمرلی و دکتر هما داودی) تجلیل به عمل آمد.

در پایان این مراسم نیز، تعداد ۱۴ نفر از کارآموزان وکالت عضو کانون وکلای دادگستری گلستان پس از اتیان سوگند به جمع وکلای پایه یک استان پیوستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39374
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 573 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما