• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
حاشیه‌نگاری روابط عمومی اسکودا از رقابت‌های ورزشی وکلای دادگستری؛

المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا؛ پیش به سوی ورزش حرفه‌ای

  • کد خبر : 41121
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا؛ پیش به سوی ورزش حرفه‌ای
ششمین دوره المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری ایران در جزیره کیش در حال برگزاری است، المپیادی که نقشی پررنگ در ترویج فرهنگ ورزش و تزریق روزافزون روحیه کار جمعی در میان وکلای دادگستری دارد.

به بهانه برگزاری این دوره از مسابقات ورزشی کانون‌های وکلا، روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) دست به حاشیه‌نگاری از مجموعه ورزشی المپیک جزیره کیش زده است که رقابت‌ها به صورت متمرکز در این مکان ورزشی برگزار می‌شود.

کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان در حالی میزبان ششمین دوره این مسابقات شده است که اولین استان جنوبی کشور است که مستقلا از این مسابقات میزبانی می‌کند. پیشتر در دوره سوم این المپیاد، کانون وکلای دادگستری اصفهان متولی برگزاری این مسابقات بود اما این مسابقات را در جزیره کیش برگزار کرد و این بار دوم است که جزیره کیش از وکلای ورزشکار کشور این بار به همت کانون وکلای دادگستری هرمزگان میزبانی می‌کند.

چهار دوره دیگر این مسابقات نیز در گرگان(دو دور) به میزبانی کانون وکلای دادگستری استان گلستان و چابکسر (دو دور) به میزبانی کانون وکلای دادگستری گیلان برگزار شده بود که نشان از اهمیت حوزه ورزش در میان وکلای دادگستری در استان‌های شمالی کشور دارد.

افزایش سطح کیفی مسابقات ورزشی کانون‌های وکلا

در ششمین دوره برگزاری این المپیاد اگرچه تعداد کانون‌های وکلای دادگستری به نسبت دوره قبلی (دوره پنجم) کاهش یافته اما سطح کیفی مسابقات به اذعان بسیاری افزایش یافته است که دو دلیل عمده برای آن می‌توان متصور بود؛ اول نگاه حرفه‌ای به مقوله ورزش در میان وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری است که باعث شده ورزش در کانون‌ها در شکل و شمایل حرفه‌ای‌تری دنبال شود. دلیل دوم هم استفاده برخی کانون‌ها از مربیان حرفه‌ای شاغل در لیگ‌های حرفه‌ای مسابقات ورزشی در سطح کشور است. این مسئله باعث شده بازیکنان رشته‌های مختلف نیز نیم‌نگاهی حرفه‌ای به فعالیت ورزشی خود داشته باشند و به صورت اصولی به تمرین بپردازند، کما اینکه همین نگاه حرفه‌ای به کمک آنها در مسابقات آمده و به وضوح می‌توان تاثیر جذب مربیان حرفه‌ای در رقابت‌های تیم‌های ورزشی کانون‌های وکلا را مشاهده کرد.

حرفه وکالت اگرچه شغلی پراسترس بشمار می‌آید اما از سویی دیگر یک شغل انفرادی است، لذا شرکت در المپیادهای ورزشی اینچینی علاوه بر خارج کردن وکلا از استرس‌های روزمره شغلی، آنها را وارد یک فعالیت تیمی و گروهی می‌کند که شاید کمتر تجربه باشند و قطعا این مسئله نیز به اتحاد و انسجام در نهاد وکالت منجر خواهد شد.

حضور پرشور بانوان در المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری

از دیگر جذابیت‌های این دوره از مسابقات حضور پررنگ و باانگیزه بانوان وکیل در رشته والیبال است که شور و نشاطی خاص به مسابقات بخشیده است. اگرچه بانوان در این دوره از مسابقات تنها در یک رشته فعالیت دارند اما بسیاری از بانوان ورزشکار معتقدند ظرفیت بانوان وکیل بالاتر از این میزان است و قادرند در رشته‌های مختلف نیز به رقابت با یکدیگر بپردازند که این مسئله نیازمند دوراندیشی و اتخاذ سیاست‌های بلندپروازانه‌تر است.

خانم‌ها همچنین در ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری علاوه بر بازی، در امر داوری نیز دستی بر آتش دارند. اگرچه داوران زن این دوره از مسابقات را وکلا تشکیل نمی‌دهند اما پابه‌پای مردان به امر داوری مشغولند.

حضور بانوان در سالن‌های چندمنظوره مجموعه ورزشی المپیک جزیره کیش و تشویق تیم‌ها نیز از دیگر نکاتی است که گرمابخش مسابقات شده است.

در ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری همچون ادوار گذشته از داورانی با سابقه قضاوت در سطوح ملی و باشگاهی استفاده شده است که نشان از سطح بالای مسابقات دارد. به گفته اعضای کمیسیون ورزش اسکودا، بهره‌مندی از داوران و مربیانی با سابقه فعالیت در سطوح ملی و باشگاهی به غنای بیشتر مسابقات کمک کرده و همین مسئله سطح این دوره از رقابت‌ها را به نسبت دوره‌های پیشین افزایش داده است.

در مسابقات ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری اگرچه شرط مبرز، وکیل بودن ورزشکار است اما برای عدم تضییع حقوق تیم‌ها، مدارک هویتی وکلا با دو سامانه صندوق حمایت وکلای دادگستری و «عدل ایران» مطابقت داده شده است. در این دوره مسابقات نیز، حتی یکی از تیم‌ها نسبت به حضور فردی غیروکیل در تیم رقیب ادعایی را مطرح کرده بود که این ادعا پس از بررسی‌های لازم از سوی کمیته فنی مسابقات، مردود اعلام شد.

برگزاری مسابقات، مطابق استانداردهای معمول فدراسیون‌های ورزشی

به گفته اعضای کمیسیون ورزش اسکودا، ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری جز در رشته والیبال آن هم در مرحله تیمی، مطابق استانداردهای معمول فدراسیون‌های ورزشی در حال برگزاری است و از این منظر به استانداردهای حرفه‌ای ورزشی نزدیک است.

تعداد تیم‌های شرکت‌ کننده در مسابقات کیش در حالی نسبت به دوره قبلی از کاهش برخوردار است که عمده دلیل آن افزایش هزینه‌های مربوط به اعزام و اسکان تیم‌های ورزشی است که ضرورت ایجاب می‌کند که کمیسیون ورزش اسکودا برای این منظور چاره‌‌اندیشی کند تا المپیادهای ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور با مشارکت حداکثری وکلا و کانون‌های وکلا برگزار شود تا شور و شعف مسابقات نیز افزایش یابد.

احتمال افزایش رشته‌های ورزشی در المپیادهای آینده

پیشتر مسابقات ورزشی کانون‌های وکلا صرفا در رشته فوتسال دنبال می‌شد اما امروز این رشته‌ها به سه رشته افزایش یافته و در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود که نشان از توسعه امر ورزش در میان کانون‌های وکلا است، هرچند که کمیسیون ورزش اسکودا نیز در حال بررسی افزایش رشته‌های المپیادها است، به خصوص رشته‌هایی که در عین فراگیری، به لحاظ اجرایی نیز از هزینه کمتری برخوردار باشند.

در کنار این مسئله شاید پس از برگزاری شش دوره از مسابقات ورزشی، بتوان به این مسئله اندیشید که نگاهی حرفه‌ای‌تر به مقوله ورزش در نهاد وکالت داشت با این توضیح که بتوان در یکی از رشته‌های ورزشی، تیمی حرفه‌ای متشکل از وکلا و حتی ورزشکاران غیروکیل راهی مسابقات کشوری کرد تا نام کانون وکلا بیش از پیش در اذهان تکرار شود.

المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری ایران در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که در مقایسه برگزاری این مسابقات ورزشی در نهاد وکالت با سایر اصناف نظیر جامعه پزشکان و مهندسان، می‌توان دست بالا را با کانون وکلا دانست چرا که این مسابقات همه ساله (به غیر از دو سالی که کشور درگیر اپیدمی کرونا بود) به صورت مرتب در حال برگزاری است و به جزئی لاینفک از اتحاد و هم‌بستگی میان وکلای دادگستری در سرتاسر کشور تبدیل شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=41121
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 577 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما