• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13

انتخابات کانون‌ها و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی

  • کد خبر : 3922
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵

انتخابات اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز در پیش است بر این اساس در رابطه با بحث تخلفات انتخاباتی نامزدها باید چند نکته را متذکر شوم: ۱- چیزی که طی سال‌ها در انتخابات کانون‌های وکلا ثابت بوده و هرگز تغییر نکرده و هیچ‌کس هم نسبت به آن ابراز تردید نکرده است این است که تخلف […]

انتخابات اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز در پیش است بر این اساس در رابطه با بحث تخلفات انتخاباتی نامزدها باید چند نکته را متذکر شوم:

۱- چیزی که طی سال‌ها در انتخابات کانون‌های وکلا ثابت بوده و هرگز تغییر نکرده و هیچ‌کس هم نسبت به آن ابراز تردید نکرده است این است که تخلف در انتخابات به این مفهوم که افرادی غیر از آنان که رای‌ها به نام آن‌ها ریخته شده انتخاب شوند در انتخابات کانون وکلا محال و غیر ممکن است.

۲- ‌اشکالات و تخلفاتی که ممکن است حادث شود عمدتا ناشی از تفاوت سلایق و دیدگاه‌ها در تفسیر و تعبیر قانون و آیین‌نامه ناظر بر انتخابات است.  مثلا در مواردی که بین قانون لایحه استقلال کانون و آیین‌نامه آن و قانون کیفیت اخذ پروانه تفاوت‌هایی وجود دارد، ممکن است مسائل مورد بحثی مطرح شود.

۳- در مورد نحوه برگزاری انتخابات، هیات مدیره کانون دوماه پیش از انقضای  دوره تصدی خود هیات نظارتی متشکل از ۴ نفر به عنوان عضو اصلی و دونفر به عنوان عضو علی‌البدل با رای مخفی خارج از هیات مدیره انتخاب می‌کند این هیات بر انتخاب هیات مدیره بعدی نظارت و فرآیند انتخابات را اجرا خواهد کرد. به موجب ماده یک آیین نامه لایحه استقلال ریاست هیات نظارت با رئیس وقت کانون است. هیات نظارت در طول مدت رای گیری حضور  خواهد داشت و رعایت ضوابط مربوط به نحوه رای‌گیری را کنترل خواهد کرد و سپس بر شمارش آرا نیز نظارت و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

۴- باتوجه به مطالب بالا هرچند حضور در هیات نظارت در زمانی که خود کاندیدای عضویت هیات مدیره بعدی باشد منطقی به‌نظر نمی‌رسد اما حکم ماده یک آیین نامه امری است و بنابراین چاره‌ای  جز حضور رئیس کانون در هیات نظارت وجود ندارد حتی اگر خود کاندیدا باشد.

۵- بعد از تصویب  قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، کاندیداها مکلف شدند داوطلبی خود را اعلام و ثبت نام کنند حال آنکه پیش از آن همه وکلا کاندیدای بالقوه هیات مدیره محسوب می‌شدند. البته در عمل افراد خاصی داوطلبی خود را اعلام و برای انتخابات تبلیغ می‌کردند درقانون کیفیت اخذ پروانه وکالت شرایطی برای کاندیداها ذکر شده و مرجع رسیدگی به صلاحیت نامزدها دادگاه عالی انتظامی قضات است که مکلف است حداکثر ظرف دوماه از تاریخ وصول فهرست داوطلبان،با استعلاماتی که از مراجع ذی‌ربط می‌کند، نسبت به صلاحیت آن‌ها اظهارنظر کند. نظر این مرجع در این مورد قطعی و این یکی از نواقص قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت است.

پس از پایان انتخابات کسانی که به نتیجه انتخابات اعتراض یا شکایتی داشته باشند ظرف ۳ روز از اعلام نتیجه می‌توانند به هیات نظارت شکایت کنند. بدیهی است شکایت فقط از کسانی که حق رای دارند پذیرفته می‌شود.

هیات نظارت باید حداکثر ظرف ۳ روز به شکایات رسیدگی و نظر خود را در محل اخذ رای اعلام کند. اگر کسی به نظر هیات نظارت هم معترض باشد ظرف سه روز از اعلام آن می‌تواند به‌وسیله دفتر کانون به دادگاه عالی  انتظامی قضات شکایت کند و این دادگاه حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ وصول شکایت باید به این موضوع رسیدگی و اعلام رای کند و رای صادره قطعی است. دادگاه عالی انتظامی قضات نمی‌تواند بدون اینکه کسی شکایتی کرده باشد به ماجرای انتخابات وارد شود. به طور کلی تا آنجا که بنده ظرف این ۴۳ سال ناظر بوده‌ام تخلفی که ابطال انتخابات و تجدید آن را در پی داشته باشد هرگز واقع نشده است. واقعیت این است که در تحلیل وکلا ولو اینکه اختلاف سلیقه از نظر صنفی یا حتی عقیدتی و سیاسی داشته یاشند، ترجیح می‌دهند مسائل و اختلافات خود را در داخل خانواده  وکلا حل کنند.از این رو در بسیاری از موارد کسانی که قصد شکایت دارند با استدلال پیشکسوتان و دخالت آنان منصرف می‌شوند.

منبع: روزنامه قانون یکشنبه ۲۰/۱۱/۹۲

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=3922
  • 1261 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای انتخابات کانون‌ها و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما