• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 29 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
4

انتشار گزارش عملکرد کارگروه معاضدت حقوقی اسکودا/ ایرانیان خارج کشور چه خدمات حقوقی دریافت کردند؟

  • کد خبر : 39758
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
انتشار گزارش عملکرد کارگروه معاضدت حقوقی اسکودا/ ایرانیان خارج کشور چه خدمات حقوقی دریافت کردند؟
نزدیک به دو سال از آغاز فعالیت کارگروه معاضدت حقوقی در اسکودا می‌گذرد و تمرکز این کارگروه تا به امروز ارائه خدمات حقوقی مختلف به ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده است.

به گزارش روابط عمومی اسکودا، ارائه خدمات معاضدت حقوقی به شهروندان یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های فعالیت کانون‌های وکلای دادگستری است که قدمت آن به درازای شکل‌گیری نهاد وکالت در ایران است.

معاضدت در لغت به معنی یاری دادن است و در اصلاح حقوقی به مشاوره و راهنمایی حقوقی و قانونی تعبیر می‌شود، در همین رابطه قانون وکالت، ارائه خدمات معاضدتی را به عنوان یکی از جنبه‌های مسئولیت اجتماعی کانون‌های وکلای دادگستری تبیین کرده است.

نتیجه آنکه هم اکنون در تمامی کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور، واحدی به نام اداره معاضدت قضایی وجود دارد که کار آن ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به عموم شهروندان و اشخاص در حوزه‌های مختلف قانونی است.

از جمله این خدمات معاضدتی که عموم کانون‌های وکلای دادگستری به آن اشتهار دارند، حول تفاهم‌نامه‌هایی است که تا به امروز میان نهادهایی چون سازمان بهزیستی و کمیته امداد منعقد شده است.

اما در خصوص ارائه خدمات معاضدت حقوقی به ایرانیان مقیم خارج از کشور که توسط اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) صورت گرفته است، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تفاهم نامه همکاری مشترکی میان اسکودا و معاونت کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه منعقد شد که طی آن با راه‌اندازی کارگروه جدیدی به نام معاضدت حقوقی به ایرانیان خارج از کشور، امکان دسترسی هموطنان خارج از ایران به خدمات معاضدت حقوقی نهاد وکالت تسهیل شد.

به دنبال این تفاهم‌نامه سه‌ساله، کارگروه معاضدت حقوقی اسکودا فعالیت خود را به دبیری محمدرضا گلپایگانی، وکیل دادگستری از نیمه دوم خرداد ماه سال ۱۴۰۰ آغاز کرد و بر اساس آن اتباع ایرانی ساکن دیگر کشورها می‌توانند به صورت مستقیم یا با واسطه از طریق مراجعه حضوری، تماس تلفنی و یا درگاه‌های ارتباطی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای گرفتن خدمات معاضدتی با وکلای دادگستری مورد تایید اسکودا در ارتباط باشند.
این خدمات به صورت رایگان و مستمر هفته‌ای سه روز (دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه) از ساعت ۹ تا ۱۳ بی‌وقفه ادامه داشته است.

در همین رابطه مطابق اعلام کارگروه خدمات معاضدت حقوقی اسکودا، به موازات ارائه مشاوره‌های حقوقی به اتباع ایرانی مقیم خارج، جلساتی میان اسکودا با وزارت امور خارجه و قوه قضاییه، وزارت دادگستری، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

هرچند هویت دریافت‌کنندگان خدمات معاضدت حقوقی و مشکلات آنها از نظر قانونی و اخلاقی جنبه محرمانه دارد اما از مجموع این جلسات و نیز مکاتبات انجام شده اینطور استنباط می‌شود که خدمات معاضدتی مورد نیاز اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور در دو گروه موضوعات مرتبط به وزارت امور خارجه و موضوعات حقوقی تقسیم بندی می‌شوند، از این میان رسیدگی به موضوعات دسته نخست به صورت انحصاری در حوزه تخصص وزارت امور خارجه قرار دارد اما در دسته دوم مواردی همچون کودک‌ربایی والدینی، شکایت شهروندان ایرانی مقیم خارج از یکدیگر، شکایت اتباع ایرانی از اشخاص خارجی، فرار متهم به خارج از کشور، اقامت غیر مجاز، اغفال بانوان ایرانی، انتقال محکومین و مشکلات شهروندان ایران زندانی در کشورهای دیگر به چشم می‌خورد.

به صورت مشخص‌تر وکلای دادگستری که در چارچوب فعالیت‌های کارگروه خدمات معاضدت حقوقی اسکودا پاسخگوی مسائل حقوقی ایرانیان ساکن در دیگر کشورها بوده‌اند با پرونده‌هایی از جنس جرائم مواد مخدر، ایرانیان زندانی، ثبت ازدواج و طلاق مطابق قوانین ایران، حضانت فرزند، ورود و خروج غیرقانونی از کشور، صدور اوراق سجلی و هویت و استرداد مجرمین مواجه بوده‌اند.

از سوی دیگر طبق هماهنگی‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته میان اسکودا با معاونت کنسولی وزارت امور خارجه قرار است در رابطه با مسائل حقوق حسبی، تجارت بین‌الملل، کیفری و خانواده، شهروندان ایرانی مقیم خارج و رسیدگی به خواسته‌های آنها، فهرستی از وکلای فعال در کشورهای دیگر از طریق سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دولت جمهوری اسلامی تدارک دیده شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39758
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 403 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما