• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8
در مراسم تحلیف کارآموزان کانون وکلای دادگستری کرمانشاه مطرح شد؛

اگر وکیل دادگستری دولتی شود مرگ دادرسی عادلانه رقم خواهد خورد/ کانون‌ وکلا همواره از پیچ‌های تاریخی به سلامتی عبور کرده است

  • کد خبر : 42295
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
اگر وکیل دادگستری دولتی شود مرگ دادرسی عادلانه رقم خواهد خورد/ کانون‌ وکلا همواره از پیچ‌های تاریخی به سلامتی عبور کرده است
مراسم تحلیف کارآموزان ورودی سال 1399 کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه پنجشنبه شب با حضور اعضای هیات رئیسه اسکودا، هیات مدیره و کارآموزان این کانون برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)، در ابتدای این مراسم سید طاهر نعلینی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه ضمن خوشامدگویی به حاضران و کارآموزان ورودی سال ۱۳۹۹، نکاتی را خطاب به آنها بیان کرد.

در ادامه این مراسم نیز دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اسکودا ضمن اظهار خرسندی از توافق کانون وکلا با قوه قضائیه در خصوص اصلاح آیین‌نامه و تشکر از این قوه برای اینکه به عهد خود وفا نمود و همچنین مشمول شدن کارآموزان ورودی سال ۱۳۹۹ مطابق آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۴ گفت: ما حسب مأموریتی که کانون‌های وکلا به اسکودا واگذار کردند مسئله برگزاری آزمون و اصلاح آیین‌نامه را به عهده گرفتیم و خوشبختانه این دو موضوع حل شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای عدالت جز با  قاضی مستقل و وکیل مستقل محقق نمی‌شود، گفت: متاسفانه امروز عده‌ای درباره کانون وکلا اظهارنظر می‌کنند که از کمترین تخصص درباره حرفه وکالت برخوردارند. باید تاکید کنیم که اجرای عدالت صرفا از طریق قاضی مستقل، آگاه و وکیل متخصص از طریق احقاق حق و دفاع صورت می‌گیرد و این دفاع نیز باید بر اساس موازین و مبانی به رسمیت شناخته صورت گیرد.

کیانی افزود: امروز برخی اقتصاددانان که تصمیم‌گیری پیرامون نهاد وکالت را در اختیار گرفته‌اند به کارآموزان وکالت می‌گویند که نگاه، باید نگاه اقتصادی باشد و قواعد بازار بر آن حاکم شود. در حالی که امروزه باید بهترین قانونگذاری را انجام دهند و بهترین قواعد را برای ارتقای نهاد وکالت اجرایی کند، اما می‌گویند قواعد بازار باید درباره این نهاد اجرایی شود؛ اما قواعد بازار چیست؟ آیا در این قواعد صحبت از اجرای دادرسی منصفانه است؟ آیا صحبت از عدالت است؟ آیا دفاع از حق مظلوم است؟ یا خیر صحبت از منفعت و کسب درآمد بیشتر است؟

نایب رئیس اول اسکودا در ادامه خطاب به کارآموزان کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه گفت: قطعا شما عزیزان وارد این بازی‌های اقتصادی که نهاد وکالت را نشانه گرفته است نمی‌شوید. ما در چنین روزی هم‌قسم خواهیم شد و اجازه نمی‌دهیم اقتصاد بر شغل شریف وکالت حاکم شود و بنیادهای حقوقی را متزلزل کند. امروز اعلام می کنیم و هم‌قسم خواهیم شد که از شغل شریف وکالت پاسداری خواهیم کرد.

این حقوقدان و وکیل دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود، استقلال کانون وکلای دادگستری را در دو مقوله صدور و ابطال پروانه وکالت دادگستری عنوان کرد و گفت: امروز صدور و ابطال پروانه وکالت در اختیار کانون وکلای دادگستری است اما هیات مقرزات‌زدایی وزارت اقتصاد به دنبال این است که این وظیفه را از کانون وکلا بگیرد که این امر خلاف قانون اساسی است. می‌خواهند صدور و ابطال پروانه را در اختیار بگیرند و وکیل دادگستری را دولتی کنند و زیرمجموعه وزارت اقتصاد قرار دهند که خوشبختانه مورد مخالفت شورای محترم نگهبان قرار گرفت.

با اتحاد همدیگر نخواهیم گذاشت استقلال کانون وکلا خدشهدار شود

کیانی افزود: برادران اقتصادی بدانند کانون‌های وکلای دادگستری نسبت به این مسئله ساکت نخواهند ماند و با صدای رسا به آن اعتراض می‌کنند. اگر وکیل دادگستری، دولتی شود مرگ دادرسی عادلانه رقم خواهد خورد. ما با اتحاد همدیگر نخواهیم گذاشت استقلال کانون وکلا خدشهدار شود.

نایب رئیس اول اسکودا در ادامه با اشاره به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، خطاب به تصویب کنندگان این قانون، گفت: شما قانونی را تصویب کردید که نه معیار علمی دارد و نه از منطق حقوقی برخوردار است، ضمن اینکه با استانداردهای جهانی هم هیچ همخوانی ندارد. البته ما قانون را اجرا می‌کنیم اما نسبت به آن نقد داریم و همچنان به آن اعتراض می‌کنیم تا صدای اعتراض شنیده شود و اصلاح شود. در همین امروز نشست علمی با حضور مقامات محترم ارشد قضایی استان و حقوقدانان، اعضای هیات علمی دانشگاه برگزار و قانون تسهیل مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کیانی در پایان خطاب به کارآموزان کانون وکلای دادگستری کرمانشاه گفت: مطمئن باشید با همدلی، وحدت و اتحادی که داریم از این مسائل عبور خواهیم کرد. نگران آینده نباشید. کانون‌های آنقدر در پیچ‌های تاریخی قرار گرفته‌اند که از این پیچ هم به سلامتی عبور خواهند کرد.

سوگند وکالت مصداق پیمان با خداوند متعال است

دکتر محمود حبیبی، نایب رئیس دوم اسکودا نیز در این مراسم توصیه‌هایی به کارآموزان وکالت کانون کرمانشاه کرد و گفت: مطابق ماده ۶۹ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۴۰۰ شما قسم یاد می‌کنید که اولا به حاکمیت قانون احترام بگذارید، ثانیا به اجرای عدالت در جامعه کمک کنید، ثالثا مدافع از حق باشید، رابعا به کلیه اشخاص، مقامات قضایی و اداری و طرفین دعوا احترام بگذارید، خامسا از کینه توزی و اغراض سیاسی بپرهیزید و سادسا راستی و درستی را رویه خود قرار دهند.

وی گفت: مبنای قسم شما کارآموزان آیه ۹۱ سوره نحل است که در آن تاکید شده بعد از پیمان با خداوند قسم و پیمان خود با خدا را نشکنید (لا تَنْقُضُوا الْأَیْمانَ بَعْدَ تَوْکِیدِها) زیرا خداوند متعال گواه و ناظر اعمال شماست. (وَ قَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلًا إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ)

بهمن نریمانی، سرپرست دادگاه‌های تجدیدنظر استان کرمانشاه نیز در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه وکیل، همکار قاضی و مجری قانون است، گفت: وکیل و قاضی مانند دو دوست مسائل را با هم تجزیه و تحلیل می‌کنند. اجرای عدالت دو بال دارد؛ قاضی عادل و وکیل باسواد و آگاه به مسائل حقوقی. حیف است وکالت را یک کسب و پیشه بدانیم.

مسئولان قوه قضائیه ندای مظلومیت نهاد وکالت را خواهند شنید

روح‌الله وکیلی، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه نیز در سخنانی ضمن ارائه توصیه‌هایی به کارآموزان وکالت این کانون، گفت: یکی از مهمترین چالش‌های بشر پاسخ به این سوال است که عدالت چیست. آیا قانون تسهیل از این قاعده تبعیت کرده است؟ هرگز. با ورود افرادی که کمترین نمره را از آزمون وکالت کسب نکرده‌اند عدالت محقق نمی‌شود. آیا این ظلم نیست؟ قطعا هست و تاریخ درباره آن قضاوت خواهد کرد.

وکیلی، استمرار قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را نوعی ترویج فساد در جامعه و دستگاه قضایی توصیف کرد و گفت: یقین دارم مسئولان قوه قضائیه ندای مظلومیت نهاد وکالت را خواهند شنید تا بیش از این با مجلسیان مماشات نکنند. مایه تاسف است که نهادی(کانون وکلا) که خودگردان است را کاسب می‌نامند؛ این ظلم به عدالت است.

کانون وکلای دادگستری باید به سمت تعامل سازنده، برابر و پایاپای برود

علی قاسمی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان نیز در سخنانی در این مراسم، به کارآموزان وکالت توصیه کرد راستی و صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهند و گفت: مسلح شدن به دانش روز از اولویت‌های مهم امروز است و کانون‌های وکلا نیز باید سطح آموزش کارآموزان را ارتقاء بخشند.

وی با بیان اینکه کانون وکلای دادگستری باید به سمت تعامل سازنده، برابر و پایاپای برود، گفت: این تعامل باید برای نهاد وکالت آورده داشته باشد. ما نباید از نهادهای تصمیم‌گیر نظیر مجلس فاصله بگیریم؛ این جز با تعامل سازنده و البته مبتنی بر استقلال کانون وکلا حاصل نمی‌شود.

احمد نامداری، رئیس کانون وکلای دادگستری استان کردستان نیز در سخنانی توصیه‌هایی به کارآموزان وکالت ارائه کرد و گفت: فردی که می‌خواهد وکیل دادگستری شود، باید امین باشد. وکالت در ایران یک شغل خصوصی و نیز یک شغل دولتی نیست، بلکه شغلی عمومی است که الزاماتی هم دارد. وقتی کارآموزی می‌خواهد وارد دایره وکالت شود باید الزامات این حرفه را رعایت کند.

در پایان این مراسم نیز ۹۰ نفر از کارآموزان ورودی سال ۱۳۹۹ کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه با حضور اعضای هیات مدیره این کانون، آیین تحلیف را بجا آورده و کار وکالت خود را رسما آغاز کردند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42295
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 581 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما