• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
در مراسم بزرگداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در سمنان مطرح شد؛

ایجاد تفرقه از عوامل تضعیف نهاد وکالت است/ «عقلانیت»، «فهم عرفی» و «آیات و روایات» از مبانی استقلال وکیل

  • کد خبر : 43549
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۵۸
ایجاد تفرقه از عوامل تضعیف نهاد وکالت است/ «عقلانیت»، «فهم عرفی» و «آیات و روایات» از مبانی استقلال وکیل
مراسم بزرگداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری به همت کانون کلای سمنان و با حضور نواب رئیس و بازرس اسکودا در این شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان سمنان، در این مراسم ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در سخنانی تفرقه را از عوامل تضعیف نهاد وکالت توصیف کرد و گفت: یکی از عواملی که باعث نابودی نهاد وکالت می‌شود، ایجاد تفرقه است، لذا باید مراقب این آسیب باشیم.

کیانی تاکید کرد: ما با حفظ همدلی و اعتماد، حفظ احترام به پیشکسوتان و حفظ احترام به جایگاه هیئت مدیره، همه یک‌صدا اعلام خواهیم کرد متحد هستیم و متحد خواهیم ماند.

۳ مبنای تحلیلی استقلال نهاد وکالت

دکتر محمود حبیبی، نایب رییس دوم اسکودا نیز در این مراسم به کارآموزان وکالت که در مراسم تحلیف شرکت کرده بودند یادآوری کرد که مبنای سوگند و عهدی که در مراسم تحلیف با تشریفات خاصی ادا می‌کنند، آیه ۹۱ سوره مبارکه نحل است که خداوند در آن می‌فرماید: «وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلَا تَنْقُضُوا الْأَیْمَانَ بَعْدَ تَوْکِیدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلًا» یعنی وقتی با خدا عهد و پیمانی بستید هرگز آن عهد و پیمان را نشکنید.

این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین خطاب به کارآموزان وکالت تاکید کرد: صرف ادای سوگند مهم نیست بلکه آنچه حائز اهمیت است حفظ و پاسداری از مفاد این سوگند است، زیرا شما در تحلیف با حضرت حق و خداوند متعال پیمان می‌بندید و قسم می‌خورید که از حق دفاع کنید و اجرای عدالت و دفاع از حقوق مظلوم را سرلوحه خود قرار دهید.

دکتر حبیبی در ادامه به مناسبت هفته وکیل مدافع، به تشریح مبانی تحلیلی استقلال نهاد وکالت پرداخت و اظهار داشت: نخستین مبنای استقلال نهاد وکالت «عقلانیت» است. بنای خردمندان این است که در جامعه‌ای عدالت اجرا می‌شود که نهاد متولی دفاع، کاملا مستقل از نهاد حاکمیت و قدرت باشد. عقل می‌گوید در صورتی وکیل دادگستری می‌تواند برای دفاع از موکل خود با دادستان محاجه و بحث علمی کند که هراسی از ابطال پروانه خود توسط دستگاه قضا نداشته باشد.

نایب رئیس دوم اسکودا، دومین مبنای استقلال نهاد وکالت را «فهم عرفی» عنوان کرد و گفت: مردم به نحو متعارف دوست دارند در مواقع ضرورت اولا خودشان با استقلال کامل، وکیل خود را انتخاب کنند ثانیا وکیل منتخب آنها بدون ترس و بدون واهمه به امر دفاع بپردازد.

وی سومین مبنای استقلال وکیل را آیات و روایات دانست و گفت: روایت مشهوری از پیامبر اکرم(ص) وجود دارد که فرمودند «لن تُقَدَّسَ اُمّهٌ لا یُؤخَذُ للضَّعیفِ فیها حَقُّهُ مِن القَوِیِّ غیرَ مُتَعتَعٍ» یعنی «هرگز پاک و پاکیزه (سعادتمند) نگردد آن امّتی که حقّ ناتوان بدون ترس و لرز از قدرتمند گرفته نشود». لذا بر اساس این روایت، شاخصه حکومت اسلامی این است که هر کس در مقام احقاق حق برمی‌آید باید «غیر متعتع» باشد، یعنی هراس و دلهره‌ای از هیچ‌کس نداشته باشد و با شجاعت و صلابت در گفتار و کردار در مقام احقاق حق برآید.

دکتر حبیبی در بخش پایانی سخنان خود استقلال نهاد وکالت را دستاوردی برای اعتبار و منزلت دستگاه قضایی در عرصه داخلی و بین‌المللی توصیف کرد و گفت: تحقق عدالت در جامعه، اتقان آرا و اجرای آرای صادره از محاکم ایران در عرصه بین‌المللی و همچنین تشویق به سرمایه‌گذاری خارجی از اساسی‌ترین پیامدهای استقلال وکیل مدافع و استقلال کانون‌های وکلای دادگستری است.

تضعیف نهاد وکالت، عدالت را مثل دریاچه ارومیه خشک خواهد کرد

سیدحسین حسینی، رئیس کانون وکلای دادگستری استان سمنان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بدون توجه به آسیب‌های سونامی‌وار جذب فله‌ای دانشجویان رشته حقوق و بدون توجه به احیای راستین این نهاد دیرپا (کانون‌های وکلای دادگستری کشور) اجرای عدالت در کشور شکل نخواهد گرفت، گفت: تضعیف نهاد وکالت و جذب بی‌رویه وکلای دادگستری در نهایت برای کشور سرنوشتی بهتر از دریاچه خشکیده ارومیه نخواهد داشت و عدالت را برای همیشه خواهد خشکاند.

وی افزود: با توجه به ضرب‌المثل «آب از سرچشمه گل آلود است» پیشنهاد می‌شود که مقرراتی توسط ارگان‌های مربوطه طی تشریفات قانونی در جهت کاهش پذیرش دانشجو در تمامی دانشگاه‌ها در رشته حقوق و سایر رشته‌های تحصیلی که مرتبط به صنف وکالت است، وضع و تصویب شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43549
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 258 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما