• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
دکتر کوشا در نشست روابط عمومی‌های کانون‌های وکلای دادگستری ایران:

باید با پمپاژ اخبار جعلی و دروغ معارضان نهاد وکالت مقابله کرد

  • کد خبر : 38382
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
باید با پمپاژ اخبار جعلی و دروغ معارضان نهاد وکالت مقابله کرد
رئیس اسکودا با اشاره به هجمه مستمر به نهاد وکالت از سوی تریبون‌داران متعدد، وظایف روابط عمومی‌های کانون‌های وکلا برای مقابله با این هجمه‌ها را دشوار و پیچیده توصیف کرد و گفت: روابط عمومی‌ها علاوه بر ابداع روش‌های موثر و اقناعی برای اطلاع‌رسانی اقدامات و فعالیت‌های کانون‌ها، باید با پمپاژ اخبار جعلی و دروغ معارضان نهاد وکالت مقابله کنند و اجازه ندهند این خبرسازی‌ها در افکار عمومی کشور موثر واقع شود.

به گزارش روابط عمومی اسکودا، همایش ملی «روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری ایران؛ سیاست‌ها و راهکارهای عملی» صبح امروز پنجشنبه ششم بهمن ماه سال جاری با حضور رئیس اسکودا و جمعی از روسا و مدیران روابط عمومی کانون‌های وکلای سراسر کشور به همت کانون بوشهر در این شهر برگزار شد.

ضرورت استفاده کارآمد نهاد وکالت از ظرفیت‌های جریان رسانه‌ای

دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا در این همایش بر ضرورت استفاده کارآمد نهاد وکالت از ظرفیت‌های جریان رسانه‌ای تاکید کرد و گفت: امروز نه فقط در کانون‌های وکلا و نهاد وکالت، بلکه در سراسر کشور، تعهد به ایجاد آرامش، پرهیز از غوغاسالاری و التهاب‌آفرینی، ایجاد ارتباط موثر با مردم، رعایت اخلاق حرفه‌ای و پایبندی به منافع ملی باید سرلوحه اقدامات باشد. این مسئله باید در همه فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی نیز در دستور کار قرار گیرد و لازم است از هر اقدامی که خلاف این قاعده است، پرهیز شود.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه هجمه مستمر از تریبون‌های رسمی و غیررسمی به نهاد وکالت طی سال‌های گذشته را مصداق بحران عنوان کرد و گفت: در عین حال اداره نهاد وکالت در شرایط فعلی، مصداق مدیریت بحران یا مدیریت در شرایط بحران است.

وی با بیان اینکه در شرایط جدید رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی و ارتباطات از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت بحران است و باید بیش از گذشته در استفاده از ظرفیت روابط عمومی‌ها برای اداره امور وکالت، اهتمام داشته باشیم، تصریح کرد: در فضای فعلی، مدیریت منسجم و یکپارچه فرایند اطلاع‌رسانی در کانون‌های وکلا یک ضرورت است. از همین‌رو در ماه‌های پیش‌رو، لازم است روابط عمومی و شورای سیاستگذاری رسانه‌ای اسکودا، با طراحی روندهایی، ارتباط روابط عمومی‌ها با اسکودا را پررنگ‌تر کند و روابط عمومی‌ها هم باید بیش از گذشته در چارچوب کلان سیاست‌های رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی منسجم گام بردارند.

رئیس اسکودا در ادامه نگاه بخشی، رقابت‌های غیرضروری یا اولویت دادن به مسائل حاشیه‌ساز و غیرضروری در سیستم اطلاع‌رسانی کانون‌های وکلا را نوعی آفت دانست و بر ضرورت اهتراز از آن به ویژه در شرایط ویژه فعلی تاکید کرد.

امروز اقناع با روش‌های سنتی امکان‍‍پذیر نیست

دکتر کوشا با بیان اینکه اقناع، اکسیرِ تاثیرگذاری ارتباطات در عصر حاضر و فرایندی است که با گسترش استفاده از رسانه‌های جدید، به دشواری حاصل می‌شود، گفت: در دوره و زمانه‌ای که الگوهای ارتباطی و دینامیک اخبار متاثر از شبکه‌های اجتماعی، دگرگون شده و مخاطبان خودشان تولیدکننده موثر پیام شده‌اند، اقناع به روش‌های گذشته و با نگاه سنتی اتفاق نمی‌افتد. از همین‌رو بیان رویدادها و اخبار کانون‌های وکلا، صرفا با نگاه سنتی گذشته و مدل‌های اطلاع‌رسانی کلیشه‌ای، کم‌فایده و حتی بی‌فایده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز اقناع با روش‌های سنتی امکان‍‍پذیر نیست گفت: امروز باید با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مردم را اقناع کرد. در این راستا باید از مدل‌های مختلف اطلاع‌رسانی استفاده کنیم. در این مسیر باید مدل‌ها و پدیده‌ها  را بشناسیم تا برآیند آن استقرار عدالت در جامعه باشد.‍‍

این حقوقدان و وکیل دادگستری افزود: برای اینکه مجموعه وسیع تلاش‌ها در نهاد وکالت ابتر نماند، روابط عمومی‌های کانون‌های وکلا، به عنوان یک کارویژه موظفند با استفاده از نیروهای خلاق رسانه‌ای و متخصصان تولید محتوا و حرفه‌ای‌ها، طرحی نو دراندازند و روش‌های تازه‌ و نوآورانه برای ارتباط موثرتر با مردم بیابند.

وی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر پیچیدگی فضای رسانه‌ای جدید و لزوم تطبیق و روزآمدسازی روندهای اطلاع‌رسانی، عامل دیگری که دشواری و پیچیدگی کار روابط عمومی‌ها را بیشتر کرده، هجمه مستمر به نهاد وکالت از سوی تریبون‌داران متعدد است، تاکید کرد: روابط عمومی‌ها علاوه بر ابداع روش‌های موثر و اقناعی برای اطلاع‌رسانی اقدامات و فعالیت‌های کانون‌ها، باید با پمپاژ اخبار جعلی و دروغ معارضان نهاد وکالت مقابله کنند و اجازه ندهند این خبرسازی‌ها در افکار عمومی کشور موثر واقع شود.

روابط عمومی‌های کانون‌های وکلا مجرای ارتباط و تعامل کانون‌ها با مردم باشند

رئیس اسکودا، کارکرد روابط عمومی مدرن در دوره حاضر را برخلاف فرایندهای یک‌طرفه سنتی و قدیمی عنوان کرد و خطاب به مدیران روابط عمومی کانون‌های وکلای سراسر کشور گفت: شما باید علاوه بر ایفای نقش‌های سنتی، مجرای ارتباط و تعامل کانون‌های وکلا با مردم هم باشید. ارتباط موثر و دو طرفه با مردم، از ضرورت‌های مدیریت در دنیای امروز است، دوران گویندگی صرف به سر آمده و باید گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های مردم هم داشته باشیم. روابط عمومی‌ همان گوشی است که کانون‌های وکلا به‌وسیله آن صدای مردم هستند و حرف آنها را می‌شنوند.

دکتر کوشا خاطرنشان کرد: با تسریع چرخه اطلاع‌رسانی و گستردگی مصرف رسانه‌ای مردم، جریان‌های رسانه‌ای با سرعت غیرقابل مهاری بسط پیدا می‌کنند و انفعال کانون‌های وکلا در چنین فضایی، در حکم سم است. انفعال آنها را از تحولات عقب نگه می‌دارد و باعث می‌شود، مقهور جریان‌سازی‌های مغرضانه شوند. آنچه از چنین انفعالی جلوگیری می‌کند، تحرک روابط عمومی‌هاست. لازم است با پایش موثر و دقیق فضای رسانه‌ها و افکار عمومی، مدیران کانون‌های متبوع‌تان را از فضای افکار عمومی آگاه و در مواردی نیاز به واکنش دستگاه هست، نقش کاتالیزور و تسریع کننده را ایفا کنید.

ضرورت پایش جریانات رسانه‌های اجتماعی از سوی روابط عمومی‌ کانون‌ها

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در پایان حضور موثر در رسانه‌های اجتماعی و پایش جریانات و تحولات این رسانه‌ها را دیگر کارویژه روابط عمومی‌های کانون‌های وکلا عنوان کرد و گفت: در همین زمینه لازم است با تهیه توصیه‌نامه‌ها و ارائه آموزش‌های کاربردی و مفید، حضور وکلا و مدیران کانون‌ها را در رسانه‌های اجتماعی موثر و هدفمند کنید.

ضرورت توسعه یکپارچه روابط عمومی‌ کانون‌های وکلای سراسر کشور

در ابتدای این نشست نیز دکتر سیروس شهریاری، دبیر همایش ملی «روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری ایران؛ سیاست‌ها و راهکارهای عملی» در سخنانی با بیان اینکه فضای ارتباطات رسانه‌ای در اغلب موارد عرصه را بر حرفه وکالت تنگ کرده و حتی از اکثر تریبون‌های رسمی به شغل شریف و اجتماعی وکالت و نیز بر پیکره فرشته عدالت هجمه‌های ناروایی روا داشته می‌شود، گفت: شناخت راهکارها و سیاست‌های عملی توسعه تئوری روابط عمومی از الزامات امروز نهاد وکالت است، لذا از کانون‌ها تقاضامندم که به این نیاز حیاتی که راه حل چیست، بیاندیشند تا پس از این نشست به چند راهکار عملی دست یابیم و طی شیوه‌نامه علمی آن را به شورای سیاستگذاری روابط عمومی اسکودا و یا در صورت لزوم به تصویب شورای اجرایی ارائه کنیم تا منجر به توسعه یکپارچه روابط عمومی کانون‌ها شود.

دکتر بهرام فرهمند صابر، رئیس کانون وکلای دادگستری بوشهر نیز در این همایش ضمن خیرمقدم به حاضران در همایش، بر ضرورت توسعه یکپارچه روابط عمومی‌های فعال در نهاد وکالت تاکید کرد.

در ادامه این نشست نیز دکتر حمید شکری خانقاه، استاد ارتباطات به ارائه مطالبی در حوزه «روابط عمومی سازمانی» پرداخت و گفت: کار روابط عمومی اطلاع رسانی نیست بلکه مدیریت هوشمندانه ارتباطات انسانی است. با این روش می‌توان چهره‌ نهاد وکالت را اعتلا بخشید. نظام ارتباطات برای نهاد وکالت، ارتباط آفرینی و عدالت‌آفرینی می‌کند.

سپس روسا، نمایندگان و مسئولان روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری ایران پیشنهادات خود را درباره چگونگی توسعه روابط عمومی در نهاد وکالت جهت ارائه در شورای سیاستگذاری روابط عمومی اسکودا و در صورت لزوم شورای اجرایی و هیات عمومی به منظور اتخاذ رویه‌های متحدالشکل در روابط عمومی کانون‌های سراسر کشور مطرح کردند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=38382
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 575 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما