• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

بررسی پیش‌نویس لایحه تعزیرات و هجدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت در کانون وکلای دادگستری گلستان

  • کد خبر : 40982
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
بررسی پیش‌نویس لایحه تعزیرات و هجدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت در کانون وکلای دادگستری گلستان
نشست بررسی پیش نویس لایحه تعزیرات و هجدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت گلستان در سالن همایش مرکز جامعه المصطفی العالمیه گرگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان گلستان، در این مراسم، که با حضور دکتر «محمدعلی اردبیلی» و دکتر «علی خالقی» حقوقدانان برجسته کشور، دکتر «حیدر آسیابی» رییس کل دادگستری گلستان، «محمود اسپانلو» دادستان مرکز استان، «حمیدرضا مومن» رییس کانون وکلای دادگستری گلستان و اعضای هیأت مدیره کانون، جمعی از مدیران استان، قضات، وکلا و کارآموزان وکالت استان برگزار شد پیش نویس لایحه تعزیرات بررسی و پس از اتیان سوگند کارآموختگان وکالت و آیین تحلیف، از حقوقدانان دکتر «اردبیلی» و دکتر «خالقی» نیز تجلیل بعمل آمد.

بررسی پیش نویس لایحه تعزیرات

در ابتدای جلسه، نشست علمی با موضوع بررسی پیش نویس لایحه تعزیرات با حضور دکتر «محمدعلی اردبیلی» و دکتر «علی خالقی» اساتید برجسته حقوق کیفری و همچنین دکتر «حیدر آسیابی» رییس کل دادگستری استان گلستان و دکتر «علی طالع زاری» رییس کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری گلستان برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر «آسیابی» با بیان فرآیند تنظیم لایحه مذکور، برخی از ویژگی های این قانون را تجمیع قوانین خاص، حذف مجازات شلاق، جرم انگاری شکنجه، احصای نهادهای حکومتی از غیرحکومتی، پیش بینی جهات تشدید، تعیین تکلیف اسناد ناشی از جرم و بازنویسی عناوین و عبارات قانونی بیان و در این ارتباط توضیحاتی را ارایه کرد.

در ادامه نشست، دکتر «طالع زاری» با بیان کلیاتی در ارتباط با لایحه مذکور اظهار داشت: قوانین کیفری باید با توجه به آخرین دستاوردهای علمی در حوزه علوم جنایی و در مسیر سیاست جنایی کشور تدوین و در تدوین آنها به واقعیات روز جامعه و تحولات حقوقی توجه شود.

وی با ارایه شاخص هایی در زمینه کیفرشناسی و جرم شناسی و آخرین رهیافت های علمی در حوزه سیاست جنایی، ایراداتی را نسبت به لایحه مطرح و بیان کرد: مقنن در این لایحه به دنبال آن بوده است که ایرادات و نقایص و ابهامات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ را هم برطرف نماید که اقدام مناسبی نیست و باید در این ارتباط طرح یا لایحه ای مجزا برای اصلاح قانون مذکور تدوین شود و لایحه تعزیرات باید صرفاً قواعد کیفری را وضع نموده و ضمنات اجرا برای آنها تعیین کند.

در ادامه جلسه دکتر «محمدعلی اردبیلی» با انتقاد از اینکه چرا متن لایحه قبل از جرح و تعدیل و بررسی جامعه حقوقی کشور به هیأت دولت ارسال شده است، بیان داشت: ضرورت دارد که لایحه از هیأت دولت مسترد و بازنگری شود.

وی با ارایه مطالبی در خصوص فرآیند قانونگذاری کیفری در کشور ما از انقلاب مشروطه تا امروز، به بیان دیدگاه های خود در ارتباط با قوانین موضوعه کشورمان پرداخت.

این حقوقدان با بیان اصول مسلم قانونگذاری کیفری نظیر انسجام قانون، زبان نگارش قانون، کارآمدی قانون و مقبولیت قانون به ارایه مصادیقی از لایحه پرداخت و لایحه مذکور را از منظر اصول قانونگذاری کیفری مورد نقد و بررسی قرار داد.

در پایان نشست دکتر «علی خالقی» به ارایه توضیحاتی در خصوص لایحه پرداخت و برخی از ویژگی های این لایحه را تعیین تکلیف در ارتباط با برخی از ابهامات در مصادیق جرایم نظیر جعل در کپی اسناد، توسعه عناوین مجرمانه و جرم انگاری های جدید نظیر نگهداری حیوانات اهلی، حیوان آزاری، مجهول المکان معرفی نمودن طرف دعوا عنوان کرد. همچنین ویژگی دیگر این لایحه را توسعه مجازات ها و خلق عنوان جدیدی تحت عنوان مجازات های اجتماعی و توسعه مجازات های تکمیلی عنوان کرد و به نقد این موارد پرداخت.

دکتر «خالقی» همچنین به بیان مصادیقی از جرم انگاری های لایحه پرداخت و در ارتباط با عناوین مجرمانه و مجازات های قانونی تعیین شده انتقاداتی را مطرح کرد.

وی با طرح موضوع جبران خسارت در لایحه مذکور و ذکر مطالبی در ارتباط با دستاوردهای جدید لایحه در این خصوص به سخنان خود پایان داد.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان: وکالت یک شغل خاص تجاری نیست

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان نیز در این مراسم گفت: وکالت یک شغل تجاری خاص نیست و شرافت و اخلاق دو اصل مهم در این حرفه است.

«حمیدرضا مومن» اظهار کرد: پایبند بودن به عدالت و شرافت یکی از اصول مهم حرفه وکالت است و زمانی که در مراسم تحلیف کارآموزان قسم می خورند باید همواره به این قسم پایبند باشند.

وی افزود: در بخش هایی از قسم نامه وکالت، مستقیم به شرافت در کار وکالت اشاره شده و از شغل شریف وکالت نام برده است که نشانه شأن و منزلت وکالت است و آن را از زمره شغل تجاری به معنای خاص، منفک و جدا می سازد.

«مومن» تصریح کرد: در قسمت دیگر، از شرافت وکالت و قضاوت نام می برد که به منزله بلندمرتبگی این دو نهاد است و در انتها وکلا شرافت خود را وثیقه این قسم می گذارند که بالاترین ارزش وجودی انسان‌هاست.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان بیان کرد: کسانی که وارد این حرفه می شوند باید اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که رعایت اخلاق موجب برکت در کار می شود و ما را مجاب می کند که به عدالت قضایی بیندیشیم.

وی افزود: وقتی صحبت از حق می شود یعنی از عدالت قضایی صحبت می کنیم و در شروع کار یاد می گیریم که اصول حرفه ای را مدنظر قرار دهیم.

«مومن» گفت: منشور اخلاق حرفه ای وکالت در راستای رعایت اخلاق تنظیم شده و استقلال در کار وکالت تضمین کننده امر دفاع است.

وی با بیان اینکه امانتداری و صداقت از دیگر اصول حرفه ای وکالت است، بیان کرد: حفظ شأن و صداقت از دیگر اصول حرفه ی وکالت است و این شأن در راستای برخورد با همکاران، دستگاه قضایی و دیگر همکاران و موکلان است.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری گلستان: طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار نیازمند بازنگری است

نایب رییس کانون وکلای دادگستری گلستان نیز در این مراسم گفت: طرح تسهیل که موجب سلب برخی اختیارات از کانون های وکلا و حرفه وکالت می شود، نیازمند بازنگری است.

«غلامرضا اتحادیه» اظهار کرد: کانون وکلا و حرفه وکالت با کلمه استقلال عجین شده است.

وی افزود: آیین نامه اجرایی لایحه استقلال باید با مشورت کانون های وکلای سراسر کشور تدبیر شود و فضای گفتگو در این باب با دستگاه قضا برای حل و فصل اختلاف نظرها باز شود تا با تدبیری همه جانبه حل شود.

«اتحادیه» ادامه داد: نمایندگان مجلس به جای آنکه به مسایل اصلی اقتصاد بپردازند دخالت آشکار در قوانین حقوقی ملت، آن هم بدون صلاح و مشورت با کانون های وکلا می کنند.

وی اضافه کرد: این نوع دخالت ها نه فقط شرایط را برای کسانی که علاقمند به ورود به این حرفه هستند آسانتر نمی کند بلکه موجب بی نظمی در نظام حقوقی کشور می شود.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری گلستان بیان کرد: این قانون اشکالات زیادی دارد و امیدواریم هر چه سریعتر بازنگری شوند.

«اتحادیه» گفت: طرح استفاده از نمایندگان حقوقی در شرکت های خصوصی و دولتی که سرانجام آن معلوم نیست از دیگر مشکلاتی است که موجب زحمت زیاد برای مردم می شود و شایسته نیست در شرایطی که کانون های وکلا به عنوان مرجع تخصصی ارائه خدمات حقوقی در کشور حضور دارند امکان حضور افراد غیروکیل را در محاکم فراهم کنیم.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری گلستان افزود: در برنامه هفتم توسعه مسایلی می بینیم که دخالت آشکار در حوزه وکالت و امور کانون های وکالت است.

«اتحادیه» ادامه داد: همیشه اعتقاد ما این بوده که کانون های وکلا خودگردان می باشند و استقلال آن نیز به همین مفهوم است و حالا همین استقلال مورد هدف قرار گرفته است.

وی گفت: سعی کردیم در این سال ها کانون وکلا و خدمات آن را به کارآموزان و مردم در حد شأن و شرافت این حرفه برسانیم و بر اعتقاد خود پایبندیم.

گفتنی است، در این برنامه پس از اتیان سوگند ۵۰ نفر از کارآموختگان وکالت، از دکتر «محمدعلی اردبیلی» و دکتر «علی خالقی» تجلیل شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=40982
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 445 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما