• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
21

بررسی پیش نویس لایحه قانون انتشار رسانه ها

  • کد خبر : 25565
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱

به گزارش ایسنا پیش تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینباره گفته بود: کارهایی در چند سال اخیر و به ویژه سال گذشته در راستای رفع موانع قانونی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه همانند ایجاد امنیت شغلی صورت گرفته است. در همین راستا لایحه هایی همچون «نظام جامع رسانه های همگانی» که به اصلاح […]

به گزارش ایسنا پیش تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اینباره گفته بود: کارهایی در چند سال اخیر و به ویژه سال گذشته در راستای رفع موانع قانونی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه همانند ایجاد امنیت شغلی صورت گرفته است. در همین راستا لایحه هایی همچون «نظام جامع رسانه های همگانی» که به اصلاح قانون مطبوعات برمیگردد و لایحه «سازمان نظام رسانه ای» برای دولت فرستاده شده است که پس از تصوب به مجلس شورای اسلامی فرستاده می شود.

اما خیلی از حقوقدانان معتقدند لایحه رسانه های همگانی از منظر اصل آزادی رسانه و ایجاد فضای مطلوب برای فعالیت رسانه ای نه تنها قانونی پیشرفته و رو به جلو نیست بلکه چندگامی رو به عقب است؛ عمده انتقادات حقوقدانان در رابطه با جرم افزایی این لایحه و نگرش قیم معابانه آن است. به عنوان مثال باید این امر را مورد توجه قرار داد که هیات نظارت ذکر شده در این لایحه آن طور که باید نمی تواند انصاف را نسبت به اهالی رسانه رعایت کند؛ چرا که از ۷ مورد عضو ذکر شده تنها یک مورد از خانواده رسانه لحاظ شده که آن هم مدیر مسئول رسانه است.

آقای کشاورز در اینباره چنین بیان میکند: در خصوص رسیدگی به جرایم مطبوعاتی با حضور هیات منصفه که ضابطه ای است مبتنی بر قانون اساسی، باید گفت اصل قضیه که قابل عدول نیست و این که در لایحه جدید حضور دبیر یا منتخبانی از هیات منصفه به عنوان مطلبی کلی تر مطرح است. در قانون فعلی و لایحه جدید، انتخاب هیات منصفه از طریق افراد و مراجعی خاص پیش بینی شده و هیات منصفه از نمایندگان گروه های حرفه ای و صنفی خاص تشکیل می شود. حال آنکه هدف از محاکمه با حضور هیات منصفه این است که روشن شود اتهام منتسب به متهم از دیدگاه مردم عادی وارد است یا خیر و جامعه آنچه را واقع شده جرم تلقی میکند یا خیر.

وی ادامه داد: برای حصول نتیجه بهتر است برای هر محاکمه، تعداد قانونی لازم از افراد هیات منصفه از بین مردم عادی که البته با سواد و فاقد پیشینه کیفری و دارای سن قانونی معین باشند، برگزیده شوندحتی مصلحت آن است که دارندگان بعضی مشاغل که ممکن است بر دیگران تسلط فکری و استدلالی پیدا کنند از حضور در هیات منع شوند مانند وکلا و قضات دادگستری، سردفتران اسناد رسمی، اساتید دانشکده حقوق و مانند اینها. همچنین هیات منصفه را میتوان برای دادگاه های هر شهر از میان فهرست افراد واجد شرایط همان شهر به قید قرعه انتخاب کرد.

برای مشاهده متن کامل خبر در اینجا کلیک کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25565
  • 1347 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بررسی پیش نویس لایحه قانون انتشار رسانه ها بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما